Inge Beckers 22 september 2015 0 reacties Print Leadership and diversity – Fons Trompenaars over hoe dilemma’s ons verder helpen. #ConsultancyConference Liveblog #4Fons Trompenaars neemt ons mee op reis in zijn verhaal over diversiteit, creativiteit, innovatie en leiderschap. Moraal van zijn verhaal: zorg voor verzoening van creativiteit en aanpassingsvermogen en je krijgt innovatie!Innovation in Consultancy. Dat is het centrale thema van de Internationale Consultancy Conference dat vandaag en morgen gehouden wordt in Noordwijk. ZiPconomy brengt u live blogs vanaf de conferentie. Direct na de lunch staat Fons Trompenaars op het programma met Leadership & Diversity. Met aangename zelfspot op het consultancy vak brengt Trompenaars de zaal in beweging. Fons Trompenaar, schrijver van het in 15 talen vertaalde boek ‘Riding the Waves of Culture’, neemt ons mee op reis in zijn verhaal over diversiteit, creativiteit, innovatie en leiderschap. Moraal van zijn verhaal: zorg voor verzoening van creativiteit en aanpassingsvermogen en je krijgt innovatie! Gebruik je hoofd en je hart! Trompenaars laat ons stilstaan bij een reëel vraagstuk. Je zit bij je beste vriend in de auto en hij rijdt 20 km te hard. Even later botst hij een voetganger omver. Jij bent de enige ooggetuige en je vriend vraagt je te getuigen. Wat doe je? Je hebt een dilemma. Ga je je vriend steunen en liegen, of blijf je eerlijk en zet je daarmee je vriendschap op het spel? Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat sommige nationaliteiten eerlijkheid boven alles stellen. Andere nationaliteiten verkiezen de relatie. ‘Connect your friend with the truth’, is de enige weg. Mister Diversity laat met veel voorbeelden zien dat hoe je relaties bouwt of feedback geeft – alles wat je doet of zegt – het is cultureel bepaald. Bekijk vraagstukken daarom altijd van twee kanten. Recognize en respect; hoofd en hart. De verzoening van creativiteit en aanpassingsvermogen Niemand is tegen innovatie. Echter de meest succesvolle wijze om te komen tot innovatie is om creativiteit met aanpassingsvermogen te verzoenen. De beste definitie van innovatie, aldus Trompenaars, is: To innovate is to combine values Not easily joined Therefore scarce Therefore profitable Dus wat houdt een waarde als integriteit dan precies in? Waarom moet dit gedefinieerd worden als kernwaarde, met de wetenschap dat alles wat wij doen en zeggen cultureel is bepaald? Wat organisaties nodig hebben voor een groter innovatief vermogen is creatieve mensen, die werken vanuit gedeelde waarden die het team – en dus elkaar op vruchtbare wijze – versterken. Trompenaars stuurt ons op weg met twee opgaven: Vind business modellen die nieuw zijn en passen in de digitale wereld Ga zaken doen, samenwerken met mensen buiten je eigen netwerk. Zo zorg je voor het openbreken van je eigen culturele waarden (die ons zo vaak ook beperken). Alle liveblogs vanaf het Internationale Consultancy Conference zijn te vinden via deze link Consultancy Conference, organisatieadvies Print Over de auteur Over Inge Beckers Inge Beckers werkt als interim project manager aan verander- en communicatietrajecten voor grote bedrijven, maar ook voor overheid, wetenschap en onderwijs. Ze is een gepassioneerde interventie manager, sterk ontwikkeld op het People & Change vlak. Als zelfstandig consultant HR-communicatie weet ze positieve vibes rond merkwaarden te creëren tijdens Internal Branding en Employee Engagement programma’s. Haar motto: Engaged People. Great Companies. Better World. Bekijk alle berichten van Inge Beckers
onderzoek - Consultancy past het businessmodel versneld en blijvend aan in reactie op de coronacrisis