Saskia Postma 15 januari 2014 2 reacties Print 5 valkuilen die veel ondernemers afhouden van succesWat zijn jouw plannen voor dit jaar? En wat ga je eraan doen om ervoor te zorgen dat dit jaar een mooi succesvol jaar wordt voor jou als ondernemer? TIps van Saskia Postma. Vind jij een nieuw jaar ook altijd weer zo’n mooi moment waarop alles weer openligt? Goede voornemen zijn volgens veel mensen gedoemd te mislukken, maar ik maak ze toch altijd weer met veel plezier. Het is leuk om iets te hebben om naar te streven, en nog leuker is het als je het ook bereikt! Ach, en als je soms momenten hebt waarop je terugvalt in oud gedrag of niet helemaal tot je doel komt, dan heb je altijd nog de kans om weer opnieuw bij te schakelen. Als je tijdelijk van je koers afgedwaald bent, kun je altijd weer terug. Maar je moet wel een koers of een doel hebben als je iets wilt bereiken. In de afgelopen weken heb ik eens de tijd genomen om terug te kijken naar het afgelopen jaar als ondernemer. Wat heeft mij veel positieve energie gegeven en wat heeft mij energie gekost? Wat wil ik in 2014 meer gaan doen, wat minder en wat anders? Het afgelopen jaar was een leerzaam jaar. Ik ben er weer sterk in bevestigd dat het ongelooflijk belangrijk is om je ondernemerschap in te vullen vanuit authentieke keuzes die passen bij jou als persoon. Het heeft geen zin om dingen te doen die niet bij jou passen, want dat houd je niet vol. Wat zijn jouw plannen voor dit jaar? En wat ga je eraan doen om ervoor te zorgen dat dit jaar een mooi succesvol jaar wordt voor jou als ondernemer? En welke valkuilen kun je hierbij beter vermijden? Geen inspirerend doel en geen plan Het valt me iedere keer weer op dat veel mensen, ook ondernemers, zonder plan werken. Bijzonder jammer is dat. Vaak hebben ondernemers wel een omzetdoelstelling gemaakt, maar vervolgens laten ze het een beetje aan het toeval over hoe die omzet dan gerealiseerd moet worden. Ze laten alles op zich afkomen en pakken de kansen die voorbij komen zonder daarin echt bewuste keuzes te maken. Neem het roer van je leven bewust in eigen hand en trek je eigen plan. Als je een duidelijk doel voor ogen hebt, maak je gefundeerde beslissingen die je verder brengen. En op de momenten dat je het even niet meer ziet zitten, geeft een inspirerend doel je weer net even dat duwtje om toch door te zetten. Niet weten wie je klanten zijn Jos Burgers, de auteur van het boek “Gek op gaten’, heeft een duidelijke mening over het maken van strategische keuzes ten aanzien van de klanten waar je voor wilt werken. Zijn vraag aan het publiek is: ‘ Heb je voor jezelf helder voor welke klanten je over drie jaar niet wilt werken?’ Hij beweert dat de meest succesvolle organisaties vooral duidelijk maken naar de markt zijn waarvoor je bij hen niet moet zijn. Mensen willen graag betalen voor exclusiviteit en specialisatie. Als je alles wilt zijn voor iedereen, vindt niemand jou echt interessant. Hij illustreert dit met diverse voorbeelden. Zo is er een aannemer die beweert dat hij alles kan en er is daarnaast heb je de specialist in dakkapellen. Wie zou jij kiezen als je een nieuwe dakkapel wilt laten zetten? De dakkapellenspecialist is 10 % duurder, maar veel mensen betalen dat graag omdat ze dan het veilige gevoel hebben dat ze in handen zijn van een echte specialist. Kuddegedrag Een andere valkuil waar ondernemers gemakkelijk in verzeilen, is het vermijden van keuzes voor een duidelijke eigen profilering. Terwijl het juist zo belangrijk is om je eigen keuzes te maken die bij jouw ondernemerschap en bij jou als persoon passen. Dat vergt wel enige zelfreflectie, maar het levert je zoveel op! Keer op keer ben ik er weer door geraakt hoe krachtig mensen worden als ze echt durven te benoemen waar hun unieke kwaliteiten liggen. Veel mensen hebben in hun jeugd gehoord, dat ze niets bijzonders zijn. De meeste ZZP’ers durven zichzelf daarom niet te profileren als expert of als iemand met bijzondere kwaliteiten. Ze hebben het gevoel dat ze niet genoeg kennis of ervaring hebben, of niet bijzonder genoeg zijn. Als je dat van je af kunt schudden, komt er een enorme kracht vrij! Iedere keer weer zag ik het afgelopen jaar dat mijn klanten zich bewust werden van hun eigenwaarde en daarna zelfbewustere keuzes maakten. Waardoor ze enorm groeien als ondernemer en als mens. Prachtig is dat om mee te mogen maken! Te laat in actie komen Marcel van Driel schreef een leuk boek met als titel ‘Waanzinnige plannen’. In zijn boek geeft hij aan dat het gros van de mensen allerlei prachtige dromen hebben maar ze nooit waarmaken. Ze blijven dromen, want dromen is veilig. De meest genoemde redenen waarom dromen vaak dromen blijven zijn: Je denkt dat je het niet kunt. Je denkt dat je er geen tijd voor hebt. Je denkt dat het (te) veel geld gaat kosten. Je bent bang voor de reacties van anderen. Je bent bang dat je zult slagen en dat je veilige wereld zal veranderen. Welk leven kies jij? Je hebt feitelijk maar twee opties. Ervoor gaan en de verantwoordelijkheid nemen om de zaken te veranderen waar je niet tevreden over bent. Of later terugkijken op je leven en spijt hebben van de keuzes die je niet gemaakt hebt. Kom in actie en maak je ondernemersdromen dit jaar waar. Alles alleen willen doen Als je een plan hebt, kun je mensen om je heen verzamelen die je kunnen ondersteunen En dat heb je nodig als ondernemer, wees je daarvan bewust. Het ondernemersbestaan is uitdagend en geeft veel vrijheid om je eigen koers te varen, maar het kan ook eenzaam zijn. Je zult regelmatig momenten ervaren dat het tegenzit of dat je het even niet meer zo goed weet. Of je raakt je inspiratie kwijt omdat je in een patroon vervalt waarbij je hetzelfde kunstje blijft vertonen. Je hebt mensen om je heen nodig waar je je verhaal bij kwijt kunt. Die je kunnen bemoedigen als het even tegenzit en die het met je willen vieren als het goed gaat. Die je kunnen adviseren en een spiegel voor kunnen houden op de juiste momenten. Die je net even dat zetje kunnen geven om nieuwe dingen te durven doen die buiten je comfortzone liggen. Gun jezelf dat je het niet allemaal alleen hoeft te doen. Zorg voor een goede sparringpartner, of liever nog, gun jezelf een goede coach. Voor 2014 wens ik jou dat je dromen voor dit jaar mogen uitkomen. Een jaar vol vriendschap, plezier en mooie momenten, voorspoed, liefde, gezondheid en succes. Maak er een jaar van om niet te vergeten! ondernemerschap, personal branding Print Over de auteur Over Saskia Postma Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creĆ«ren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma
Hi Saskia, Leuk stuk en voor velen herkenbaar denk ik. Ik zou nog willen toevoegen: gebrek aan focus. Ik zie veel ondernemers die legio (goede) plannen hebben en ze allemaal proberen uit te voeren. Terwijl je toch echt vaak het meeste succes haalt door je te focussen. Ik betrap mezelf er ook wel eens op š Groet Paul
Hi Paul, Voor iedereen herkenbaar denk ik š En focus is inderdaad een belangrijk item waar ik met klanten aan werk. Veel mensen willen alles zijn voor iedereen en dat maakt je personal brand weinig onderscheidend. Groet, Saskia