"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

LinkedIn start marktplaats voor freelance opdrachten. En gaat zelf de selectie doen

ProFinder is een nieuwe app van LinkedIn. Gemaakt om interim professionals en freelancers te vinden. LinkedIn doet een actieve voorselectie.

profinderLinkedIn heeft gisteren ProFinder gelanceerd. Een nieuw platform om interim-professionals te vinden voor opdrachten. ProFinder maakt vanzelfsprekend gebruik van de LinkedIn-data maar staat verder los van de website van LinkedIn.

Opvallend is dat opdrachtgevers via ProFinder niet zo zeer zelf interim-professionals kunnen zoeken, maar dat ProFinder/LinkedIn actief op zoek gaat naar de best beschikbare interimmers die passen bij de opdracht. Niet alleen via een ongetwijfeld slimmere zoekmachine; LinkedIn zet ook haar searchers in om een shortlist van kandidaten te kunnen maken die vervolgens zelf contact opnemen met een kort voorstel.

ProFinder is een pilot, voorlopig alleen beschikbaar voor de omgeving San Francisco en met een beperkt aantal functies.  Zodra LinkedIn deze app verder uitrolt, zou het wel eens een flinke bedreiging kunnen vormen voor met name online matchingssites voor freelancers.

werkmethode profinder

Tool met human touch

Henk Ritmeester tipte me dit project naar aanleiding van een ZiPconomy-diner twee weken geleden over het ‘einde van het concept baan’, en mijn licht vileine opmerking richting hem dat LinkedIn wel een moderne, interne talentfilosofie heeft (zie hier), maar dat de tool zelf nog gebaseerd is op de traditionele arbeidsmarkt.

LinkedIn concentreert zich immers puur op vaste banen. Ondertussen schoten in de VS online platforms voor opdrachten en ‘klussen’ van de grond. Met name Upwork heeft een flinke vinger in de pap als het gaat om het bij elkaar brengen van vraag en aanbod van wat ze in de VS graag ‘gigworkers’ noemen. Freelancers die het moeten hebben van veel kleine opdrachten. Denk aan ontwerpers, coaches, consultants, copywriters en accountants.

In Mountain View, waar LinkedIn gevestigd is, zitten ze ook niet stil. Het aantal freelancers in de VS groeit hard. Zeker ook onder jongeren.

Vandaar dat LinkedIn, tamelijk laat, in de wereld van freelancers stapt. Met een service en aanpak die veel verder gaat dan wat we gewend zijn van het ‘gewone’ LinkedIn.

vragen profinderEen opdrachtgever die iemand nodig heeft, moet een kleine tien vragen beantwoorden over het project dat uitgevoerd moet worden. De vragen zijn toegespitst op het specifieke type professional dat je zoekt. Bij ‘accountants’ staan andere vragen dan bij ‘copywriters’. Logisch, en belangrijk. Ook wordt gevraagd naar een tariefindicatie, locatie en aanvang van het project. Slim in ieder geval dat ProFinder start met een beperkt aantal functies, die later vast worden uitgebreid.

Freelancers kunnen zich – met hun profiel – eenvoudig opgeven voor ProFinder. Een aantal aanvullende vragen verdiept het profiel, met name ook met betrekking tot de beschikbaarheid.

Linkedin belooft vervolgens dat binnen 24 uur via de mail minimaal vijf kandidaten zich presenteren. Interimmers die worden geselecteerd door LinkedIn. Naast een slimme zoekmachine, waarin benodigde vaardigheden en  ‘recommendations’ een belangrijke rol spelen, gaan LinkedIn-medewerkers, het ProFinder concierge team, aan de slag om tot een shortlist te komen. Nadat algoritmes hun werk gedaan hebben, voegt de menselijke hand de finishing touch toe. Iets wat we bijvoorbeeld bij de news app van Facebook Paper ook zien.

Slim en gratis

ProFinder is gratis. “By building a marketplace that connects consumers with these types of independent professionals, we hope to create economic value for LinkedIn members” zo stelt LinkedIn ProFinder project lead Vaibhav Goel. Goel denkt dat Linkedin zich kan onderscheiden ten opzichte van andere websites door gebruik te maken van het netwerk van 380 miljoen professionals. En daar zouden ze – in combinatie met de menselijke tussenschakel en het feit dat het gratis is – wel eens gelijk in kunnen krijgen.

The proof of the pudding is in the eating. Vier uur nadat ik een aanvraag voor een ‘content strategy consultant’ indiende, kreeg ik een keurig ‘proposal’ van een interim-professionals. Een kort voorstel. Met informatie over het uurtraject, alle contactgegevens, natuurlijk een link naar het LI-profiel en een knop om contact te leggen. Plus een knop om het voorstel af te wijzen. Allemaal prima. Alleen de mogelijkheid om die afwijzing persoonlijk te maken of feedback aan de searchers ontbreekt. Dat is jammer.

De voorgestelde freelancers pasten overigens prima bij mijn vraag. Misschien niet de best beschikbare interimmer, maar ik kon er mee uit te voeten.

Wanneer ProFinder buiten San Francisco beschikbaar wordt, is nog niet bekend.

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

3 reacties op dit bericht

  1. Interessant, heb je ook zicht op het verdienmodel van LinkedIn in relatie tot deze dienst?

  2. Mitchell,

    Dat weet ik niet. vooralsnog is alles gratis, maar er waren ooit wel meer dingen op Linkedin gratis die dat nu niet meer zijn. Wellicht is dat het model.

    Verder kan ik me twee strategieën bedenken:

    – als dit eenmaal succesvol is, dan is abonnementsbasis voor ZP’ers denkbaar en/of wordt het onderdeel van de corporate recruitmentpakketten (offensieve strategie)

    – meer defensief strategie is ook denkbaar dat LinkedIn sites als Upwork zien als bedreiging. Een goede functionerende website voor freelancers met veel vraag en aanbod, maakt mogelijk Linkedin niet meer relevant voor de wereldwijd groeiende groep zelfstandigen. Voor hen is de huidige structuur, die erg op banen gericht is, toch al wat minder werkbaar.

  3. Ha Hugo-Jan,

    Dank voor je reactie. Denk dat de modellen die je schetst correct zouden kunnen zijn. Wellicht kan LinkedIn ook kiezen voor een freemium model. Automatische matching blijft gratis, maar kent zo zijn beperkingen. Wil je meer dan de 5 kandidaten of ook de “searchers” van LinkedIn dan gaat de teller lopen.

    Al met al interessante ontwikkeling die wellicht de markt voor ZP’ers transparanter gaat maken.