Niels Huismans 20 mei 2014 8 reacties Print Wat kan de flexmarkt leren van het fenomeen “Perfect Imperfection”?In de wereld van de mode en de kunst zien we al een aantal jaren het fenomeen “ perfect imperfection ” terugkomen. Niels Huismans legt uit wat de flexmarkt daar van kan leren. John legend bezong het fenomeen ”perfect imperfection” afgelopen jaar al in een van zijn vele hits. “Cause all of me, Loves all of you, Love your curves and all your edges, all your perfect imperfections”. En ook de website Dutch Cowboys noemde het fenomeen Perfect imperfection al een van de trends van 2014. Perfect imperfection kan gezien worden als het mooie en goede aan imperfectie. Ondanks en wellicht ook wel dankzij de vele technische ontwikkelingen hebben we weer behoefte aan echte mensen met echte verhalen. Zelfs als deze misschien niet helemaal perfect zijn. In de serie “Wat kan de flexibele arbeidsmarkt leren van…” in dit artikel daarom aandacht voor “perfect imperfection”. Wat is het fenomeen “perfect imperfection” precies? Gefotoshopte foto’s, volmaakte modellen en picture-perfect producten, de consument is er een beetje klaar mee. Want raad eens? Zelf zijn we ook niet perfect. En juist die imperfectie, dat is wat ons mensen zo mooi maakt. In de wereld van de mode en de kunst zien we al een aantal jaren het fenomeen “perfect imperfection” terugkomen. In het kort wordt er dit bedoeld: stop met het streven naar perfectie en zorg dat je goed bent en je goed voelt bij het imperfect zijn. Niet alleen stoppen met de zoektocht naar de visuele perfectie, zoals hoe je er uit moet zien of hoe producten er uit zouden moeten zien, maar ook de perfectie in je doen en laten en de communicatie daarvan. Waar zien we dit dan in terug? In de modewereld zien we het steeds meer terug. Uitingen hiervan zijn bijvoorbeeld meer alledaagse modellen. Denk aan maatje 40 mannequins of gehandicapte personen en boegbeelden. Ook in de marketing wereld wordt al een tijdje geroepen dat perfecte merken niet zullen overleven. Zo las ik onlangs een artikel dat schreef ook dat bedrijven Flawsome moeten kunnen zijn. “Flawsome” wordt als volgt gedefinieerd: Consumenten verwachten helemaal niet dat merken perfect zijn. Sterker nog, consumenten houden juist van merken die een beetje Flawsome zijn: kwetsbaar en briljant, of juist briljant vanwege hun kwetsbaarheid. Merken en organisaties die eerlijk zijn over hun zwakke punten en die laten zien dat ze meelevend, ruimhartig, bescheiden, flexibel, volwassen, humoristisch zijn en (jawel!) menselijkheid tonen. We zien steeds meer winkels en bedrijven opkomen waar ook imperfecte producten verkocht of gebruikt worden. Nu komt een komkommer die niet aan ons ideaal beeld (recht) voldoet niet in de supermarkt terecht. Dit terwijl er helemaal niks mis mee is. Een mooi voorbeeld is het Duitsecateringbedrijf Culinaire Misfits. Zij creëren uitsluitend gerechten met producten die supermarkten en restaurants niet accepteren omdat ze er niet volmaakt uitzien. Naast het aanbieden van voedsel dat anders verloren zo u gaan, profiteert het cateringbedrijf ook van het ongebruikelijke karakter van hun ingrediënten. Alle maaltijden zijn visueel uniek en dragen bijzondere namen als ‘Kromme Pastinaak’ en ‘Gedraaide Komkommer soep’. Ook ‘Taste before you Waste’ is een soortgelijk initiatief uit Amsterdam. Massa productie. Allemaal dezelfde producten en diensten. Een thuisgekookte maaltijd is toch authentieker (en lekkerder) dan de diepvriespizza. Consumenten snakken dan ook naar iets wat origineel, anders of natuurlijk is. Helemaal sinds de digitale samenleving zo’n vlucht heeft genomen. De menselijke maat is daardoor opeens een stuk waardevoller geworden. Kortom: echtheid, puurheid en een beetje afwijkend. Imperfectie lijkt een antwoord op ons verlangen naar authenticiteit en oprechtheid in een wereld van snelle technologische vernieuwingen. Wat blijkt is dat het verlangen naar het imperfecte een terugkerend fenomeen is rondom de opkomst van nieuwe technologieën. Binnen de flexibele arbeidsmarkt zien we ook de snelle technologische vernieuwingen op komen. Denk maar aan de vele marktplaatsen, communities, mobiele applicaties en andere online tools. Wat zijn namelijk de nadelen van het streven naar perfectie? Het grootste nadeel van het streven naar perfectie voor zowel organisaties alsmede voor individuen is het feit dat ze niet meer gezien worden als eerlijk. Door jezelf helemaal perfect neer te zetten geloven mensen je eigenlijk al niet meer. Dit komt omdat het waarschijnlijk ook niet helemaal eerlijk is. Zowel bedrijven als individuen zijn zoals eerder genoemd niet perfect. Accepteer dit. Een ander nadeel als je perfectie nastreeft is het feit dat je overal over gaat twijfelen. Snel actie ondernemen is er dan niet meer bij. En zo leidt perfectionisme in het begin tot twijfels, vervolgens tot moeite met het nemen van actie en daarna het onvermogen om actie te ondernemen als de situatie daar duidelijk om vraagt. Uiteindelijk is perfectionisme hiermee sterk verlammend. Ook het verlies aan zelfdiscipline is een groot nadeel. Perfectionisme is het toonbeeld van een goede discipline, of niet? In het begin leidt perfectionisme tot meer perfectie doordat het stimuleert om de regels nauwgezet te volgen. Echter na verloop van tijd leidt dit uiteindelijk tot een ineenstorting van je discipline. Doordat perfectionisten zich richten op het leveren van foutloze prestaties, zijn ze vaak minder productief en effectief. Ze vertonen uitstelgedrag of ze kunnen zich helemaal verliezen in details waardoor ze veel langer met iets bezig zijn dan noodzakelijk is. Door dit alles is er vaak geen ruimte voor plezier, groei, innovatie en creativiteit. Wat kan de flexmarkt hier nu van leren? Leuk en aardig dit allemaal natuurlijk. Maar wat kan dit flexmarkt hier nu eigenlijk van leren? Mensenwerk Matchen blijft (voorlopig) mensenwerk. De computer is (nog) niet in staat om de juiste match tussen persoonlijkheid van de werknemer en de cultuur binnen de organisatie volledig te maken. Er zijn al wel persoonlijkheidsanalyses, en hele goede ook, en er zijn teamanalyses die sterk zijn, maar het echte finetunen is en blijft mensenwerk. Het matchen op basis van competenties zou wel (voor een deel) overgenomen kunnen worden door computers, robots (en testen) en een persoonlijkheidsanalyse ook, maar het gevoel, het aanvoelen of iemand past bij een organisatie, in een team en bij een bepaalde manager, dat is mensenwerk. Dit is zelfs voor recruiters vaak nog erg lastig. Persoonlijke contact De afgelopen tijd is het persoonlijke contact met de professional sterk afgenomen. Er ligt voor (met name de specialistische) bemiddelingsbureaus een kans op zich te onderscheiden door de professional echt te kennen en deze ook persoonlijk gesproken, gezien hebben. Daarnaast is persoonlijk contact tijdens de opdracht iets waar veel bureaus hun neus voor ophalen maar wat wel gewenst wordt door de professional. 100% Match Waarom wordt er toch altijd gezocht naar de 100% match (terwijl er deze eigenlijk nooit is)? In mijn ogen is het veel belangrijker dat de juiste persoon gevonden wordt die wellicht niet perfect (imperfect) is voor de functie of opdracht maar wel de capaciteiten, motivatie en de drive heeft om te slagen. De echte professionals zijn innovatief en adaptief sterk genoeg om op dat gebied waar ze wellicht niet die 100% match maakte met het profiel wel de juist aansluiting te vinden. Vergeet die hard skills en focus op de soft skills Aansluitend op boven genoemd item verwacht ik dat matchen op hard skills de komende jaren sterk onder druk zal komen te staan. Soft skills worden bijvoorbeeld al steeds belangrijker dan de genoten opleiding. Deze trend zal zich gaan doorzetten. Het zal er meer en meer om gaan dat de professional het juiste talent heeft. Transparantie organisatie Openheid, eerlijkheid en transparantie is van belang. Er wordt door veel (bemiddelings) partijen binnen de flexibele arbeidsmarkt veel geroepen over transparantie. Echter ontbreekt het hier nog steeds aan. Het roepen is een ding maar daadwerkelijk ook transparant zijn, en daar dan naar handelen is een tweede. Hierbij is te denken aan transparantie over marges, tarieven, ketenstructuren en voorwaarden maar ook eerlijkheid en openheid over opdrachten en opdrachtgevers. Ook bedrijven mogen imperfect zijn Ook werknemers en zzp’ers zijn op zoek naar ‘echte” bedrijven. We horen steeds meer dat professionals bij bedrijven willen werken die een purpose (een hoger doel) hebben. Een goed product of dienst is niet langer alleen het leveren van intrinsiek goede kwaliteit, maar moet ook een goede intentie van het bedrijf daarachter vertegenwoordigen. Bedrijven spelen hier al handig op in. Ik ben echter van mening dat zij daar soms in doorslaan. Zijn zij wel zo innovatief en begaan met dit hogere doel? Ik adviseer bedrijven dan ook om hier eerlijk over te zijn. Ook richting je medewerkers en kandidaten. Ben je als bedrijf zelf wel zo innovatief, dynamisch en flexibel als jij je voordoet? Kijk in de spiegel en ben hier eerlijk over. Ook bedrijven mogen imperfect zijn. Dit vraagt om het geven van het echte verhaal. Deze vraag zal zich dus de komende tijd vertalen in een toename van content marketing van bedrijven. Je kop boven het maaiveld Professionals hebben behoefte aan vernieuwende bedrijven. Zij snakken dan ook naar een bedrijven die het net iets anders of origineler doen. Speel hier als organisatie op in. Onderscheid je. Ditzelfde geldt voor professionals. Bedrijven zoeken ook die professional die niet tot de massa behoort. Loop niet in het perfect rijtje (wat al je concurrenten doen) maar steek je kop boven het maaiveld uit. Je concurrenten kies je zelf namelijk! Let’s wrap up! 100 % (mis)match: De zoektocht naar dat “topmodel” levert bedrijven uiteindelijk echt niet de juiste kandidaat op. Stop de zoektocht naar die 100% match en zorg gewoon dat je de juiste professionals krijgt op de juiste plaats. Professionals: Realiseer je dat je niet perfect bent en kunt zijn. Je kunt dus ook niet dat schaap met de vijf poten zijn maar je kunt wel altijd blijven leren, jezelf ontwikkelen en adapteren aan veranderende situaties. Als jij zo in de markt staat, dan ben jij die flexibele professional die zal overleven. Organisatie en bedrijven , vertel dat eerlijke verhaal. fastflex, flexbranche, recruitment Print Over de auteur Over Niels Huismans Ondernemers en organisaties helpen om strategisch koers te zetten en te houden. Daar word ik blij van en dat is de reden dat ik samen met Laurens Adapt Innovatie gestart ben in 2018. Dit vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was ik meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar ik verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Ik aan de slag ging bij FastFlex heb ik onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heb ik het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Naast mijn werk heb ik een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens ben ik sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde ik in 2018 mijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’ Bekijk alle berichten van Niels Huismans
Mooi stukje wederom. Waarom schrijven bedrijven eigenlijk functie en projectomschrijvingen die gewoon niet kloppen en hoe komt het dat ze daar gewoon mee weg komen. Zo veel bedrijven zijn er echt niet “heel innovatief” of “extreem flexibel” of “bieden zeer goede secundaire arbeidsvoorwaarden”. Hier blijf ik me over verbazen…
@Nicole Helemaal mee eens. De markt mag ook best eens kritisch daarover zijn richting bedrijven en organisaties. Zodra de markt gaat aantrekken en de schaarste zal ontstaan zullen bedrijven ook eerlijker moeten zijn om professionals te kunnen blijven binden.
Met name je vergelijking met selectieproces is zeer relevant. Onrealistische verwachtingen voor de perfecte kandidaat, verengt ook de mentale ruimte om oog te hebben voor andere kandidaten. De digitalisering van een (deel) van dat proces versterkt dat vanwege de genoemde vertaling naar hard criteria.
In lijn met je betoog, verbaast het me eigenlijk dat er geen/zo weinig bemiddelaars zijn die teruggaan naar de menselijke maat en een meer persoonlijke benadering van out of the box-kandidaten in reactie op het doorgeslagen digitale geweld op inhuur-marktplaatsen en job-boards. Bijvoorbeeld bemiddelaars die zich profileren met ‘Wij bieden niet aan op Marktplaatsen’………
@mark Helemaal mee eens. Ik denk dat die partijen er wel weer snel gaan komen in de markt. Ik zie ook al wel bedrijven die meer en meer de persoonlijke benadering weer oppakken ipv alles alleen maar via de digitale weg.
Goed artikel. Ik ben het met je eens dat de flexmarkt nog veel kan leren. Bij het zoeken naar personeel stellen bedrijven vaak heel veel (te hoge) eisen. In de huidige krappe arbeidsmarkt is dit soms begrijpelijk. Deze moeten hier echter niet in doorslaan, een helemaal perfecte match is (bijna) nooit te vinden.
Leuk stuk, bedankt daarvoor. Echter… Veel wishful thinking, ook in het commentaar tot nu. Ja, het zou mooi zijn als de menselijke maat en persoonlijk contact de boventoon voert en ja, het zou super zijn als het schaap met de drie poten ook heel erg welkom is. Soft skills boven hard skills? Yep, sure, zeker in een wereld waarin IT gerelateerde skills van steeds groter belang (zijn ge-) worden… Wake up. Hard skills zijn de basis, je moet nu eenmaal eerst wat kúnnen. Met talent (hoe meet je dat?) en een leuke fit met het bedrijf bereik je niet per se voldoende. Zeker niet in een tijd waarin veel mensen, die prima voldoen, hun baan verliezen is deze oproep sympathiek maar wellicht wat naïef. De geschetste situatie is wel enigszins herkenbaar maar zal m.i. niet noemenswaardig veranderen zolang er een een beperkte vraag naar en een groot aanbod van arbeid is (flex of vast).
@Niels Dank voor jou reactie. Klopt dat het een gedeelte wishful thinking is. Op het gebied van skills verschillen we gewoon wat van mening denk ik. Agree to disagree. Maar verwacht jij niet dat er toch een shift gaat plaatsvinden van een beperkte vraag en groot aanbod naar meer een markt met schaarste?. En dan doel ik vooral op wat specifieke functies en expertise gebieden.