Bas van de Haterd 3 februari 2014 Eén reactie Print Het OV van de toekomstIk reis zelf regelmatig met de trein en nog veel vaker met de bus. Je zou kunnen zeggen dat ik wel een OV reiziger ben. Ik ben voor duurzaamheid en daarmee dus ook voor investeringen in Openbaar Vervoer, maar… heeft het OV wel toekomst? Of beter: hoe ziet in de toekomst openbaar vervoer eruit? Er zijn een aantal belangrijke ontwikkelingen die hierin een rol spelen, met name de zelfrijdende auto. Nadeel van OV Het grote nadeel van openbaar vervoer boven de ‘eigen auto’ is de standaard tijden en de standaard routes. Openbaar vervoer werkt immers enkel via schema’s en uiteindelijk ben je, point to point, bijna altijd langer onderweg dan met de auto. Soms heel veel langer, zo ben ik persoonlijk met de bus naar Utrecht centraal net zo lang onderweg als met de auto naar Amsterdam. Daarnaast ben je dus gehouden aan vaste tijden, de treinen gaan tegenwoordig wel elk kwartier, maar het is nog steeds elk kwartier. Zelfrijdende auto’s Rond 2020 hebben we de zelfrijdende auto. Ik ga er vanuit dat we rond 2025 de wetten ook zover hebben aangepast dat dit gemeengoed is. Dit heeft veel implicaties, maar zeker ook voor het openbaar vervoer. Immers, waarom hebben we openbaar vervoer nodig als we point to point met zelfrijdende auto’s ook overal kunnen komen. De toekomst die ik voor me zie is dat niemand meer een auto heeft, maar iedereen een abonnement (waarschijnlijk met verschillen in luxe) en op zijn smartphone aangeeft dat hij over 10 minuten op adres X of waar hij dan is een auto wil. Vervolgens kunnen die auto’s direct naar de plaats van bestemming of soms, wederom afhankelijk van je abonnement, anderen ophalen via een hele kleine omweg. Als dat zo gebeurt en de kosten hiervan zijn niet hoger dan die van bussen en treinen, wat als je kijkt naar de kosten van het OV goed mogelijk is, wat is dan de toekomst van het openbaar vervoer? Of zijn de zelfrijdende auto’s, misschien gewoon het nieuwe openbaar vervoer? Langere afstanden De grote vraag is hoe het zit met langere afstanden. Gaan we daar naar andere vervoersmethoden of niet? Vliegtuigen zullen altijd blijven bestaan, zeker voor de hele lange afstanden. Echter is het de vraag of treinen blijven bestaan voor de middellange afstanden. Gaan we dan met de (zelfrijdende) auto naar de trein en pakken we daarna weer de auto? Of is de auto hoe dan ook sneller en misschien ook wel milieuvriendelijker? Immers zal hij ook volledig elektrisch zijn en niet gehouden aan snelheidslimieten. Die bestaan omdat wij mensen een reactiesnelheid hebben, niet omdat de voertuigen niet sneller kunnen. Gaan treinen nog wel zoveel sneller dan? Ik durf het niet te zeggen. De toekomst van openbaar vervoer is de auto Ik kan dus niet anders dan tot de conclusie komen dan de toekomst van het openbaar vervoer… de auto is. De zelfrijdende auto. Die je via een app naar je toe haalt. Misschien soms deelt. Maar dat openbaar vervoer, in private handen, straks zal bestaan uit point-to-point service zonder chauffeurs. Print Over de auteur Over Bas van de Haterd Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd
In 2014 schreef ik dit stuk, OV van de toekomst, dat is de auto. Nu is ook deze grote investeerder iemand die dat publiek uitspreekt: http://www.impactlab.net/2015/12/09/vinod-khosla-predicts-machine-learning-will-replace-most-jobs/