ZiPredactie 22 oktober 2013 4 reacties Print Genomineerden ZiPconomy Scriptieprijs bekend. Finaleronde 21 november.De jury van de ZiPconomy Scriptieprijs heeft drie inzendingen uitgekozen voor de finaleronde op 21 november. De drie genomineerden presenteren dan tijdens een seminar hun onderzoeksresultaten. * Welke flexicurity modellen zijn er en onder welke voorwaarden kunnen ze goed werken? * Hoe kunnen arbeidspools bijdragen aan de beschikbaarheid van hoog gekwalificeerd personeel? * Hoe kijken jongeren aan tegen Personal Branding? De onderzoeken naar deze drie thema’s zijn volgens de jury van de ZiPconomy Scriptieprijs de beste masterscripties uit Nederland en België over de flexibilisering van de kenniseconomie van het afgelopen jaar. In een finaleronde op 21 november tijdens het seminar Anders Werken & Anders Organiseren zullen de drie genomineerden strijden voor wie de prijs wint en daarmee de cheque van E 2.500,- uit handen van SER voorzitter Wiebe Draijer krijgt. De ZiPconomy Scriptieprijs is in het leven geroepen om kwalitatief onderzoek op het gebied van de veranderende (flexibele) arbeidsmarkt te bevorderen en om jongeren meer te betrekken bij de discussie over die veranderingen. Drie onderzoeken: effectieve arbeidspools; personal branding; flexicurity modellen De jury van de ZiPconomy Scriptieprijs, Linde Gonggrijp (voorzitter FNVZelfstandigen en lid van de SER), Ronald Dekker (arbeidseconoom verbonden aan Reflect/Tilburg University), Peter Boerman (eindredacteur ManagementTeam) en Maurits Derksen (directeur HR van Alliander) heeft zich gebogen over een longlist van 13 inzendingen. Ze nomineerden drie ‘masters’ en hun onderzoeken: Kim Kronenburg (Erasmus) deed onderzoek bij organisaties hoe arbeidspools van hoog gekwalificeerde medewerkers zijn opgezet en hoe ze in de praktijk functioneren. Daarvoor deed ze kwalitatief onderzoek bij een negental organisaties als ASML, Essent, Heineken en DAS. Haar voorstel om de term ‘labor pool’ te vervangen voor ‘flexible employment communities’ laat al zien hoe de praktijk van flexibele arbeid aan het veranderen is. Gertjan Reunes (Univ. Gent) onderzocht hoe ‘young professionals’ omgaan en aankijken tegen het concept ‘Personal Branding’. Daarbij pleit hij nadrukkelijk voor een wat bredere benadering – en bewustzijn – van personal branding dan sec het gebruik van social media. Yolanda van Dijk (Univ. Tilburg) deed een kwalitatief onderzoek naar verschillende flexicurity regelingen. Innovatieve modellen die tweedeling vast en flex kunnen reduceren. Naast dat ze gebruikte regelingen overzichtelijk in kaart brengt, laat ze ook zien onder welke voorwaarden ze kunnen worden toepast . Finaleronde tijdens Seminar Anders Werken & Anders Organiseren Tijdens het seminar Anders Werken & Anders Organiseren: Flexibiliteit, Lenigheid en Leiderschap gaan de drie genomineerden hun onderzoek nader toelichten. Ze gaan met de jury, en met de zaal, in gesprek over de uitkomsten van hun onderzoek. De jury bepaalt vervolgens de uiteindelijke winnaar, er is ook een publieksprijs. Voor de uitreiking van de scriptieprijs spreekt onder meer Jan Rotmans over ‘radicale systeemvernieuwing’, en belicht Tica Peeman de facetten van leiderschap in de context van flexibele organisaties. Professor Arjan van den Born vertelt bovendien wat het betekent dat elke organisatie verandert in een projectorganisatie en laten een aantal organisaties (o.a. Buurtzorg, StudentenWerk en ABNamro zien hoe zij invulling geven aan de termen Flexibiliteit, Lenigheid en Leiderschap. Inschrijven is nog mogelijk. Hans Bos van AIM4, hoofdsponsor van de ZiPconomy Scriptieprijs, kijkt weer uit naar de presentaties van de jonge masters op 21 november. ‘Wat me opvalt is de actualiteit van de onderzoeken. Als netwerk-organisatie komen wij dagelijkse over de vloer bij organisaties. En dan hebben we het vaak over onze, en hun ervaringen over het bouwen van netwerken van interim professionals. Aan de andere kant is personal branding natuurlijk een hot issue. Waar ligt je kracht, passie en expertise? Hoe verwoord je dat? Daar ondersteunen wij onze netwerkleden actief in. Want Personal branding is wat anders dan op twitter heel hard roepen hoe goed je bent. Ik ben benieuwd hoe deze jonge professionals aan kijken tegen deze thema’s.” event, scriptieprijs 2013 Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie
Marco, van het onderzoek van Yolanda (flexicurity) is op ZiPconomy een artikel verschenen (met verwijzing naar de volledige scriptie). Zie http://www.zipconomy.nl/2013/10/arbeidsmarkt-gebaat-bij-innovatieve-modellen-die-tweedeling-vast-en-flex-reduceren-een-overzicht/ Van de andere twee onderzoeken volgt nog een artikel; artikelen over andere inzendingen zijn allemaal te vinden via deze link: http://www.zipconomy.nl/tag/scriptieprijs-2013/ Groet, Hugo-Jan