"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

2e dringende oproep aan Staatssecretaris Wiebes: Neem de regie over de modelcontracten voor zzp’ers!

Staatssecretaris Wiebes moet meer regie nemen bij Wet Deregulering Arbeidsrelaties.

18397952_s

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën heeft recent een wetsvoorstel ingediend waarmee er een einde komt aan de verouderde papieren VAR voor de inhuur van zzp’ers. Er kan vanaf 2016 worden gewerkt met modelcontracten tussen de opdrachtgevende partij en de ingehuurde partij. In zo’n modelcontract verklaren opdrachtgever en opdrachtnemer dat de laatste partij niet in loondienst komt en dus als zelfstandig ondernemer het werk gaat doen. De opdrachtgever hoeft hierdoor geen loonbelasting en premies in te houden op de afgesproken vergoeding. Lees hier meer over de totstandkoming hiervan in de 1e dringende oproep aan Wiebes.

Er zijn door diverse Tweede Kamerleden vragen over dit voorstel gesteld aan Staatssecretaris Wiebes van Financiën. De belangrijkste van deze vragen zijn op deze site kort besproken. Echter geen van de ingediende Kamervragen ging over de negatieve gevolgen van een dreigende stortvloed aan modelcontracten. Daarom doe ik dat maar.. Lees hier meer over de totstandkoming hiervan in de 1e dringende oproep aan Wiebes.

Idee modelcontract prima

De komst van een of meer modelcontracten is een prima ontwikkeling. Ondernemers die elkaar nodig hebben voor opdrachten maken samen standaard-afspraken en kunnen een modelcontract uit de kast gebruiken om hun afspraken vast te leggen. En als ze zich niet aan de afspraken over zelfstandigheid houden, dan kunnen ze de Belastingdienst op hun weg vinden, die beide partijen kan aanspreken, kan navorderen en boetes kan uitdelen. Prima dat de overheid schijnconstructies aanpakt. Malafide ondernemers en misbruik moet je natuurlijk aanpakken.

Overigens moeten er ook modelcontracten komen voor de veelvoorkomende situatie waarbij er een intermediair of broker zit tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

Maar wie zorgt er nu voor dat het aantal modelcontracten dat straks gebruikt mag worden, behapbaar blijft? Als we de teksten lezen bij het wetsvoorstel dan kan iedere opdrachtgever vanaf nu zijn eigen modelcontracten indienen bij de Belastingdienst. Deze gaat ze beoordelen en binnen 6 weken krijgt de indiener dan te horen of zijn ‘modelcontract’ dan is goedgekeurd of niet.

Onoverzichtelijke situatie door ontbreken regie

Tot wat gaat dit leiden? Tot een onoverzichtelijke berg aan contracten waar straks geen ondernemer, of het nu de opdrachtgever of de zzp’er is, wegwijs uit kan worden. Wiebes spreekt zelf al over 40 verschillende contracten voor elke branche of sector een andere. Dat wordt straks dus moeilijk kiezen. Want als je een ICT’er wil inhuren als industrieel bedrijf, moet je dan het contract gebruiken voor de industrie of dat voor de ICT?

Dus veiligheidshalve dien je gewoon je eigen modelcontract in voor je eigen bedrijf en gebruik je voortaan deze. Ondernemers worden zelfs opgeroepen om dit vooral te doen!

Nog afgezien van het feit dat dit veel capaciteit gaat vragen van de Belastingdienst zelf die dit allemaal moet beoordelen, zijn ondernemers er ook niet bij gebaat. Die zijn gebaat bij eenvoud en hebben geen behoefte aan complexiteit.

Meneer Wiebes, regel nou dat er voor heel inhurend Nederland één modelcontract komt als basis met 2 A4. Een standaard contract voor alle externe inhuur van zzp’ers waarop beide partijen hun gegevens, de inhoud van de opdracht en de vergoeding ed regelen.

En dan zijn er vast sectoren te vinden waar er specifieke zaken moeten worden afgesproken, zoals bijvoorbeeld is gebeurd voor de zorgsector, waar het 1e modelcontract inmiddels voor is opgesteld.

Zorg er nou voor, meneer Wiebes, dat er voor die sectoren bijlagen komen die je aan de standaard-inhuurovereenkomst kunt vastnieten, maar alleen waar dat écht nodig is.

Maak zo uw eigen ambtenaren blij, maak het Actal (die de administratieve lasten bewaakt) blij, maar vooral, maak ruim één miljoen ondernemers (opdrachtgevers én opdrachtnemers) blij die elkaar makkelijk kunnen inhuren of ingehuurd worden en hun aandacht kunnen richten op het echte werk. Ik bied me aan om te zorgen dat er met andere belangenbehartigers als FNV Zelfstandigen en de brancheorganisatie voor intermediairs Bovib zo’n eenvoudig modelcontract als basis komt.

An offer you cannot refuse!

 

Ondernemerschap en regelgevig

mr. Mark Bassie (Breda 1960) is sinds 1994 werkzaam als Zelfstandige Interim Professional. Was vroeger als interim-manager en trainer werkzaam. Heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd -onder het label Flex-Beheer- in flexibilisering van organisaties en professionalisering van externe inhuur. Onafhankelijk en deskundig in inhuurplatforms, Marktplaatsen, ZZP-community's en Vendor Managementsystemen. Mark combineert hierbij zijn HRM-deskundigheid met bedrijfsvoerings-expertise en verander- en projectmanagement. Auteur van het handboek 'Scoren op inhuurmarktplaatsen!' van FNV Zelfstandigen (2012). Onderzoeker/co-auteur van diverse Nederlands/Belgische onderzoeksrapporten o.a. over Recruitment Process Outsourcing (RPO) (2016), over Vendor Management Systemen (VMS) (2017) en over Managed Service Providers (MSP) (2018). Zie Flex-Beheer.nl voor de downloadpagina's. Bekijk alle berichten van Mark Bassie