Peter Bargon 27 mei 2014 Eén reactie Print Traditioneel recruitment kan het einde betekenen van uw organisatie!Met het traditionele Post and Pray recruitment bereiken organisaties niet dat talent dat ze nodig hebben. Een waarschuwing en oplossingen van Valari Berns & Peter Bargon . De wereld verandert steeds sneller. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar rap op. Ondernemingen die hun bedrijfsvoering niet tijdig aanpassen verliezen uiteindelijk hun bestaansrecht. Het Engelstalige adagium: ‘A company is only as good as its employees’ raakt hierbij de essentie. Talent is cruciaal voor de noodzakelijke innovatie in snel veranderende markten. Getalenteerde professionals maken het verschil. Nu de economie zich lijkt te herstellen neemt het aantal vacatures zienderogen toe en wordt de strijd om talent heviger. Hoewel de ‘grote schaarste’ nog even op zich laat wachten is er nu al sprake van selectieve schaarste en met name in de ICT en Engineering. Deze selectieve schaarste neemt snel verder toe en breidt zich verder uit naar andere arbeidsmarktdoelgroepen. Het gevaar van Post & Pray Het toenemende vertrouwen in de economie zorgt bovendien voor meer beweging op de arbeidsmarkt. Na enkele jaren van ‘stilzitten’ durft de gemiddelde werknemer weer om zich heen te kijken. Vooral de goede getalenteerde werknemer gaat op zoek naar een nieuwe uitdaging. De getalenteerde werknemer voelt zich echter steeds minder thuis in de klassieke hiërarchische structuren. Vooral de jongere generatie heeft een toenemende behoefte aan zelfmanagement. De technologie maakt dit ook mogelijk! Er ontstaan nieuwe samenwerkingsvormen die minder betuttelen en meer vrijheid bieden. Deze nieuwe manier van samenwerken vraagt ook om nieuwe aansturingsvormen, arbeidscontractvormen, andere vormen van communicatie en andere manieren van motiveren. Dit heeft allemaal gevolgen voor de manier waarop werkgevers zich moeten presenteren naar de arbeidsmarkt om talent aan te trekken. Het is des te opmerkelijker te constateren dat veel ondernemingen de noodzaak nog steeds niet inzien dat zij de arbeidsmarkt op een andere manier moeten benaderen om talent aan te trekken. Een veel gehoord argument is dat als gevolg van de langdurige recessie het aanbod in de arbeidsmarkt meer dan voldoende is. Het is onbegrijpelijk dat het besef er nog steeds niet is dat er nu al binnen veel arbeidsmarktdoelgroepen een schaarste ontstaat tussen vraag en aanbod. Deze ondernemingen hebben hun recruitment veelal nog steeds op een traditionele manier ingericht. Zij plaatsen vacatures en wachten de reacties af. In recruitmenttermen wordt dit het stadium van ‘Post and Pray’ genoemd. Je bereikt voornamelijk de actief zoekende arbeidsmarkt en daarmee wordt de doelgroep getalenteerd personeel zeer beperkt. Die organisaties die nog niet de noodzaak ervan inzien willen we waarschuwen. Wees u ervan bewust dat traditioneel recruitment het einde kan betekenen voor uw organisatie! Vier tips om het tij te keren Voor degenen die het tij willen keren hebben we de volgende tips! Het creëren van onderscheidend vermogen van de werkgever en goed werkgeverschap wordt steeds belangrijker. Op de eerste plaats oriënteren jongere generaties zich bij voorkeur via internet en gebruiken (sociale) netwerken om werk te vinden. Zij hechten grote waarde aan authenticiteit en toegevoegde waarde en hebben al heel snel door wanneer er marketing trucjes worden gebruikt. Een goed uitgedachte en op doelgroepen afgestemde arbeidsmarktcommunicatie wordt essentieel om nieuw talent aan te trekken. Met nieuwe sourcing technieken (e-recruitment) is het zelfs mogelijk de schaarste kandidaat wereldwijd te vinden. Het verleiden van de kandidaat en het ‘verkopen’ van de baan moet dan echter nog beginnen. Het ‘verkopen’ van de baan en de organisatie moet een subtiel samenspel zijn tussen recruiter en lijnmanager. Recruitment is binnen uw organisatie van strategisch belang. Een professionele recruitmentafdeling is nodig om employer branding, reputatiemanagement en vooral e-recruitment technieken in samenhang met de rest van de organisatie toe te passen. Dit kan onder regie van de werkgever maar kan ook volledig of gedeeltelijk. Wees u ervan bewust dat getalenteerd personeel eigenlijk zelden actief werkzoekend is. Zij ‘netwerken’ zich naar banen. Om deze doelgroep te bereiken zijn niet alleen andere recruitment technieken van belang, maar is vooral de bereidheid én het lef nodig om van de traditionele manier van werven af te stappen. Valeri Berns, director recruitment Services Yacht & Peter Bargon, director managed services Yacht recruitment Print Over de auteur Over Peter Bargon Drs. ing. Peter Bargon studeerde ICT en Bedrijfswetenschappen aan de Universiteit van Leiden. Hij is directeur en medeoprichter van ZP-desk B.V. Na zes jaar als directeur landelijke dienstverlening bij de Kamer van koophandel te hebben gewerkt, had hij besloten om toch weer terug te gaan naar het ondernemerschap met de oprichting van ZP-desk B.V., een bedrijf dat een betaalbare geïntegreerde urenregistratie en facturatie voor zzp’ers biedt. Voor bedrijven die zzp’ers inhuren biedt ZP-desk B.V. ook een oplossing, namelijk een geïntegreerde urenregistratie en facturatie op basis van self-billing. Daarnaast geeft hij advies en begeleiding aan startende ondernemers en ondernemers die willen groeien of plannen hebben om het bedrijf te stoppen of te verkopen en daar hulp bij nodig hebben. Bekijk alle berichten van Peter Bargon