Niels Huismans 29 juni 2015 0 reacties Print Startups winnen slag om de zelfstandige professional.Een meerderheid van de Nederlandse zelfstandige professionals (zp’ers) geeft de voorkeur aan het werken voor een startup of lean-organisatie. Ruim 65 procent van de zp’ers ziet zichzelf niet werken bij een multinational, omdat zij zich onvoldoende identificeren met de cultuur van deze logge organisaties. Dat blijkt uit onderzoek dat wij als FastFlex deden in samenwerking met ABN AMRO. Het onderzoek werd gehouden onder meer dan 1.500 Nederlandse zp’ers. Organisatiecultuur wordt de komende jaren steeds belangrijker voor het onderscheidend vermogen van bedrijven. Cultuur belangrijker dan contractvorm In tegenstelling tot eerdere generaties vindt de huidige generatie werkende professionals de inhoud van het werk belangrijker dan de contractvorm. 45 procent van de zelfstandigen vindt dat de contractvorm ondergeschikt is aan de inhoud van de opdracht en cultuur van de opdrachtgever. Ook organisaties zijn het hiermee eens; uit een eerder onderzoek van ons blijkt dat ruim 35 procent van de organisaties van mening is dat de contractvorm niet het uitgangspunt zou moeten zijn, maar juist het sluitstuk van een arbeids- of projectoverkomst voor zp’ers. Dit is een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar, waar slechts 21 procent van de organisaties op deze manier tegen de kwestie aankeek. Alle zekerheden die er in het verleden waren, zoals baanzekerheid, een vast contract of een baan voor het leven, zijn vandaag de dag niet meer aan de orde. De generatie die momenteel de arbeidsmarkt bestormt, is opgegroeid met een nieuwe visie omtrent arbeid. Deze groep bestaat uit digital natives en zijn mobiel in de breedste zin van het woord; opgegroeid met internet en tablets en al op vroege leeftijd zp’er. Organisaties zien in dat zij de huidige flexibiliseringstrend niet meer kunnen ontlopen en dat zij, om deze generatie aan te trekken, hun focus moeten leggen op inhoud en organisatiecultuur in plaats van contractvorm. Naar aanleiding van het onderzoek publiceerde FastFlex in samenwerking met ABN AMRO het whitepaper: ‘The war for talent is over – and talent won’. Deze is te downloaden via: http://www.fastflex.nl/nl-nl/media/whitepapers/trendrapport-the-war-for-talent-is-over-and-talent. fastflex, recruitment Print Over de auteur Over Niels Huismans Ondernemers en organisaties helpen om strategisch koers te zetten en te houden. Daar word ik blij van en dat is de reden dat ik samen met Laurens Adapt Innovatie gestart ben in 2018. Dit vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was ik meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar ik verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Ik aan de slag ging bij FastFlex heb ik onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heb ik het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Naast mijn werk heb ik een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens ben ik sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde ik in 2018 mijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’ Bekijk alle berichten van Niels Huismans