Saskia Postma 18 mei 2015 0 reacties Print Wat is jouw wake-up call? Over bevlogenheid, genieten en kiezen voor leuke klanten.Wat is jouw wake-up call? Column Saskia Postma over bevlogenheid, genieten en kiezen voor leuke klanten. “Doe ik het wel goed genoeg? Haal ik wel alles uit het leven? Haal ik wel alles uit mezelf? Waarom heb ik nog steeds niet wat ik wil?” Spelen deze vragen ook door jouw hoofd? Terwijl we uit blijven stellen waar we eigenlijk dolgraag voor willen gaan, davert het leven aan ons voorbij… Bronnie Ware is werkzaam als stervensbegeleider van terminale patiënten. Over haar ervaringen tijdens dit zware werk heeft ze een boek geschreven, waarin ze tot een top vijf levenslessen van stervenden komt. Ik vond het indrukwekkend om te lezen hoe mensen aan het einde van hun leven terug kijken. En goed om bij stil te staan welke zaken er aan het einde van je leven echt toe blijken te doen: Waar veel mensen vooral spijt van hadden, was dat ze nooit het leven hadden geleid waar ze eigenlijk naar verlangden. Wat zij heel vaak mensen hoorde verzuchten was: ‘Ik wou dat ik het lef had gehad om meer mezelf te zijn en minder te leven zoals anderen van me verwachtten.’ Hoe zou jij later terug willen kijken naar je leven? Bevlogen en succesvol De Amerikaanse gelukspsycholoog Martin Seligman beweert dat iedereen zichzelf gelukkiger kan maken door zijn sterke kanten te benutten en te ontwikkelen. Mensen die gericht hun sterke punten inzetten en verbeteren, scoren aanzienlijk hoger op de geluksschaal en aantoonbaar lager op depressie. Het is een doodzonde dat veel mensen werk doen waar ze niet gelukkig van worden. Uit onderzoek blijkt dat slechts twintig procent van de Nederlanders bevlogen is op het werk. Juist die bevlogen mensen hebben een bepaalde drive en gaan ‘the extra mile’. Die bevlogenheid maakt hen succesvol. Altijd druk? Bevlogenheid is natuurlijk een hele mooie eigenschap. Maar je kunt soms zo bezig zijn met het nastreven van je ambities en het bereiken van de doelstellingen die je jezelf had gesteld, dat je onderweg helemaal vergeet te genieten. Je rent maar door, vergt het uiterste van jezelf en uiteindelijk heb je wellicht je doelen wel bereikt, maar ben je jezelf wellicht een beetje kwijtgeraakt. Hoe blijf je in balans? Als ik naar mezelf kijk, dan constateer ik dat ik voortdurend bezig ben met het ontwikkelen van mijn kennis en altijd plannen heb om mijn bedrijf naar een hoger plan te tillen. En soms kun je jezelf daarbij bij tijd en wijle behoorlijk onder druk zetten. Voor dit jaar staat het schrijven van een boek over personal branding op de planning en daarnaast ben ik dit moment bezig met een training van drie maanden om nog meer te leren over het schrijven van onweerstaanbare (internet)teksten en overtuigingstechnieken om het rendement van je site te verhogen. Enorm leerzaam, zelfs als je al veel van internetmarketing af weet. Het tempo is hoog en iedere week zijn er zaken waar je mee aan de slag moet. Het is heerlijk om je tanden te zetten in al die nieuwe kennis, maar af en toe wringt dat wel een beetje met de drukke agenda. Ik vond het dus stiekem niet zo heel erg dat zich voor overmorgen een klant heeft afgemeld. Genieten van het leven Soms moet je ook even bewust tijd vrijmaken om te genieten van de leuke dingen in het leven. Zo volg ik sinds kort samen met mijn zusje een fotografiecursus bij Else Kramer: 52 weken anders kijken naar de werkelijkheid om ons heen. Even uit de drukte van alledag: lekker laagdrempelig bezig zijn met iets dat we toch al leuk vinden om te doen, maar waaraan we meestal toch net iets te weinig toekomen. En nu 52 weken lang! De gekste dingen moeten we fotograferen en de mooiste foto’s worden gedeeld in de speciale Facebookgroep. Heel inspirerend en hartstikke leuk! Kies voor leuke klanten Er zijn klanten en opdrachten waar je er wel tien van zou willen hebben. En er zijn klanten waar je eigenlijk liever niet mee zou willen werken, als je heel eerlijk bent naar jezelf. Soms ga je er toch mee in zee ‘omdat de schoorsteen moet roken’, maar echt blij word je er niet van. Voor dergelijke klanten loop je niet snel een stapje harder. Kies daarom liever voor klanten waar je energie van krijgt. Die zullen ook sneller weer terugkomen en daar kun je iets bestendigs mee opbouwen. Ook zullen zij jou sneller aanbevelen bij anderen. Als je er bewust voor kiest om alleen met echt leuke klanten te werken, is het ondernemersleven veel leuker. Ga voor mooie kansen in de markt Heb je wel eens stilgestaan bij het feit dat je hierdoor onbewust een jarenlange training hebt gekregen om situaties eerder als een probleem of risico te benaderen dan als een kans? Over kansen hoor je nooit zoveel. Tachtig procent van de mensen focust zich op een probleem en slechts twintig procent kijkt met name naar kansen. Het hoeft waarschijnlijk geen vraag te zijn welke mensen het meeste succes hebben, en daarnaast ook een leuker leven leiden. Gun jezelf inspiratie en een steuntje in de rug Een belangrijke reden dat veel ondernemers niet succesvol zijn, is dat ze geen ondersteuning vragen. Gek toch dat heel veel mensen vinden dat ze altijd alles alleen moeten kunnen. Deze gedachte kan een belangrijke belemmering zijn voor je groei als ondernemer. Een klant mailde mij: “Ik zeg dit wel met enigszins het schaamrood op de kaken, want eigenlijk vind ik dat ik dit zelf moet kunnen. Maar ik heb het idee dat ik er inmiddels zoveel zelf over gelezen en nagedacht heb dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En met vrienden erover praten is fijn, maar ik zou graag willen werken met iemand die er verstand van heeft.” Wees eerlijk tegen jezelf als je merkt dat je niet verder komt, en zoek een goede hulp zodat je uit je impasse komt en het leven gaat leiden waar je van droomt. Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden Zoals iemand laatst zei: ”Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden.” Zelf volg ik juist regelmatig trainingen omdat ik nog beter wil worden in de dingen die ik op zich al goed doe. Maar omdat je voortdurend nieuwe zaken bijleert en nieuwe inzichten opdoet, blijft het leven boeiend. En daarnaast blijf je op deze manier ook interessant voor je klanten. Want zij kunnen ook weer nieuwe dingen van jou leren. Wil jij ook een goede groei van je bedrijf realiseren? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555. persoonlijk ontwikkeling, sales Print Over de auteur Over Saskia Postma Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creĆ«ren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma