Mark van Assema 19 april 2016 0 reacties Print Hoe gaat technologie gaat helpen met een volgende stap in netwerken?HR technologie wordt nog weinig voor echt netwerken wordt ingezet en dat dit voorlopig gewoon mensenwerk blijft. Misschien is de menselijke kant in het netwerken wel zo complex dat het niet te automatiseren valt. Mark van Assema over HR Tech en de kracht van netwerken. In de serie artikelen over HR Tech World in London wordt in dit artikel dieper ingegaan op netwerken, zowel het werkwoord als het zelfstandig naamwoord. De grootste zakelijke speler in deze hoek, LinkedIn, was niet aanwezig. Wel waren er een aantal kleinere partijen en startups op dit vlak te vinden en kwam het onderwerp in verschillende presentaties aan de orde. Zo kwam een van de grootste netwerken ter wereld langs, die van de Amerikaanse defensie. Het klinkt zo logisch, iedereen doet het toch al Er wordt inderdaad heel wat af genetwerkt in de wereld, zo ook natuurlijk op deze conferentie in Londen. Peter Hinssen van Nexxworks helpt startups door ze te koppelen aan andere bedrijven in hun netwerk. Dave Bartell, marine officier in het Amerikaanse leger, begint zijn eigen bureau om veteranen via het veteranennetwerk aan een nieuwe baan te helpen. Hij kwam hierop uit eigen frustratie in het vinden van een nieuwe baan. Alle recruitment technologie geeft zoveel volume op de arbeidsmarkt oplevert dat de specifieke persoonlijke eigenschappen van veteranen teveel ondersneeuwen. We gebruiken tegenwoordig wel meer technologie om te netwerken dan 10 jaar terg. Van generieke technologie en social media, zoals Google, Facebook, WhatsApp en LinkedIn, tot aan specifieke HR technologie, zoals via een ATS. Een berichtje sturen naar een oud collega op LinkedIn om je in contact te brengen met iemand is weliswaar netwerken, maar had net zo goed via een belletje, WhatsApp bericht of in een live gesprek bij de borrel kunnen gebeuren. Daarin brengt de technologie zelf nog niet zoveel toegevoegde waarde, dat is alleen maar technologie om te communiceren. De vraag waarop ik bij HR Tech een antwoord zocht, is hoe technologie ons gaat helpen met een volgende stap in netwerken. De kracht van technologie om meer uit netwerken te halen moet komen uit de hoek van Analytics of van meer intelligente software. Waar blijft die technologie? Eerst eens kijken naar de puur technische netwerk tool TrustSphere. Deze tool meet in feite maar één ding; de kracht van relaties tussen mensen in hun netwerk als zodanig benoemd als ‘relationship analytics’. Hiermee wordt onderkend dat het in een netwerk niet zozeer gaat om wíe je kent, maar om hoe goed je die persoon kent. De tool kan data halen uit allerlei systemen waarin mensen met elkaar samenwerken, met vaak als basis de emailserver, maar ook bijvoorbeeld het CRM systeem (Customer Relationship Management). Het meet het aantal en de snelheid van interacties tussen mensen. Dus des te vaker je communiceert met iemand en hoe sneller iemand reageert, hoe krachtiger de relatie. Veel data die je vervolgens wel heel goed moet analyseren om de bloeiende privé relatie tussen twee collega’s te scheiden van zakelijke kennis. Zo vond een gebruiker dat verkopers met een sterk intern netwerk beter presteren dan verkopers met alleen een breed extern netwerk. In de presentatie van Glassdoor komt het onderwerp netwerken zijdelings langs. Deze site heeft reviews van kandidaten en medewerkers van organisaties, over hun eigen organisatie, ook handig voor zelfstandig professionals. In hun presentatie wordt ingegaan op het belang van de juiste bron van kandidaten. Opvallend hierin is de paradox in de hoek van de employee referrals, kandidaten aanbevolen vanuit je netwerk. De kans op het krijgen van een baan (en daarin succesvoller zijn en langer te blijven zitten) is bij referrals het best ten opzichte van alle andere bronnen. Echter in omvang van kandidaat bronnen is referrals slechtst 10% en is nu de grootste bron online solliciteren, met nu 42%. Technologie oplossingen in de recruitment hoek waren in absolute aantallen het ruimst vertegenwoordigd op beursvloer van HR Tech, gevolgd door de complete HR suites en de Analytics oplossingen. Op het gebied van referrals was er slechts één partij aanwezig, Rolepoint. Ze bieden verschillende recruitment oplossingen, allemaal rond het onderwerp employee referral. Deze infographic van hun case bij KPMG toont hoe ze in de hoek van technologie consultants met referrals succesvol zijn. Klinkende cijfers zo te zien. Op dit gebied was zoals gezegd LinkedIn, met hun product LinkedIn Referrals, niet aanwezig. Zelf hoor en zie ik in Nederland hier weinig over, net als over geavanceerde netwerk technologie in het algemeen. Netwerken is voorlopig nog mensenwerk De vraag kant, ook wel ‘de business’, onderkent de kracht van netwerken. Waarom zijn er dan niet meer HR Tech oplossingen op het gebied van netwerken? Mijn conclusie voor de middellange termijn is dan ook dat HR technologie nog weinig voor echt netwerken wordt ingezet en dat dit voorlopig gewoon mensenwerk blijft. Misschien is de menselijke kant in het netwerken wel zo complex dat het niet te automatiseren valt. Lees meer over HR & Tech en de HRtechWorld conferentie ook in deze speciale editie van het ZiPmagazine! HR Tech Print Over de auteur Over Mark van Assema Mark is HR projectleider en adviseur voor het groeien naar Total Talent Management of Integraal Talent Beheer. Hij staat daarin voor een gelijke behandeling van alle werkenden, door HR en de rest van de organisatie, los van hun contractvorm. Hierover schreef hij samen met Marleen Deleu het boek Mis geen Talent. Mark heeft een sterke IT achtergrond en kan hiermee een HR organisatie goed helpen om de vertaling te maken van wensen naar techniek. Hij zet graag innovatieve HR technologie in zodat alle werkenden zich kunnen ontwikkelen naar een volgende stap. In 2017 heeft hij HRTechReview.nl opgericht om objectief inzicht te geven in de HR Tech markt in Nederland. Bekijk alle berichten van Mark van Assema
interview - Purchase to pay-platform maakt vloeiende financiële data-uitwisseling mogelijk van opdrachtgever na...
achtergrond - Leefbaar tarief in de platformeconomie: waarom krijgen platformen het niet voor elkaar?