Saskia Postma 27 januari 2014 2 reacties Print 5 valkuilen waardoor zzp’ers niet effectief zijn op social mediaVeel zzp’ers zijn actief op social media. Maar zijn ze ook effectief? Saskia Postma ziet 5 valkuilen. Tegenwoordig wil elke zzp’er en iedere ondernemer ‘iets’ met social media, maar in de praktijk blijkt dat vaak nog niet zo gemakkelijk. Vorige week sprak ik toevallig Lisa hierover op een bijeenkomst. Zij was druk aan de slag met social media vertelde ze mij. ‘Aanvankelijk had ik er niets mee’: zei ze openhartig. ‘Dat getut op Twitter van iedereen die vertelt dat hij weer ergens heen gaat, of gaat sporten, of iets anders -lekker belangrijks- gaat doen. Maar ja, iedereen doet het, dus ik heb nu ook maar een account op Twitter aangemaakt. Ik weet eigenlijk nog niet precies wat ik ermee wil, maar het kost niets dus ik oefen maar eens wat. En ik heb begrepen dat veel mensen op Facebook zitten, dus daar heb ik nu ook maar een bedrijfspagina aangemaakt. Ik heb gelezen dat je er twee keer per week iets nieuws op moet zetten. Best lastig want zoveel heb ik nog niet te melden als startend bedrijf. En dan heb je natuurlijk ook nog LinkedIn. Er gaat behoorlijk veel tijd in zitten alles bij elkaar. Ik hoop wel dat het wat gaat opleveren!’ Het kwam allemaal erg enthousiast maar wat ongestructureerd op mij over. Je moet wel een beetje weten hoe je social media effectief inzet. En wat je beter wel en niet kunt doen. Anders kun je er eindeloos veel tijd aan kwijt zijn, zonder al te veel resultaat te bereiken. Er zijn 5 redenen waarom veel zzp’ers weinig effectief zijn op social media: 1) Geen strategie en geen plan Veel zzp’ers zijn heel druk op allerlei verschillende platforms maar merken vervolgens weinig resultaat. Na een tijdje stoppen ze er dan mee ‘want het werkt niet’. Om succesvol te zijn is het belangrijk jezelf vooraf duidelijke doelen te stellen. Zit je op Twitter om je naamsbekendheid te vergroten? Wil je met jouw potentiële klanten in contact te komen of wil je je blog te promoten? Weet je wie je doelgroep is en waar die zich bevindt? Dit zijn zomaar wat vragen die je jezelf vooraf zou moeten stellen. Dat voorkomt dat je teveel tijd besteedt aan de verkeerde dingen en dat je teleurgesteld afhaakt. 2) Verkeerde focus Sommige mensen bloggen graag over zaken die hen persoonlijk bezighouden. Maar vergeten dat dit wellicht niet de dingen zijn die hun klant interesseert. Je klant haakt dan af. Breng daarom eerst je klant goed in kaart voordat je begint met twitteren, facebooken en bloggen.. Als je effectief wilt zijn op social media kun je beter kiezen voor het delen van tips, adviezen en informatie waar jouw klanten echt wat aan hebben. Dan blijft hij je graag volgen, gaat hij je waarderen en zal hij uiteindelijk je diensten afnemen. 3) Ongeduld Het kost tijd om een relatie met een klant op te bouwen. Social media kan daarbij heel behulpzaam zijn, maar mensen moet je eerst wat beter leren kennen voordat ze zaken met je willen doen. Je hebt dus wat geduld en doorzettingsvermogen nodig. Iemand vergeleek het eens met ‘vliegwielmarketing’. Het moet eerst even op gang komen, maar als het eenmaal loopt heb je er heel veel voordeel van. Dat kan ik je uit eigen praktijk bevestigen. De meeste mensen moeten minimaal 7 keer iets van je gehoord of gezien hebben voordat ze overwegen zaken met je te doen. En dan moet het toevallig ook nog het juiste moment zijn. Soms zijn ze gewoon nog niet zover. Ik krijg vaak mails van mensen die pas een jaar later echt zaken gaan doen. Onderstaand een voorbeeld van iemand die blij is met mijn wekelijkse tips. “Beste Saskia. Bedankt weer voor de nieuwsbrief. Ik waardeer je nieuwsbrieven enorm en kan er veel nuttige informatie uithalen. Ik lees ze met heel veel plezier en interesse. Mocht ik nadenken over een coach, dan zal ik zeker aan jou denken. Dank je wel.” Aardig toch als iemand je speciaal mailt om je te bedanken? En wellicht dat we nog eens zaken gaan doen. Zou leuk zijn. Maar het kan gerust ook nog even duren. Je kunt niet aan het gras trekken om het sneller te doen groeien. Je kunt het wel bemesten. En soms gaat het ook sneller. Deze mail kreeg ik deze week naar aanleiding van dezelfde blog. “Hoi Saskia. Dank voor je nieuwsbrief! Het lijkt warempel wel of je verhaal over Martijn mijn verhaal is??!!! Maar goed… Ik wil graag een afspraak met je maken dan wel aangeven dat ik de tijd rijp acht om met elkaar “in zee” te gaan.” 4) Geen waardevolle informatie delen Veel mensen zien social media gewoon als een podium waarop je gratis reclame kunt maken voor jezelf. Dus bestoken ze mensen ongevraagd met informatie over hun producten en diensten. Ze reageren op discussies in groepen met mededelingen die duidelijk alleen als doel hebben om even een link naar hun dienst te posten. Zo werkt het niet op social media. Hoe jammer dat ook is, klanten zitten niet te wachten op informatie over jouw onderneming, producten of diensten. Hoe bereik je hen dan wel? Bedenk welke vragen er leven bij jouw klanten en schrijf hierover. Of sterker nog. Vraag ernaar en ga het gesprek met hen aan. Om succesvol te zijn moet je jouw klanten verleiden met nuttige, gratis informatie. Deel links naar leuke, relevante websites en wees informatief. Maak jezelf dermate boeiend dat mensen jou blijven volgen en jouw artikelen en tips doorspelen naar mensen uit hun netwerk. Dan volgen de verkopen uiteindelijk vanzelf. 5. Alleen maar gezellige contacten onderhouden Sommige mensen zijn juist weer zo bang om reclame te maken dat ze alleen maar op social media lijken te zitten om gezellige contacten te onderhouden. Ze zijn heel attent en aardig en uiteraard wordt dat gewaardeerd, maar het levert hen geen klanten op. Dit komt deels omdat ze geen duidelijk doel hebben gesteld. Maar ook omdat ze klanten nooit verwijzen naar hun website of diensten. En dan laat je natuurlijk ook kansen liggen. Je kunt social media gerust zien als een communicatiemiddel om bij te dragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen. Zorg er als eerste voor dat klanten een bezoekje aan jouw website brengen. Als zij hier je artikelen te lezen en zich inschrijven voor je nieuwsbrief, kun je een mailinglijst opbouwen van potentiële klanten. Die lijst is jouw goudmijn waar je business uit voort gaat komen. Wanneer je social media effectief leert inzetten, trek je heel gericht klanten naar je toe. Voortaan zoeken zij jou op, in plaats van jij hen. personal branding, social media Print Over de auteur Over Saskia Postma Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma
achtergrond - Hoe bereid je je voor op een krimpende arbeidsmarkt? Frank Roders (Compagnon) geeft vijf tips