Hugo-Jan Ruts 7 september 2015 0 reacties Print NASA houdt prijsvraag onder freelancers om tot innovaties te komen.Een mooi voorbeeld van hoe ver deze ´freelance economy´ kan gaan. NASA heeft een prijsvraag uitgeschreven voor de leden van het online platform ´Freelancer´ om tools en technologie te ontwikkelen die nodig is voor nieuwe ruimtemissies. Via het samenwerkingsproject, het NASA Toernooi Laboratorium, zijn verschillende ´challenges´ uitgeschreven waaraan de 16 miljoen geregistreerde gebruikers van Freelancer mee kunnen doen. Het NASA’s Center of Excellence for Collaborative Innovation (CoECI) looft in totaal $10,000 aan beloningen uit voor verschillende prijsvragen. De beloning bestaat uit vrij bescheiden geldprijzen. Een voorbeeld van een challenge is het ontwikkel van een smartwatch app waarmee astronauten hun dagelijkse taken in het international space station kunnen monitoren. Daarmee kan $ 1,500 gewonnen worden. Het platform Freelancer ontvangt een percentage van de beloning. De challenges van NASA zijn hier te vinden. Bas van de Haterd beschreef hier op ZiPconomy al eens zijn ervaring met het meedoen aan een challenge. Een innovatieve manier om aan expertise te vergaren (aan beide kanten, zo beschreef Bas). Downside is wel dat vele honderden deelnemers vele uren zitten te ploeteren, terwijl er maar eentje met de prijs van doorgaat. Of dat win win is, is de vraag. NASA wil via deze weg het publiek mobiliseren bij het oplossen van de vele vraagstukken waar de organisatie voor staat. Voor meer complexere vraagstukken maakt NASA gebruik van crowdsourcing en werkt het al langer met freelancersplatforms als InnoCentive, NineSigma, Appirio en TopCoder. Menno Lanting vertelde daar over op ons seminar in 2012, als voorbeeld van een van oudsher klassiek, controlebedrijf die in de omslag heeft kunnen maken naar een geheel nieuwe manieren van het vergaren van kennis en kenniswerkers. NASA ziet deze acties ook als een manier om het publiek te informeren en betrekken bij haar research. Een van haar kerntaken. anders organiseren, recruitment Print Over de auteur Over Hugo-Jan Ruts Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts