"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Wat jij over Personal Branding kunt leren van succesvolle zakenvrouw Annemarie van Gaal

De vijf succesfactoren die Annemarie van Gaal succesvol hebben gemaakt

In een markt die overloopt van concurrentie voor bijna iedere trainer, consultant, coach of interim manager, heb je een sterk persoonlijk merk nodig om jezelf te onderscheiden en je klant te overtuigen van jouw toegevoegde waarde.

Annemarie van Gaal is een mooi voorbeeld van een bijzonder sterk merk. In het onderstaande artikel zal ik de vijf succesfactoren behandelen die Annemarie van Gaal hebben gemaakt tot een van de meest succesvolle zakenvrouwen. Het zijn zaken waarin jij als persoonlijk merk ook succesvol in kunt zijn, alleen wellicht op een iets andere schaal.

Succesfactor 1: Een goed verhaal

Mensen die als een sterk merk worden ervaren, hebben een verhaal dat mensen aanspreekt. Annemarie van Gaal heeft een zeer aansprekend verhaal, zij schopte het van alleenstaande moeder tot een succesvolle zakenvrouw. En nu gebruikt ze deze ervaring ook om mensen te helpen die het financieel en zakelijk moeilijk hebben. Waarmee de cirkel weer rond is.

Annemarie ging in 1990 samen met Derk Sauer naar Rusland en samen richtten zij een uitgeverij op. Een bedrijf dat ondanks de bijzondere en moeilijke omstandigheden in 5 jaar tijd uitgroeide tot marktleider in Rusland met ruim 700 medewerkers. Hier heeft zij bewezen om ondanks de cultuurverschillen, corruptie, extreme bureaucratie en economische tegenslagen enorm succesvol te zijn. In 2000 kwam zij terug naar Nederland en sindsdien is zij actief als investeerder, belegger in vastgoed en eigenaar van een tijdschriftenuitgeverij.

Haar leven leest als een (zaken)roman. Maar ook in jouw loopbaan (en leven) zijn elementen te vinden die met elkaar een aansprekend verhaal vormen. Iedereen heeft een verhaal. Het verbaast mij iedere keer weer hoe leuk en bijzonder de mensen zijn met wie ik als personal branding coach mag werken. En hoe vaak komt het daarbij niet voor dat ze dat zelf nauwelijks echt beseffen!

Jouw passie, waarom je de dingen doet die je doet en hebt gedaan, het zijn allemaal zaken die mensen aanspreken en die jou maken tot wie je bent als ondernemer. Ook jouw verhaal is de moeite waard.

Succesfactor 2: Actief en zichtbaar zijn

Annemarie is bepaald geen persoon die ervan geniet om op haar lauweren te rusten. Zij is auteur van drie goedverkopende boeken over ondernemen. Daarnaast werkte zij mee aan financiële programma’s als Dragons Den, Ten Einde Raad en Een dubbeltje op zijn kant( waarin ze mensen en bedrijven adviseert die in de schulden zitten).

In het boek ‘Succes’ heeft ze financiële adviezen voor particulieren op papier gezet, waarbij ze met name aandacht heeft voor het ontplooien van eigen initiatief en uitgaven waarop bezuinigd kan worden. Dit illustreert ze met ervaringen en anekdotes uit zowel haar eigen leven als uit de levens van mensen die ze geadviseerd heeft.

Zij blijft actief en zichtbaar. Uiteraard kan niet iedereen in TV programma’s meedoen. Maar door het schrijven van blogs kun jezelf zichtbaar maken voor jouw markt. Jij kunt je klant meenemen in jouw expertise en ook in je manier van denken. Daarnaast krijgt hij tussen de regels door vaak ook veel mee over jou als persoon. Het effect van bloggen dat je een goede naamsbekendheid krijgt. Daarnaast wordt je goed gevonden in Google en mede daardoor weten mensen je ook te vinden voor het geven van workshops of presentaties. En zo wordt je merk weer verder versterkt.

Succesfactor 3: Goede presentatie

Toen is Annemarie’s googelde vond ik zeer lovende referenties over haar presentaties.

“Zij gaf een adembenemende presentatie over haar succes in Rusland. Over de groei van het bedrijf die gerealiseerd werd uit een andere manier van denken, door niet te blijven hangen in bestaande ervaringen van medewerkers en het doorbreken van tradities. Verder werd door haar een vergelijking gemaakt met de Russische crisis in 1998 en de economische problemen waar veel ondernemers thans mee van doen hebben. De ondernemers waren na afloop van de avond diep onder de indruk van de presentatie en gingen naar huis met praktische tips.”

Jij hebt wellicht niet direct de mogelijkheid om veel presentaties voor groepen te houden. Maar iedere keer als jij jezelf voor een opdracht presenteert, kun je met jouw presentatie het verschil maken. Jouw presentatie in een gesprek kan maken dat je met de opdracht naar huis gaat, of niet.

Afgelopen week heb ik in nog met een groep interim managers in een workshop geoefend hoe je een goede presentatie geeft van jezelf. Het was mooi om te zien hoeveel sterker hun verhaal al is geworden sinds zij een aantal weken geleden met hun merk aan de slag zijn gegaan. Als jij je merk goed in kaart weet te brengen, wordt ook je jouw presentatie in een persoonlijk gesprek veel sterker.

Succesfactor 4: Goede referenties in de markt

Het bovenstaande stukje dat ik op internet vond over Annemarie is een mooi voorbeeld van een referentie die maakt dat je Annemarie graag als spreker in wilt huren.

Ook jij kunt op eenvoudige wijze zorgen dat mensen goede referenties onder ogen krijgen als ze op jouw naam zoeken op internet. Om te beginnen zijn de aanbevelingen op LinkedIn een hele mooie manier om anderen iets te laten zeggen over jouw aanpak, expertise en over jouw als persoon.

Daarnaast is het belangrijk om na de afronding van opdrachten om referenties te vragen. Een tevreden klant zal het vaak geen enkel probleem vinden om iets op te schrijven over de ervaringen met jouw diensten en persoon. Die referenties kun je op je website vermelden. Potentiële klanten vinden het erg prettig om hier iets over de ervaringen van anderen te kunnen lezen.

Succesfactor 5: De juiste mindset

Annemarie Van Gaal is vaak met verschillende dingen tegelijk bezig, omdat dit haar energie geeft. Doordat ze heel efficiënt werk, is ze ook in staat om al deze dingen succesvol uit te oefenen. Ook staat ze bekend om haar snelle manier van beslissen. Van Gaal denkt hierbij in mogelijkheden en niet in moeilijkheden. Hierdoor is zij in staat om kansen te zien én te pakken, zoals in Moskou.

Leer van succesvolle ondernemers hoe je het beste uit jezelf haalt, belemmeringen en tegenslag overwint, en een succes maakt van je bedrijf. Durf uit je comfortzone te stappen en nieuwe dingen uit te proberen. Blijf groeien in je vakmanschap en ondernemerschap en zorg ervoor dat je kennis actueel blijft. Dan blijf je waardevol voor jouw klanten en blijft jouw bedrijf floreren.

 

Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creƫren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma

EĆ©n reactie op dit bericht

  1. Hoi Saskia,

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij het zien van Annemarie van Gaal al snel de associatie leg met een expansief nutsbedrijf, maar dat laat onverlet dat ze wel indrukwekkende dingen heeft gepresteerd. En jij brengt die op een mooie, overzichtelijke wijze in beeld. Goed artikel om de verschillende elementen van personal branding weer eens de revue te laten passeren.

    Hartelijke groet,

    Cees