"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Het geheim van de succesvolle start-up

suitshoodiesAls iemand in Nederland in staat is om een goed boek te schrijven over start-ups en corporates, is het Quintin Schevernels. Als oud directeur bij o.a. de Telegraaf en VNU (intermediair) en CEO van Layar (een virtual reality start-up) kent hij beide werelden als geen ander. Suits & Hoodies is dan ook een heerlijk boek, dat leest als een trein, prettig is opgemaakt, snel is geschreven, een duidelijke structuur heeft en vol met vermakelijke en zeer leerzame anekdotes zit.

Laat ik beginnen met mijn conclusie: het krijgt 5 van de 5 sterren (en dat geef ik niet zomaar) en is een must read voor mensen die denken om een start-up te beginnen of managers die meer ‘ondernemersschap’ in de organisatie willen krijgen.

Vorm

Ik ben meer van de inhoud dan de vorm. Alleen als de vorm echt afleid van de inhoud (en mijn acceptatiegraad ligt op dat gebied echt heel hoog, ik kan veel vormen hebben) is het een issue. Dit is echter één van de eerste managementboeken ooit (lees de vele recensies hier, ik lees veel boeken) waar de vorm (en dan vooral de tekstuele vorm) een echt positieve uitwerking had. Waarom?

Er zitten veel voorbeelden in. Anekdotes van Quintin zelf en voorbeelden van bedrijven die iets doen wat hij net beschrijft. Meestal moet je dan of de zin cq. alinea aflezen en terug bladeren, of besluiten om het voorbeeld eerst te lezen en dan pas de alinea af te lezen. De reden hiervan is dat die tussenstukjes bijna niet perfect in een fysieke opmaak (ik heb het boek in papieren versie gelezen) te maken is. In dit boek paste het altijd 100% perfect. De alinea was klaar als het voorbeeld kwam en het voorbeeld paste altijd perfect nog op de pagina. Het las als een trein.

Ook de manier waarop verschillende lettertypen gebruikt zijn voor verschillende zaken vond ik heerlijk lezen. Misschien dat anderen zich er aan storen, maar ik vond het tekstueel perfect opgemaakt. Ook zijn schrijfstijl is iets waar ik jaloers op ben (als auteur van vier boeken). Zo natuurlijk, zo snel geschreven (of in ieder geval leest het alsof je met Quintin zit te praten).

Inhoud

Het boek beschrijft de zeven essentiële onderdelen van een succesvolle start-up:

  • Groot dromen
  • Vernieuwing
  • Product
  • Cultuur
  • Talent
  • Focus
  • Funding

Volgens mij volledig terecht en, hoewel ik nooit een grote, succesvolle start-up heb gerund, omschrijft hij ook heel goed hoe alles werkt. Ben ik het op elk deelgebied met hem eens? Nou, vooral bij talent heb ik uiteraard wat nuances. Uiteraard zou ik haast zeggen, want ik kijk naar talent op een manier die (nog) niet gebruikelijk is. Niet dat het niet klopt, ik zou alleen verder gaan.

Overal in het boek maakt hij ook vertaalslagen naar de corporate wereld. Logisch, want daar heeft hij nog veel meer tijd doorgebracht dan bij de start-ups. Hij omschrijft wat daar wel en niet mogelijk is, geeft geen ‘mooi weer’ verhaal over de ‘interne start-up’, maar geeft een heel realistisch beeld.

Persoonlijke anekdotes

Wat het boek voor mij echt bijzonder maakt en een toegevoegde waarde geeft aan mijn kennis, zijn de persoonlijke anekdotes. Hij geeft discussies weer die bij TMG gevoerd zijn over aankopen of ontwikkelingen. Hij geeft besluiten weer en hoe die tot stand zijn gekomen. Hij geeft soms aan dat ook hij, achteraf gezien, verkeerde besluiten heeft genomen. Maar ook hoe bepaalde besluiten tot hele grote successen hebben geleid. Dat zijn verhalen die je in geen enkel ander boek zal kunnen vinden en dat maakt het extra uniek.

Conclusie

Suits en Hoodies krijgt van mij een 100% score. 5 van de 5 sterren. Het geeft een goed beeld van het runnen van een start-up voor mensen die er aan denken één te beginnen. Ook interne managers belast met innovatie (welke manager is dat nu niet tegenwoordig) kunnen hier van leren. Dus gewoon kopen dat boek.

 

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd

Eén reactie op dit bericht