"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Peter Hinssen: Radicaal innoveren in een disruptieve tijd. HRTechWorld Keynote. Liveblog #3

Drie buzzwords in één zin die samen de titel vormen van de keynote op HRTechWorld 2016 van Peter Hinssen, eigenaar van Nexxworks, adviseur, investeerder en tevens een veelgevraagd spreker. Markten worden vloeibaar en veranderen in meedogenloze netwerken van kennis en informatie.
Liveblog #3 vanuit Londen.

Radicaal. Innovatie. Disruptie. Als je vandaag de dag aandacht wilt, zet dan die drie woorden samen in één zin, zoals Peter Hinssen, eigenaar van Nexxworks, deed tijdens HRtech. Markten worden vloeibaar en veranderen in meedogenloze netwerken van kennis en informatie. ‘Control’ is daarmeer een ding uit het verleden geworden. Organisaties moeten veranderen, zodat ze optimaal van deze netwerken gebruik kunnen maken en hun bestaansrecht niet verliezen. Maar wat gebeurt er allemaal?

Technologie is bezig ons leven te veranderen. Mooie voorbeelden daarvan zijn de Japanse vader die een online moordenaar inhuurde om zijn zoon om te leggen in een online game, zodat de jongen eindelijk eens op zoek zou gaan naar een baan. En aan de bizarre kant van het spectrum, recht in de trend van het Internet of Things is de ‘connected pacifier’, een babyspeen die vitale gegevens van een baby doorstuurt naar – hoe kan het anders – een app.

Vier trends

Als het gaat om de invloed van technologie die het nodig maakt om als organisatie ‘radicaal te innoveren’, onderscheidt Peter vier grote trends:

  • globale platforms van netwerken,
  • geavanceerde kunstmatige intelligentie,
  • ‘fluid’ data
  • robotisering

Platforms

Er zijn op dit moment vijf dominante platforms, Google, Amazon, Facebook, Amazon en Ali Baba, ook wel de GAFAA MAFIA genoemd. Ze zijn de baas over een steeds grotere hoeveelheid data. Als er al nieuwe spelers bijkomen, zijn die afkomstig uit China – denk aan Baidu of Tencent. De GAFAA MAFIA wordt de GAFBAT MAFIA. In dit deel van de wereld moeten we ons intussen misschien wat zorgen gaan maken: er zit werkelijk geen enkele Europese speler bij.

Kunstmatige intelligentie

Er is, zeker het laatste jaar, veel gebeurd in artificial intelligence. Deep Blue versloeg weliswaar Kasparov in 1997, maar Kasparov weerde zich kranig. Watson versloeg in 2011 twee spelers bij Jeopardy al met genante overmacht. En Deepmind – in 2014 gekocht door Google – leert razendsnel en won in 2015 als AlphaGo vier van de vijf matches tegen één van ‘s werelds beste spelers van go, een spel dat als extreem complex te boek staat. Het leverde de machine de 9 dan ereclassificatie op. De snelle groei van de laatste tijd is voor een groot deel toe te schrijven aan de cloud – meer verwerkingscapaciteit en een manier om heel veel data te verstouwen. Een beetje zoals het vliegtuig – de aerodynamica van de vleugel was al eeuwen bekend, maar het werd pas een vliegtuig toen de Wright-broers er een motortje aan hingen.

Fluid data en robotisering

Data zijn tegenwoordig ‘overal’. Van Facebook-profielen tot in zelfrijdende auto’s en veel van die data zijn niet meer aan te merken als iemands ‘eigendom’. Samen met de intelligentie die steeds meer ingebouwd raakt in machines, zoals robots, zijn wij mensen aan het eind gekomen van onze ‘intelligence life cycle’. Een bedrijf als Boston Dynamics is al een heel eind met robots die – nog wat klunzig, maar toch – overweg kunnen met normale ‘menselijke’ omstandigheden. Ze kunnen door de sneeuw banjeren en ze vallen niet de hele tijd meer van de trap. En als ze worden gehinderd in hun ‘werk’, worden ze niet agressief, zoals dit filmpje laat zien (de ‘trainer’ ontving hatemail naar aanleiding van zijn aanpak – die inderdaad erg op pesten lijkt).

Weg met de SOY

Wat betekent dat allemaal voor organisaties? Ze moeten veranderen, dat is duidelijk. Maar veranderen is lastig, vooral het uitzoeken van het juiste moment ervan. Dat moment ligt namelijk nooit voor de hand; het betekent in de cyclus van ‘groei – piek – afname’ om ingrijpen als het net lekker en goed gaat.

Veranderen is ook lastig omdat er onevenredig veel tijd en energie gaat naar ‘de dingen van vandaag’ –vergaderingen die nu plaatsvinden, e-mails waarop we nu moeten  reageren en de offertes die nu de deur uit moeten, terwijl de deadlines ons in de nek hijgen. We moeten wel, want vandaag betaalt de rekeningen. Natuurlijk denken we ook over morgen, over onze toekomst en hoe we alle disruptie overleven. Meestal is dat wat ons ‘s nachts wakker houdt. De echte waarde ligt echter in nadenken over overmorgen; ideeën, concepten die in staat zijn om organisaties, sectoren of desnoods de wereld te veranderen.

Alle blogs vanuit London en de HRtechworld op ZiPconomy zijn te vinden via deze link

 

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment. Meer informatie? Kijk op http://www.wervingsvisie.nl/ Bekijk alle berichten van Annemarie Stel

Eén reactie op dit bericht