ZiPredactie 1 mei 2014 0 reacties Print Josje en Joni verpakken freelancers als cadeautjesDe talenten van freelancers zichtbaar maken in een cadeau? JO cadeau legt het uit.Wie wil er geen persoonlijk cadeau? En wat is er persoonlijker dan een persoon? In een wereld waar het ‘inkopen van zelfstandigen’ volgens sommigen steeds onpersoonlijker wordt komen twee jonge ondernemers met een verfrissend verhaal: JO Cadeau. Joni Uhlenbeck en Josje Damsma maken de talenten van freelancers zichtbaar door ze in een cadeautje te verpakken. Hierdoor krijgen freelancers meer werk, en de ontvanger een origineel en persoonlijk cadeau. Een uur klussen van Bas, een ‘urban birding tour’ door het Vondelpark of een museumrondleiding van kunsthistoricus Esther. Het is allemaal te vinden op JO Cadeau. Hoe zijn jullie op idee van Jo Cadeau gekomen? JO Cadeau komt voort uit de Nationale DenkTank 2011, een non-profitorganisatie waarin twintig jonge academici innovatieve oplossingen bedenken voor een maatschappelijk probleem. Het thema van de DenkTank 2011 was ‘Het werken van de toekomst’. Het idee om van freelancers een cadeau te maken was door de Nationale DenkTank als oplossing bedacht om freelancers aan meer werk te helpen. Josje Damsma, een van de deelnemers, besloot deze oplossing samen met Joni Uhlenbeck tot uitvoering te brengen vanuit hun wens maatschappelijke impact te maken. Allebei hebben ze een sterke drive om een bijdrage te leveren aan de maatschappij, vandaar dat JO Cadeau een echte sociale onderneming is. Ze zijn momenteel een project aan het opstarten om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden naar succesvol ondernemerschap. Waar staan jullie nu? Hoeveel cadeaus zijn er al weggegeven? De webshop van JO Cadeau is sinds September 2012 online. Sinsdien hebben we meer dan 300 freelancers in een cadeau omgetoverd en meer dan 2000 JO Cadeaubonnen verkocht. Amuse van Acquisitie Een freelancer cadeau doen. Zit daar ook niet beetje iets ‘goedkoops’ aan? Voor freelancers is het cadeau een soort ‘amuse van acquisitie’. Het cadeau is het eerste contact, daarna kan de freelancer er een klant voor de lange termijn aan over houden. Bas komt bijvoorbeeld langs om een uurtje te klussen en bevalt dan zo goed, dat hij de hele badkamer mag doen. Kan elke freelancers bij jullie terecht? Wat heb je voor tips hoe ze kun diensten het beste kunnen aanbieden? We selecteren freelancers op basis van professionaliteit, persoonlijkheid en de cadeauwaardigheid van hun diensten. Omdat het een cadeautje is, is het extra belangrijk dat de freelancer de dienst goed uitvoert en het contact prettig verloopt. Daarom spreken we alle freelancers persoonlijk. Tip voor de freelancers: denk in ‘afgeronde pakketjes’. Wat kun je bijvoorbeeld bieden voor 50 of 75 euro, waarbij iemand een leuke ervaring of een uniek product krijgt? Door het cadeau maakt de klant op een vrolijke en laagdrempelige manier kennis met jou, en wie weet wat daar nog meer uitkomt. Even dromen: Waar staat Jo Cadeau over vijf jaar? Voor particulieren en bedrijven is JO Cadeau een logische keuze. Bedrijven geven JO Cadeaubonnen als duurzaam en maatschappelijk verantwoord kerstpakket en relatiegeschenk. En over 5 jaar denkt iedereen bij een verjaardag: ‘wat zal ik geven: een boek, een bosje bloemen of een JO Cadeau?’ De achterliggende vraag bij verlanglijstjes verandert van ‘wat wil je cadeau’ naar ‘wie wil je cadeau?’ personal branding, zipper Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie
achtergrond - Hoe bereid je je voor op een krimpende arbeidsmarkt? Frank Roders (Compagnon) geeft vijf tips