Bas van de Haterd 4 februari 2015 0 reacties Print Duurzaamheid: ja, maar bij een ander bedrijf graagAfgelopen week ontving ik een persbericht van de RUG: ‘Refurbished’ artikelen kunnen waardering voor nieuwe producten drukken Hoogleraar marketing Van Ittersum van de RuG heeft onderzocht hoe refurbished artikelen, dus bijvoorbeeld printcartridges die vervuld worden, invloed hebben op de perceptie van gewone producten. Hij concludeert dat consumenten het nieuwe product minder waarderen wanneer de producent zelf ook tweedehands versies aanbiedt. Als daarentegen een concurrent het tweedehands product vernieuwt en verkoopt, stijgt de waardering voor het oorspronkelijke nieuwe product. Restwaarde Het afdanken van producten is heel normaal tegenwoordig. Mobiele telefoons en GPS systemen vervangen we regelmatig, terwijl ze technisch nog niet op zijn. Soms zijn er ook producten die je kan hervullen, zoals cartridges. Toch moeten niet de oorspronkelijke fabrikanten deze ‘hergebruikte’ producten aanbieden. Juist als concurrenten dit doen, is er een positief effect voor beide partijen. ‘Het blijkt dat wanneer de oorspronkelijke producent de refurbished producten verkoopt, dat dit de waardering van consumenten voor het nieuwe product wel tot 8 procent kan verminderen. Als een derde partij deze refurbishing en verkoop echter op zich neemt, kan dit leiden tot zo’n 7 procent méér waardering voor het nieuwe product. En dat laatste betekent meer winst voor de oorspronkelijke producent.’ Prijsverschil niet begrepen Er zijn een aantal mogelijke verklaringen voor deze verschillen. Mogelijk begrijpt de consument het verschil in prijs niet, omdat hij hetzelfde product verwacht. Mogelijk ontstaan er twijfels over de betrouwbaarheid van de concurrent, wat de waardering voor het origineel doet toenemen. Duurzaamheid levert dus extra rendement op, zolang het maar op de juiste manier gedaan wordt. Psychologie speelt hierbij een grote rol. Print Over de auteur Over Bas van de Haterd Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd