ZiPredactie 27 november 2014 0 reacties Print “Ik werk het liefst in een jonge organisatie waar je vanaf nul iets kunt opbouwen ”In de reeks over Goed Opdrachtgeverschap, deze keer een interview met Anneke VerkerkGoed Opdrachtgeverschap: het zorgen voor de juiste randvoorwaarden waardoor de samenwerking met een interim professionals optimaal wordt. Wat vinden ZiP’ers zelf van ‘Goed Opdrachtgeverschap’ , wat ervaren ze? ZiPconomy laat elke week een zelfstandig interim professional aan het woord over dit thema. Deze aflevering Anneke Verkerk, die dit jaar startte als zelfstandige en in haar werk graag bijdraagt aan een hoger doel. Wat betekent Goed Opdrachtgeverschap voor jou? “Ik vind het belangrijk dat een opdrachtgever weet wat hij met mij wil bereiken en wat mijn rol is in het geheel. Hij moet een idee hebben waarvoor hij me bij het project vraagt. Mijn huidige opdracht is bijvoorbeeld heel breed en dat is soms lastig. Ik heb daar grotendeels zelf ingevuld wat ik zou gaan doen en dat is natuurlijk ook wel je taak als freelancer. Ik merk dat het belangrijk is om duidelijk te weten wat mijn verantwoordelijkheden zijn en welke financiële middelen er beschikbaar zijn. Die kaders heb je nodig om je werk goed te doen. Daarnaast moet de vraag van een opdrachtgever ook realistisch zijn. Je kunt niet voor een grijpstuiver de hele wereld veranderen. Zo werkt dat niet. Ik zou geen Wc-eend kunnen verkopen Waar let je op bij de selectie van een nieuwe opdracht? “Ik vind het erg belangrijk dat mijn opdracht een hoger doel dient waar ik aan kan bijdragen. Dat heb ik nodig om mijn werk goed te kunnen doen. Als dat doel mist, heb ik niet het idee dat ik ergens aan bijdraag. Ik wil dat mijn bijdrage beklijft en blijvend is. De organisatie moet een ambitie hebben waarmee ik me kan identificeren en die ik interessant vind, zodat ik me daarvoor kan inzetten. Dat maakt het ook lastig, want daardoor vallen bepaalde opdrachten voor mij af. Ik zou bijvoorbeeld geen Wc-eend kunnen verkopen, maar een campagne over hygiëne opzetten lijkt me wel een leuke uitdaging.” “Ik werk het liefst in een jonge organisatie waarin je echt vanaf nul iets kunt opbouwen. In een vorige opdracht heb ik eens een open dag georganiseerd die elk jaar volgens hetzelfde draaiboek verliep. Dat is niet mijn droom. Bij mijn huidige opdrachtgever The Green Village, is het leuk dat ik alles wat ik doe zelf moet bedenken, uitzoeken en opzetten. Dan kom ik het beste tot mijn recht. The Green Village komt nu wat meer in de uitvoeringsfase. Dat is voor mij perfect. De lobbyfase is grotendeels voorbij en ik vind het heel leuk dat het nu echt concreet wordt.” Hoe kom je aan opdrachten die goed bij jou passen? “Dat heb je zelf in de hand. Je kijkt of een opdracht bij je past en of je talenten het best tot zijn recht komen bij de klus die er ligt. Tot nu toe heb ik mijn opdrachten gevonden via mijn netwerk en dat werkt goed. Hierin zitten mensen die goed weten wat ik kan en wat mijn expertise is, waardoor ik erop vertrouw dat ik het kan, dat het leuk zal worden en dat mijn rol past bij wat de organisatie nodig heeft.” Anneke kijkt ook naar de toekomst. “Ik ben aan het onderzoeken hoe kan ik via andere wegen nog meer opdrachten kan krijgen. Ik wil ook buiten mijn netwerk kijken, uit mijn comfortzone gaan en mezelf presenteren, door duidelijk te omschrijven wat ik kan en welke meerwaarde ik lever. Zo was ik vanmorgen bij een netwerkontbijt van BNI in Den Haag. Ik kwam als gast kijken bij een nieuw chapter dat opgericht gaat worden. Ik heb nog geen ervaring met bureaus, maar door het lezen van de interviews op ZiPconomy kwam ik wel op het idee om dat te proberen. Ik heb zelf nooit iemand ingehuurd via een bureau. Dat ging altijd via het netwerk. Dat werken vanuit vertrouwen spreekt me aan, maar een bureau heeft ook voordelen en het is mooi om dat te onderzoeken.” Werken in een team als zelfstandige is anders; ik ben toch degene van buiten Hoe kan een Goede Opdrachtgever jou enthousiasmeren? “Door een leuke opdracht voor mij te formuleren, met kaders waarbinnen ik moet werken en toch ook een zekere mate van vrijheid heb. Een leuk team vind ik ook belangrijk, met leuke, positieve mensen die hard werken, plezier hebben en energie in het project steken. Ik hou van het gevoel dat je echt met z’n allen ergens aan werkt, ieder vanuit zijn eigen vakgebied en dat er een teamspirit ontstaat. Ik merk wel dat werken in een team als zelfstandige anders is; ik ben toch degene van buiten. Bij The Green Village werken veel zzp’ers die er twee tot drie dagen per week zijn, waardoor het een uitdaging is om aangehaakt te blijven bij elkaar.” Hoe stem je zaken het liefst af met je opdrachtgever? “Daar zijn in mijn huidige opdracht vaste momenten voor. De mensen die ik moet spreken zie ik dan ook. Het hoeft voor mij niet super gestructureerd te zijn, maar het is wel handig als je weet wanneer iedereen er is. Mijn huidige opdrachtgever is de directeur, maar hij stuurt mij niet inhoudelijk aan. Die rol is gedelegeerd aan een manager in het team. Met haar stem ik af wat ik ga oppakken en waar ik rekening mee moet houden. Met de directeur bespreek ik wat ik nodig heb om mijn werk goed te kunnen doen.” “In een organisatie met weinig structuur vind ik het moeilijker om te checken of ik mijn werk goed doe. Ik ben van nature niet zo dat ik dat actief doe. Ik leer nu dat ik als zelfstandige heldere afspraken moet maken over wat ik wanneer oplever. Die wijze les heb ik recent geleerd. Toen mijn huidige opdracht verlengd werd, kwamen er meer taken bij en moest ik even zoeken naar een helder kortetermijndoel dat bijdraagt aan het hogere doel. Als zelfstandige moet ik daar zelf goed op letten en ik merk dat dat heel anders is dan in werknemersverband.” Vind je het belangrijk om waardering te krijgen van je opdrachtgever? “Ja, dat is natuurlijk altijd leuk om te krijgen en ook wel belangrijk. Het is een graadmeter dat je je werk goed doet en een bijdrage levert. Maar je moet ook met elkaar kunnen beslissen dat je niet meer de juiste persoon bent voor de job en daar een dialoog over voeren. Op die manier ben ik weggegaan bij mijn laatste baan. Dat is niet heel gewoon in de wereld en dat is wel heel jammer. Je hebt een houdbaarheidsdatum en op een gegeven moment is het niet meer leuk en ben je niet meer de beste voor een bepaalde functie. Nu er steeds meer interimmers komen, kun je als opdrachtgever altijd de beste uitkiezen. Dat vraagt een andere denkstijl in onze cultuur, zowel bij opdrachtgevers als bij opdrachtnemers. Ik wil daar zelf ook scherp op blijven.” (Wil je laten weten wat jij vindt van Goed Opdrachtgeverschap? Doe dan mee aan het onderzoek daarover van de Univ Tilburg. Zie deze pagina voor meer informatie en een korte vragenlijst) goed opdrachtgeverschap, interim management Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie
achtergrond - Waterzuiveringsbedrijf Aquafin implementeert innovatief project voor verbindende samenwerking met pa...