ZiPredactie 24 februari 2015 0 reacties Print ‘Ons geloof in aandacht voor het individu zal uiteindelijk worden beloond’ZP-Assist biedt zelfstandig professionals bemiddeling op maat en zorgt er, net als de voetbalscout, voor dat ze de opdracht krijgen waar ze al zolang van droomden. Vanuit verschillende hoeken worden vraagtekens gezet bij de haalbaarheid van dit model. ZiPconomy legde initiatiefnemer en directeur Clemens Huis in ’t Veld een aantal punten voor. “We hebben een hoop leermomenten gehad.” “Individualisering is een trend die de samenleving op zijn kop zet,” zegt Clemens Huis in ’t Veld. Hij ziet als bemiddelaar hoe organisaties flexibel personeel inkopen, soms met tientallen tegelijk. “Maar het collectief begint bij het individu.” Huis in ’t Veld had met zijn uitspraken niet misstaan in een achttiende-eeuwse salon in Parijs. In plaats daarvan zit hij in een kantoorpand in Amsterdam Zuidoost dat sinds een half jaar onderdak biedt aan ZP-assist, een bureau waarin niet de vraag van de organisatie, maar de behoefte van zelfstandig professionals centraal staat. “Je krijgt op de arbeidsmarkt een soort gilde van hele professionele zp’ers,” zegt Huis in ’t Veld, initiatiefnemer van ZP-Assist. “Ze willen niet alleen opdrachten, maar vooral goede opdrachten bij een goede opdrachtgever. Hun behoefte aan individuele dienstverlening wordt steeds groter.” Die behoefte botst echter deels met die van het traditionele bemiddelingsbureau. “Daarom hebben we ervoor gekozen om een organisatie van de grond toe op te bouwen.” Direct binnenkomen bij de business waar iemand wordt ingehuurd Er zitten veel haken en ogen aan het zogenoemde agentmodel voor zp’ers, gebaseerd op de voetbal- en filmwereld, zo bleek eerder op ZiPconomy. Recruiters zouden vooral gewend zijn te werken vanuit de vraag van organisaties, in plaats van te denken vanuit de zelfstandige. Ook is het als consultant moeilijk de inhuurafdeling te omzeilen en een getalenteerde zp’er direct aan de bevoegde manager voor te stellen. Huis in ’t Veld herkent zich hierin. “We hebben een hoop leermomenten gehad. In het begin wilden we vooral snelheid maken. Dat betekent dus dat je gaat schieten op alles dat voorbij komt. Daar zijn we van teruggekomen. Een echt goede zp’er kan zich overal inschrijven. Dat is ook wat critici zeiden: je lijkt nu nog heel erg op een intermediair.” Hoe voorkom je dat? “We werken met personal consultants die het contact met een professional onderhouden. Zij zorgen ervoor dat ze via de achterdeur bij een organisatie binnenkomen, direct bij de business waar iemand wordt ingehuurd. Met die zp’er gaan we een langdurige relatie aan volgens het principe van no cure no pay. Dat is nu eenmaal modern, maar het houd je ook scherp. Je moet jezelf waarmaken.” Hoe zorg je ervoor dat je direct bij de juiste man of vrouw in de organisatie terechtkomt? “We zijn heel breed begonnen en wilden vooral hoogopgeleide zp’ers. We merken nu dat consultants zich moeten specialiseren om een goed netwerk aan te boren. Daarom hebben we een kleine stap terug gemaakt naar de ict-sector. Het aantal telefoontjes ten opzichte van het aantal opdrachten wordt steeds lager. Daarnaast moet je veel geduld hebben. Zeker als het gaat om de verbinding tussen een mooie opdrachtgever en een zp’er. Dat gaat niet zomaar.” Met de it-sector ben je meteen in een hele veilige hoek gaan zitten. “Het is zeker geen toeval. Het was voor ons een relatief makkelijke en ook een logische start. Maar we zijn in eerste instantie breed begonnen en het doel blijft om uit te bouwen, zoals naar de financieel-administratieve sector. Dit model roept daar ook heel erg om.” Is de verleiding om toch te werken vanuit de vraag van organisaties dan juist niet extra groot? “In het begin dachten we dat we zo tewerk moesten gaan, maar toen hebben we op de handrem getrapt. Freelancers waren er simpelweg niet van gediend. Inmiddels doen we het andersom en werken we alleen vanuit de vraag van de zp’er. We hebben besloten hierin echt geen concessies meer te doen.” Daar moet je als organisatie een lange adem voor hebben. “We gaan nu in het tweede halfjaar naar de 25 opdrachten en dat zou nog wel eens in een versnelling kunnen komen. En dan heeft het maar even wat aanlooptijd nodig. Het is een luxe dat je dicht bij de idealen kunt blijven waarmee je begon. Je hebt ook tijd nodig in deze markt. Die is niet transparant, je ziet niet zomaar waar opdrachten vandaan komen en hoe het proces verloopt. Dat onderscheid maak je niet van vandaag op morgen. Het is een idee waar ik heel erg in geloof. We geloven ook in een markttrend en we willen die aanzwengelen. Nederland zou een stuk leuker zijn als we allemaal op zo’n manier te werk zouden kunnen gaan.” We hebben niet de arrogantie om alleen maar de beste professionals te willen. Volgens critici focust dit model vooral op zp’ers die aan opdrachten geen gebrek hebben. “Ook zp’ers zonder opdrachten kloppen bij ons aan. Ze profileren zich zo breed mogelijk en willen het liefst zo snel mogelijk een opdracht. Dat soort vluchtigere relaties is niet waar wij heel happig op zijn. Ongeveer de helft van de mensen die we vertegenwoordigen, heeft haast met het vinden van een opdracht. Daarin doen we dan wel concessies in die zin dat we geen exclusiviteit nastreven. We hebben overigens ook niet de arrogantie om alleen maar de beste professionals te willen. Dat is niet het soort bedrijf dat we willen zijn. Het gaat ons ook voor een groot deel om vertrouwen en de toegankelijkheid van je netwerk, dat je voor een deel aan ons overdraagt. Daar houden we een hoog percentage ambassadeurs aan over.” Het gaat om het verdienmodel van het individu op maat te bedienen Maar is daar ook geld mee te verdienen? Ik geloof dat deze werkwijze voor een groot deel van de freelancers aantrekkelijk is en dat het voor een deel daarvan zelfs gemeengoed gaat worden. De impresariomarkt is echter ongelofelijk groot en je zult altijd met kleine marges moeten werken. Het gaat ook om het verdienmodel van het individu op maat bedienen, dat probeert nog niet iedereen en men weet nog niet of het winstgevend zal zijn. Dat gold voor ons in eerste instantie ook, maar ik kan met grote zekerheid zeggen dat we dit jaar zwarte cijfers gaan schrijven. Er komt ook meer behoefte aan persoonlijk, direct contact. Ik zie ons als een van de partijen die dat mede gaat organiseren. We hebben het vaandel van kwaliteit altijd hooggehouden en zijn trouw gebleven aan onze principes. Ik heb er vertrouwen in dat we daarvoor worden beloond. bemiddeling, ZP-Assist, zzp Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie