Saskia Postma 19 februari 2014 0 reacties Print Hoe kom je als interim-manager aan opdrachten? Tien tips van ervaren headhunters.Tien adviezen om aan nieuwe opdrachten te komen, van Saskia Postma & Michiel Cobben. In een recente discussie schreef een interim-manager: “Ik probeer al een tijdje een leuke opdracht te krijgen als interim changemanager. Ik heb ruime leidinggevende ervaring, heb de bedrijfsvoering altijd klant- en resultaatgerichter gemaakt, met dalend ziekteverzuim en verbeterde motivatie bij mensen. Wat ik leuk vind is; mensen ontwikkelen en verbeteren, met minder middelen meer bereiken. Hoe kom ik met deze kenmerken door de selectie?” Herken jij je ook in de volgende valkuilen? Veel interim managers dragen allemaal dezelfde USP’s uit. Klantgerichtheid verbeteren, betere resultaten realiseren met minder mensen…. waar, maar niet onderscheidend genoeg. Ga op zoek naar wat jou uniek maakt en waar je het verschil mee maakt. Ook getalenteerde ervaren professionals hebben moeite zichzelf zelfbewust te profileren wanneer zij op zoek zijn naar een nieuwe opdracht. Veel interim-managers hebben onvoldoende in beeld waarin zij zich onderscheiden: zij vinden die dingen waarin ze goed zijn eigenlijk maar heel gewoon. Anderen hebben door hun brede ervaring moeite om een focus aan te brengen, waarmee zij herkenbaar worden voor de markt. De gemiddelde professional is vaak behoorlijk terughoudend in het uitdragen van zijn/haar talenten. Daarin mogen we gerust wat meer zelfbewust zijn. Hoe zorg je voor onderscheidend vermogen in een overvolle markt? Zeker in de huidige markt waar de concurrentie hoogtij viert, moet je liefst zelf in staat zijn de juiste opdrachten te verwerven. Wanneer je reageert op opdrachten bij bureaus komt jouw CV vaak op de stapel, samen met minstens 50 andere gegadigden voor de job. De kans dat jij bovenop die stapel belandt, is helaas over het algemeen bijzonder klein. Dat is geen onwil bij de bureaus, maar omdat ze worden overstelpt met kandidaten is de keuze meer dan ruim. Je moet echt naadloos matchen met de opdracht en dan nog… Tien adviezen om aan nieuwe opdrachten te komen Ontwikkel een sterke personal brand, want als zelfstandige ben jij je eigen merk. Vraag je eens af voor welke ideeën jij staat als professional. Wat is daarbij jouw stijl? Jouw signatuur? Ga voor wat je raakt. Dan straal je passie uit en speek je mensen aan. Zorg voor een onderscheidend ‘branded’ CV dat maakt dat men jou graag wil spreken. Ontwikkel uitstekende salesvaardigheden zodat je aan tafel komt bij de beste opdrachtgevers. Zorg dat je glashelder kunt aangeven waar jouw toegevoegde waarde ligt, zonder in algemeenheden te vervallen. Denk en communiceer vanuit het belang van de klant. Zorg voor een overtuigende presentatie zodat je met de opdracht naar huis gaat. Werk actief aan je expertstatus, je kunt dan betere tarieven vragen. Vanuit meer dan dertig jaar ervaring als headhunter, weten wij hoe bureaus en opdrachtgevers denken en werven. Wij hebben onze ervaring op het vlak van Personal Branding en Sales daarom voor jou gebundeld in een effectief programma, speciaal voor interim-managers. Kom eens kennismaken Wil je daar meer van weten? Kom dan eens kennismaken op 28 februari of 13 maart. Het verplicht je nergens toe. Er worden die middag ook een tweetal korte intensieve workshops over personal branding en sales gegeven die je direct al een stap verder brengen in jouw ondernemerschap. Voor meer informatie: thewhygeneration.nl/consultants acquisitie, personal branding Print Over de auteur Over Saskia Postma Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creĆ«ren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma
achtergrond - Hoe bereid je je voor op een krimpende arbeidsmarkt? Frank Roders (Compagnon) geeft vijf tips
interview - Opdrachten voor zelfstandig professionals: āToenemende transparantie inhuurmarkt biedt mooie kanse...