Nétive 17 juli 2014 0 reacties Print ‘Hoe meer staal op de helling, hoe meer inhuur wij hebben’IHC Merwede over de ‘onzichtbare’ veranderingen in hun inhuurproces. Er is veel te doen rondom het inhuren van personeel. Er wordt veel over geschreven en gepraat. Maar hoe gaat het nu in de praktijk? Nétive heeft een aantal praktijkcases gebundeld. Hieronder lees je de eerste, een gesprek met Andries Timmersmans, hoofd Inleen derden van IHC Merwede. Mocht je ook de andere cases willen lezen, dan is een zijn deze hier vinden. Het is begin april, een mooie zonnige donderdagochtend als ik op bezoek ga bij IHC Merwede. De vestiging waar ik een afspraak heb voor dit interview ligt in het wereldberoemde Kinderdijk, dat spreekt meteen al tot de verbeelding! Door Andries Timmermans, hoofd van de afdeling Inleen derden, word ik vriendelijk ontvangen. Het is jammer dat we meteen het kantoorgebouw binnen gaan, buiten lijkt zoveel meer te zien. Gelukkig heb ik al snel de belofte op zak dat hij me na het interview nog even rond zal leiden op de werf. IHC Merwede bouwt namelijk schepen en equipment voor de bagger- en offshore-industrie, indrukwekkend! Total Resource Solution Eenmaal met koffie in een spreekruimte kan ik Andries vragen wat zijn rol bij IHC Merwede precies is. Hij is verantwoordelijk voor de afdeling Inleen derden. Zij verzorgen de centrale inhuur van alle derden, van een airco-installateur tot een uitzendkracht. Inleen derden houdt zich bezig met het proces rondom inhuur, het inhuren zelf, de bewaking van aansprakelijkheid, een gedeelte poortbeleid, compliancy en ze adviseren de directie met kengetallen. IHC Merwede huurt vooral technici (productie- en engineeringkrachten) in, dit is zo’n 80 procent van alle inhuur. Tien procent is ‘hoger kader algemeen’ en tien procent noemt Andries ‘niet schaars personeel’. Sinds juni 2012 verloopt dit proces via de Total Resource Solution. Aanleiding om met een dergelijke oplossing te gaan werken was het feit dat er vier zaken beter en goed geregeld moesten worden. “Het inhuurvolume werd onvoldoende omgezet in inkoopvoordeel, compliancy moest beter gewaarborgd worden en dossiers moesten op orde komen. Daarnaast wilden we opdrachten beter kunnen beoordelen om goede krachten makkelijker te kunnen binden en terugvragen en als laatste wilden we meer eigen werving opzetten in plaats van werving- en selectiefee’s betalen aan bureaus”. Nétive is de leverancier geworden omdat zij het systeem als geheel onafhankelijk aanbieden en kunnen hosten. Het Total Resource Solution implementatieproces noemt Andries, nu hij terugkijkt, wel uitdagend. Hij had achteraf graag de mogelijke effecten beoordeeld op basis van bijvoorbeeld een stand alone versie waaraan nog wijzigingen kunnen worden toegevoegd. Hierdoor waren eventuele tussenstappen vooraf beoordeeld en misschien niet of anders genomen. Andries: “Het is lastig om in abstractie te bedenken wat de ideale manier is om het systeem te configureren als je onbekend bent met de interface”. Impact van implementatie niet onderschatten “Uiteraard word je daarbij wel geholpen door de consultant, maar achteraf gezien had onze voorkeur uitgegaan naar een standaard inrichting in een ‘sandbox’ om mee te spelen”. Daarnaast is het een les geweest dat er een dedicated projectleider moet zijn om de implementatie te begeleiden. Dit had Andries niet zelf moeten doen, omdat hij de daily business te runnen had. De impact van de implementatie mag niet onderschat worden. Waarin zit, nu de TRS een klein jaar draait, het grootste verschil met de situatie zoals deze voorheen was? Andries lacht, het grootste verschil is eigenlijk onzichtbaar, dit zit namelijk bij de leveranciers. Zomaar ergens een mannetje aanvragen is er niet meer bij, zegt hij, en mijn werk is leuker want we hebben een veel sterkere onderhandelingspositie en kunnen veel scherper inkopen. Een ander voordeel is, gaat hij verder, dat we ons woord goed na kunnen komen. Een voorkeursleverancier wordt ook echt als zodanig behandeld. Soms lijkt het werken met de TRS wat langer te duren. Even snel een telefoontje plegen lijkt nog steeds sneller. Daar zijn bij sommige managers soms wel klachten over, er mag wel wat meer vaart in het proces komen. Welke wensen zijn na een jaar met de TRS werken al vervuld? Scherper inkopen en beter onderhandelen is een feit, behalve een stukje poortbeleid hebben we de dossiers beter op orde. Community voor kennis-deling Er worden al regelmatig goede krachten teruggevraagd, soms ook door andere afdelingen. Op het gebied van eigen werving (in plaats van via bureaus) maken we ook de eerste stappen. Al met al goede resultaten na het eerste jaar! Zijn er toekomstplannen of wensen met de Inhuurdesk? Andries hoopt voor IHC Merwede dat aanvragen straks meer gebundeld op de markt te gaan zetten om op die manier de onzekerheidspremie die nu in het tarief zit te verzilveren. Daarnaast kijkt Andries uit naar het opbouwen van een community. Dit is een plek waar bijvoorbeeld communicatie en kennis-deling met de doelgroepen die we inhuren mogelijk is. Zo wordt een mooi bestand van vakmensen die voor IHC Merwede kunnen werken gecreëerd. Verder lijkt het hem plezierig als de urenfiattering minder omslachtig wordt en digitale facturatie gebruikt kan gaan worden. Nétive kan IHC Merwede zeker nog verder helpen het gebruik van de TRS te optimaliseren, zij hebben tenslotte de community al ontwikkeld en kunnen voor IHC Merwede een Statement of Work inrichten om het aannemen van projecten te versnellen en vereenvoudigen. De koffie is op, ons gesprek is ten einde, ik krijg een veiligheidshelm van Andries en een paar oordoppen. Super, de rondleiding op de indrukwekkend grote werf kan beginnen! Meer cases lezen? Je vindt ze hier in het boekje “10x Inhuurcases, 10x Anders, 10x Resultaat” flexibel organiseren, inhuur, inhuurcase, Nétive, sow Print Over de auteur Over Nétive E-HRM Specialisten met ruim 20 jaar ervaring in de Nederlandse markt. Nétive is de enige volledige onafhankelijke VMS aanbieder in Nederland. Bekijk alle berichten van Nétive