"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

De waarde van mensen

geld4_2Op dit blog heb ik al vaak geschreven over de waarde van individuen. Het zijn de mensen die het verschil maken in een organisatie. Iets wat veel mensen nog steeds graag ontkennen. Dan kunnen ze namelijk CAO’s sluiten (collectief, het gaat niet om de individu), dan kunnen ze zich achter een merk of bedrijf verschuilen, dan kunnen ze besluiten om een disproportioneel deel van de revenuen aan kapitaal te geven.

Iemand die al jaren weet dat het om mensen gaat is Richard Branson. Virgin is een uniek merk, met unieke waarden. Waarom? Omdat Branson snapt dat de mensen het verschil maken. Zo gaat hij er ook mee om. Hij test ze, hun drive en hun geloof. 

Maar nu is blijkbaar ook ING overstag, tenminste, in één specifiek geval. 

Boercroon

Enige tijd geleden is Boer & Croon, een zeer, zeer vooraanstaande adviesfirma, over de kop gegaan. Niet geheel onlogisch, want je moet je altijd afvragen of echt goede adviseurs in deze tijd van transparantie nog wel in loondienst werken. Afgezien daarvan denken de meeste opdrachtgevers wel (een uurfee voor een bureau ligt ook nog significant hoger dan bij een freelancer, voor hetzelfde werk), dus het had nog kunnen duren. Maar… ING wist één ding zeker. De partners (de toppers van het bedrijf), dat is de kern.

En die liepen weg. En mensen kan je niet binden. Als het mis is, is het mis. ING als huisbankier wist heel goed dat de partners bij dit bedrijf het verschil maakte. Hun kennis en vooral hun netwerken de klanten binnen haalde. Dus wilde ze zekerheid, want dat wil een bank. ING wilde dat deze mensen voor langere tijd tekende. Toen ze dat weigerde stelde ze: hij het vertrek van nog één gaat de stekker eruit. Aldus gebeurde

Mensen laten zich niet vastleggen. Je moet ze dus goed behandelen. Je moet ze dus iets bieden. Je moet ze dus een belang geven om hun toekomst aan die van jezelf te koppelen. Dat kan een financieel belang zijn, maar het kan veel meer zijn. Meestal werken andere belangen beter.

Ook moet je weten wie belangrijk is in een organisatie. Vaak denken we het management, vaak is het een specifieke medewerker.

Wie maakt binnen jou organisatie het verschil? En wordt die persoon voldoende geboeid om te blijven?

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd