Gastblogger 28 januari 2014 Eén reactie Print ZZP Samenwerking 3.0: Brandwave, marketeers die ondernemen in verbondenheid.Zelfstandige Professionals werken steeds meer samen. In een serie voorbeelden: Brandwave. In de serie ‘ZZP Samenwerking 3.0’ gaat Paul van der Heijden op zoek naar ZZP’ers die samen ondernemen en geloven in de meerwaarde van bundeling van kennis, netwerk en ondernemerschap. Hoe werkt dat in de praktijk? Wat zijn de valkuilen? En de succesfactoren? In dit artikel een verslag van zijn gesprek met Thijs & Bas Berntsen van Brandwave. Mijn afspraak met Brandwave vindt plaats bij Conquaestor, een van de klanten van Brandwave. Thijs blijkt evenals ondergetekende Brabantse roots te hebben. Dat schept direct een band. Het aangeboden water in Ajaxmok wordt hem dan ook snel vergeven. Thijs praat vol passie over zijn organisatie van marketeers en zijn enthousiasme is aanstekelijk. Driftig tekenend en gebarend schets hij samen met Bas de opzet van zijn marketingadviesorganisatie. Brandwave bestaat al sinds 2004, maar is sinds 2012 door Thijs samen met zijn neef Bas omgevormd naar de huidige vorm. Hun gezamenlijke doel: een volwaardige organisatie van marketingprofessionals. Een samenwerkingsverband van ZZP’ers dat verder gaat dan een netwerkclub. Daar wordt toch al vaak alleen ‘gehaald’ en weinig ‘gebracht’. Dat moet beter en hechter kunnen. Brandwave moet een echt bedrijf worden, waar de aangesloten professionals partners zijn. Met een gezamenlijke set van methodieken, werkwijzen en visie. Ruim een jaar verder zijn er al 8 partners en is er veel belangstelling. Inkomsten en kosten Iedere partner is verantwoordelijk voor zijn eigen omzet. Dus moet zelf acquisitie doen en zijn eigen netwerk onderhouden. Van de omzet wordt een percentage afgedragen aan Brandwave, de helft daarvan wordt in een gezamenlijke marketingpot gestort. Er kan onderling werk worden uitbesteed waarbij een fee voor aangeleverd werk wordt verrekend. In Hoofddorp is een kantoor dat als uitvalsbasis dient voor de partners. Maar meestal wordt er op lokatie gewerkt. Merk en marketing Met behulp van het gezamenlijke marketingbudget kunnen marketingacties worden uitgevoerd die voor een afzonderlijke ZZP’er niet haalbaar zijn. Een paginagrote advertentie in het FD. Mailings die anders te kostbaar zouden zijn. Lezingen met gerenommeerde bedrijven als Google en Unilever. Zo wordt er gewerkt aan een gezamenlijk merk. En dat is gaaf, aldus Bas Berntsen. Als ZZP’er is het merk al snel de persoon zelf. Als bureau kun je bouwen aan een propositie waarbij je oplossingen biedt aan een klant. Die vervolgens worden uitgevoerd door specialisten. Dat krijg je als ZZP’er alleen niet of nauwelijks voor elkaar. Markt en klanten Hoe reageren klanten op een bedrijf dat bestaat uit afzonderlijke ZZP’ers? Volgens Bas zeer positief en enthousiast. Met het uitleggen van de constructie ontstaat er vaak al een leuk gesprek en positieve sfeer. Daarnaast beantwoordt het concept beter aan de eisen die klanten vandaag de dag stellen aan de uitvoering van een opdracht. Voorheen werd een opdracht geformuleerd, contract gemaakt en kwam de klant pas weer in beeld bij oplevering van het eindresultaat. Tegenwoordig wil de klant exact weten hoe de opdracht wordt uitgevoerd, met welke resources en middelen. En verlangd een multidisciplinaire inzet van professionals. Vaak een onmogelijke taak voor een ZZP’er alleen. Constructie en invulling Uiteindelijk moet een samenwerking ook (juridisch) vorm krijgen. Er wordt nu gewerkt met partnerovereenkomsten, met een afdracht aan de formule en de eerder genoemde gezamenlijke investering in merk & marketing. Iedere partner factureert zelf vanuit zijn eigen entiteit, wel handelend onder de Brandwave merknaam. Dat geldt dan voor iedere opdracht die vanaf dat moment vergaard wordt. Er zijn geen dwingende contracten en hoge uitstapdrempels. Er moet een intrinsieke motivatie zijn om samen te werken. Anders is de constructie sowieso gedoemd te mislukken, is Thijs zijn mening. De aangesloten partners moeten kunnen ondernemen in verbondenheid. Vrij en zelfstandig blijven binnen een hechte samenwerking. Werving van partners Over aandacht voor het concept hoeft Brandwave niet te klagen. Zo’n 300 ZZP’ers hebben zich al gemeld. Er is wel veel kaf onder het koren. Iedereen is goed, maar niet iedereen past binnen het concept. Anderzijds moeten Thijs en Bas hun best doen om vertrouwen voor de constructie te winnen. Bij nummer 30 zal dat al anders zijn, is hun overtuiging. Instappen in een lopende trein is immers wat anders dan meehelpen deze op het spoor te krijgen. Valkuilen & tips Wat wil Brandwave meegeven aan ZZP’ers die ook een intensievere samenwerking willen? ‘Zoek alleen de beste mensen. Niet alleen vakinhoudelijk, maar ook in de mentaliteit en wil om samen te willen bouwen. Vergis je bovendien niet in de hoeveelheid tijd en energie die je erin moet stoppen. Voordat je de juiste samenwerkingsvorm hebt gevonden ben je een eind verder. Ook het (juridische) uitzoekwerk kost tijd. Uiteindelijk zul je ook je nek moeten durven uitsteken en het initiatief nemen.’ De nummer 1 van Nederland Thijs besluit met het uitspreken van zijn ambitie: het nummer 1 marketingbureau van Nederland worden. Niet perse in grootte, maar wel in kwaliteit en innovatie. Zijn ogen glinsteren: ‘VODW voorbij, dan hebben we echt wat bereikt’. Kent of bent u een voorbeeld van ZZP Samenwerking die verder gaat dan alleen een netwerkclub? Bent u bereid uw ervaringen te delen? Stuur dan een mail naar paul at linkedfreelancers.nl netwerkeconomie, ondernemerschap, samenwerking Print Over de auteur Over Gastblogger ZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger
nieuws - Nedap slaat handen ineen met Protime om gebruikers toegang tot up-to-date tijdregistratie te garande...