Gastblogger 28 juli 2014 2 reacties Print Tijd voor meer trots bij ZP’ersZP-ers belangrijk voor organisaties die innovatiever en wendbaarder willen worden Goed nieuws hebben we inmiddels wel verdiend: na een aantal moeilijke jaren komen er steeds vaker berichten voorbij over voorzichtig economisch herstel. Goed nieuws dus, hoewel het ook steeds duidelijker wordt dat we niet meer teruggaan naar hoe het ooit was. Dit is de nieuwe realiteit en organisaties zijn daarom heel hard bezig met het bedenken van manieren om innovatiever en wendbaarder te worden. Het is belangrijk dat ze mee kunnen bewegen met alle veranderingen om zo van meerwaarde te blijven. Om dat voor elkaar te krijgen zijn zelfstandige professionals (zp’ers) cruciaal. Het wordt daarom tijd dat organisaties dat eens écht door gaan krijgen en dat zp’ers wat meer op hun strepen gaan staan. Flexibiliteit Recent onderzoek van FastFlex (2014) onder ruim 1.000 zelfstandige professionals laat zien dat zp’ers een duidelijk beeld hebben over waarom zij zo belangrijk zijn voor organisaties. Ruim 90 procent geeft aan dat organisaties met name kunnen leren van de flexibiliteit van zp’ers. Andere punten waar zp’ers vooral hun meerwaarde in zien, zijn het feit dat zij vanwege hun objectieve kijk eenvoudiger de pijnpunten van een organisatie kunnen doorgronden (94%) en dat externen voor concrete veranderingen zorgen binnen organisaties (75%). Passie Ik ben het helemaal met ze eens: organisaties kunnen leren van zelfstandige professionals, zowel van hun flexibiliteit als van hun kennis, innovatiekracht en expertise. Ik hoop daarom dat bedrijven actie gaan ondernemen en hun structuur hier proactief op inrichten. De juiste organisatiecultuur speelt hierbij een belangrijke rol. Een hiërarchische cultuur werkt averechts op innovatie en de kwaliteit van de output van zelfstandige professionals. Een professional-vriendelijke bedrijfscultuur draait veel meer om passie en zingeving. De ‘bevlogen’ professional is iemand die vanuit een intrinsieke motivatie voor zijn expertise gekozen heeft en voor wie passie een belangrijke rol speelt. Deze trend noemen wij de zogenaamde ‘flexorg’. In deze organisatiecultuur denken professionals zelf na, nemen zij besluiten, werken zij samen en ontwikkelen zij zichzelf en de organisatie. Communities Naast een zp-vriendelijke bedrijfscultuur is het ook belangrijk dat organisaties zich steeds meer als een netwerk profileren, waar professionals zich aan kunnen binden. In de toekomst zullen professionals in verschillende communities, netwerken, apps en op platforms kennis en expertise met elkaar delen en zich verbonden voelen met het netwerk van de organisaties waar ze voor werken. Ik verwacht ook dat professionals gebruik gaan maken van nieuwe netwerkvormen om andere professionals aan opdrachten te helpen. Hiervoor kunnen zij dan onderling beloond worden. Professionals zullen zich steeds meer verenigen en worden uiteindelijk zelfsturende organisaties die bijvoorbeeld ook als team ingezet kunnen worden. Hoewel dit voor sommigen misschien nog als verre toekomstmuziek klinkt, is het binnen innovatieve organisaties al aan de gang. Zij hebben inmiddels door dat hun flexschil niet alleen bedoeld is om piek en ziek op te vangen, maar juist een onmisbaar onderdeel van hun organisatie is. Toch merk ik dat zp’ers zich vaak nog veel te bescheiden en voorzichtig opstellen. Ze beseffen soms nog nauwelijks hoe onmisbaar ze zijn voor organisaties die wendbaar en innovatief willen worden. Tijd voor wat meer trots dus! Clemens Huis in ’t Veld, directeur FastFlex Flexibele schil, trends, zzp Print Over de auteur Over Gastblogger ZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger
Prima stuk over de trotse ZP-er. Volkomen mee eens! Ik heb de vrijheid gekomen dit artkel te promoten en ernaar te linken (zie http://biim.nl/2014/07/28/tijd-voor-meer-trots-bij-zp-ers/)
Dit doen we met Brandwave al langer, uniek, marketeers die samenwerken in verbondenheid: “Ik verwacht ook dat professionals gebruik gaan maken van nieuwe netwerkvormen om andere professionals aan opdrachten te helpen. Hiervoor kunnen zij dan onderling beloond worden. Professionals zullen zich steeds meer verenigen en worden uiteindelijk zelfsturende organisaties die bijvoorbeeld ook als team ingezet kunnen worden.”