"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Wat zijn de geheimen van Gamechangers? En wat kun jij van hen leren?

Luister naar wat de klant écht wilt!

Veel mensen denken dat het er bij marketing om gaat beter of goedkoper te zijn dan je concurrent.

Een reclame op TV, die ik persoonlijk vreselijk irritant vind, gaat hierover. Misschien heb je hem ook wel eens gezien. Een optiekketen presenteert zich hier heel nadrukkelijk als het beste jongetje van de klas. Vol verontwaardiging hoor je hen zeggen:

‘Dat kun je niet menen? Hoeven opticiens in Nederland geen opticiendiploma te hebben? Dat dit zomaar kan! Nou, bij ons is iedereen gediplomeerd hoor!

Mij spreekt een dergelijke aanpak totaal niet aan. Een ander in een slecht daglicht zetten om zo zelf beter te lijken, vind ik echt een zwaktebod. Zo flauw. Als je je dan toch wilt afzetten van de concurrent, doe het dan meteen goed en zet iets nieuws in de markt.

In mijn artikel van vorige week stelde ik dat inspiratie om het anders te doen, begint met kijken en luisteren naar wat jouw klant echt belangrijk vindt en waar hij gelukkig van wordt.  Gamechangers doen dit heel goed en veroveren zo een prominente positie in de markt. Gamechangers schudden de markt op en maken fans van hun klanten.

Wat wil jouw klant nu echt?

Wat doen gamechangers eigenlijk waardoor ze zo succesvol zijn?

  • Ze maken nieuwe combinaties van de middelen die hun ten dienst staan en, zo lijkt het, definiëren een volledig nieuw speelveld (Binck bank en Brand New Day).
  • Ze bieden de klant iets nieuws dat nog niet in de markt te krijgen was (Bugaboo)
  • Ze kiezen voor een andere insteek (optiekketen Warby Parker)

Geen gewone kinderwagen

Bugaboo is zo’n geweldig voorbeeld van een gamechanger. De jonge ontwerper Max Barenburg begreep destijds haarfijn waarom veel mensen ontevreden waren met het aanbod op kinderwagengebied. Ze hadden de meest vreselijke kleuren en waren bedrukt met lelijke beertjes of ander stomme figuren. Daar wil je als man of stoere moeder toch niet achter lopen? Max ontwierp een megastoere multifunctionele kinderwagen en had hiermee een hit te pakken. Van Claudia Schiffer tot Maximá: een béétje beroemdheid zagen we de aflopen jaren in de roddelbladen terug achter deze kinderwagen van Nederlandse makelij. Bugaboo groeide snel uit tot een begrip onder (jonge) ouders in meer dan vijftig landen.

Brand New Day en Binck Bank, een totaal ander kijk op verzekeren en bankieren

Kalo Bagijn heeft er inmiddels zijn specialiteit van gemaakt om bestaande verhoudingen en systemen op te schudden. Met BinckBank, bracht hij destijds al een revolutie teweeg in de beleggersmarkt. Complexe bankzaken maakte hij bereikbaar met online beleggen. Binck brak daarmee met allerlei gangbare wetten in de bancaire wereld die onverenigbaar leken. En acht jaar later brengt hij met Brand New Day nieuw licht in de soms ondoorgrondelijke wereld van pensioenen en is hij ook hier weer baanbrekend bezig. Hun filosofie is simpel: Maak van je klanten ambassadeurs. Ze willen een prijsvechter met topdiensten zijn. Ze bieden goede service gecombineerd met een lage prijs.

Een andere kijk op het dragen van een bril

De gemiddelde brildragende klant koopt elke twee jaar een nieuwe bril. Optiekketen Warby Parker wilde dat mensen een bril gingen als een manier om zichzelf te uiten. Net zoals wij vrouwen, tassen en schoenen kopen. Zo werd in hun communicatie naar de klant de bril vanzelf een artikel waarvan mensen meerder exemplaren wilden kopen. Toen zij hun brillen op deze manier gingen verkopen (voor 95 dollar per paar) waren zij niet alleen maar bezig om de grote spelers af te troeven. Zij realiseerden echter wel een groei van 500 procent in slechts een jaar tijd.

Gamechanger op jouw manier?

Zelf vind ik het iedere keer weer heel inspirerend om te lezen over ondernemers die vanuit hun heel eigen aanpak innovatief bezig zijn en iets nieuws brengen in de markt.

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je bij het lezen van deze succesverhalen soms het gevoel kan bekruipen dat dergelijke innovatieve zaken voor jouw bedrijf niet zijn weggelegd.

Denk echter niet te snel te klein over jezelf. En kijk toch af en toe ook eens goed hoe jij het leven van jouw klant aangenamer kunt maken. Hoe je mensen kunt empoweren. Wat je tot stand kunt brengen.

Het kan soms ook gewoon in kleine dingen zitten.

Ik zal afsluiten met een verhaal over hoe je ook groot kunt zijn in kleine dingen.

Iedereen kent wel die winkelier waar mensen altijd weer graag komen. Die zich geen zorgen hoeft te maken om de grote ketens. Zoals die winkelier in die kleine speciaalzaak die zijn best doet om een diepere en blijvende relatie met zijn klanten op te bouwen. Die nooit te druk is om een persoonlijk praatje te maken.

Zoals mijn eigen vader vroeger, die als boekhandelaar van bijna iedere vaste klant precies wist wie zijn favoriete schrijvers waren. En dan een seintje gaf wanneer er van deze schrijver een nieuw boek uit kwam. En uiteraard legde hij dat boek ook vast even apart voor die klant. Nog jaren na zijn te vroege overlijden, wordt mijn moeder regelmatig aangesproken door mensen die haar laten weten hoe ze mijn vader hebben gewaardeerd. Mooi is dat!

Misschien geldt dat ook wel voor jou. Wellicht ben je geen gamechanger die de markt op zijn kop zet. Maar ook door oprechte persoonlijke aandacht voor jouw klant, of door soms net een stapje extra te zetten, kun je al een groot verschil maken.

Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creƫren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma

3 reacties op dit bericht

  1. Mooie voorbeelden Saskia! Een echte game changer in optiek-land was destijds ook de Amerikaan die het concept van de 5 Dollar bril introduceerde. Maar liefst 7 keer ‘af-getest’ in focus groepen. Maar hij dacht “ik ben toch niet gek?” en zette door. Een miljarden markt, zo bleek.