"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hogeschool Rotterdam wil af van 650 zzp-docenten

De Hogeschool Rotterdam gaat radicaal een einde maken aan het inzetten van zzp’ers in het onderwijs. 650 zzp-docenten komen in dienst of er wordt afscheid van genomen.

De Hogeschool Rotterdam hangt een naheffing van ruim één miljoen euro boven het hoofd. De Belastingdienst heeft geoordeeld dat er afgelopen vijf jaar honderden zzp’ers voor de klas stonden die nu door hen zijn aangemerkt als pseudowerknemers. De nieuwe wetgeving rond het inzetten van zzp’ers, de Wet DBA, zet de zaken op scherp voor de onderwijssector. De 650 zzp-docenten die nu bij de Hogeschool Rotterdam (HR) aan het werk zijn, moeten in dienst komen of via een payroll bedrijf gaan werken. Van een deel zal afscheid genomen worden.

Einde oefening

Het is de onderwijssector vooralsnog niet gelukt om tot overeenstemming te komen met de Belastingdienst voor het inzetten van zzp’ers in het onderwijs. Er is wel een modelovereenkomst voor onderwijs ondersteunende functies maar niet voor het geven van onderwijs. ‘Daardoor kunnen zzp’ers niet meer ingezet worden bij het uitvoeren van structurele activiteiten in het curriculum’, stelt Ostara de Jager-Bes, directeur onderwijs en ontwikkeling. ‘Zzp’ers die docent willen blijven, moeten daarom in dienst komen bij de Hogeschool Rotterdam, of bij een payrollbedrijf dat de docent weer uitleent aan de hogeschool.’ Onder de zzp-docenten is lang niet iedereen blij met deze maatregel, zo staat op het blog van de Hogeschool te lezen.

Een op de vier docenten op de Hogeschool Rotterdam is zzp’er. Daarvan werken de meesten hooguit een paar uur in de week voor de hogeschool, de rest van de uren zijn ze meestal werkzaam in hun eigen vakgebied. De hogeschool denkt alleen nog maar echte toppers in te kunnen zetten voor gastcolleges.

De Wet DBA biedt volgens De Jager weinig ruimte voor een andere interpretatie. ‘Daarom volgt de HR deze strakke lijn en dat geeft veel gedoe. Elke individuele situatie moet bekeken worden en we proberen met iedere zzp’er passende afspraken te maken. Maar soms lukt dat niet en zal er afscheid genomen zal moeten worden.’

“Afbouwen flexschil nodig”

Overigens levert het schrappen van deze zzp-constructies ook positieve reacties op binnen de Hogeschool Rotterdam. De voorzitter van de Centrale Medezeggenschapsraad stelt dat hij niets heeft tegen werken met zzp’ers als het om tijdelijke klussen als supervisie of afstudeerbegeleiding gaat, maar hij pleit ook al jaren voor het verkleinen van de flexibele schil.

Ook Raad van Bestuurslid Jan Roelof stelt “We hebben de afgelopen jaren een te grote flexibele schil opgebouwd. Dat moet omlaag, want flexwerkers hebben weinig binding met de studenten. Daarmee wil ik de mensen die het betreft niet diskwalificeren, die zijn op basis van hun vakkennis uitgenodigd een bijdrage te leveren aan het onderwijs. Maar we streven er echt naar docenten aan ons te binden, om professionalisering mogelijk te maken en daarmee de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Het is nooit de bedoeling geweest om grote aantallen zzp’ers in te huren om vakken te geven die ook door docenten die we al in huis hebben verzorgd kunnen worden. Er is een praktijk ontstaan die niet goed is en daar komt nu terecht een einde aan. ” aldus het RvB lid op de nieuwswebsite van de Hogeschool.

Naschrift redactie: Er blijkt overigens wel degelijk net een modelovereenkomst voor onderwijsgevend personeel te zijn, zie hier. Maar blijkbaar is deze niet afdoende voor de HR.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

8 reacties op dit bericht

  1. Ik vraag me af of deze casus veel zegt over de DBA aangezien de situatie slaat op de VAR-periode. Ik ken de feiten niet, maar betekent dit dat er jarenlang mensen zonder VAR WUO of DGA zijn ingezet zonder loonheffingen af te dragen? Docenten die van begin tot eind werd verteld wat ze moesten doen met hun studenten? Een uurtarief dat direct werd afgeleid wat een docent in loondienst verdient? Docenten die zich niet mochten laten vervangen?

    Dan is het niet vreemd dat de Belastingdienst nu ingrijpt. Maar wat als de Hogeschool vanaf nu onder de DBA besluit om docenten alleen instructies mee te gaan geven over het beoogde eindresultaat, om ze marktconform te belonen (of met een fixed price) en ze ook toe te staan dat ze zich mogen laten vervangen, is dan inhuur onder de DBA-vlag ook niet meer toegestaan?

    Ik denk van wel. Ofwel, hier is geen sprake van een DBA-probleem maar van een opdrachtgever die kennelijk zijn inhuur wil terugdringen. Ik zou dan ook de tag DBA bij dit artikel weghalen……….

    • @Mark, volgens mij is de relatie er toch wel. Er loopt al langere een discussie tussen hogescholen en belastingdienst over zzp-docenten. Ook in aanloop van de Wet DBA. Andere hogescholen hebben al eerder gekozen om het inzetten van zzp in het onderwijs af te bouwen De Hogeschool Rotterdam is er mee doorgegaan,.
      Er is langdurig sectoroverleg geweest over een modelovereenkomst voor zzp-docenten. Die zou dat duidelijkheid moeten geven voor onderwijsinstellingen. De Belastingdienst heeft voorstellen van de branche afgewezen.
      De hogeschool durft het nu niet aan om met hele generieke modelovereenkomsten te gaan werken. Vandaar deze actie en dit beleid.

  2. Het is niet mijn bedoeling om bestuurslid Jan Roelof te diskwalificeren maar als je ‘binden’ als randvoorwaarde ziet voor ‘professionalisering’, dan moet er snel nog heel wat geleerd worden op deze Hogeschool.

  3. “… want flexwerkers hebben weinig binding met de studenten…” Een typisch antwoord van een man (Jan Roelof) die duidelijk niet weet wat “ondernemen” betekend en zelf ook niet begaan is met zijn studenten. Zo’n directielid krijgt jaarlijks een paar ton mee naar huis maar komt zelf nooit in contact met studenten. Hoe kan hij dan over binding spreken? Ik nodig hem eens uit om met mij in overleg te treden zodat ik hem kan vertellen en tonen wat de meerwaarde van een ondernemer voor de klas betekend.

    Vanaf nu dus alleen nog maar vastgebonden medewerkers (ook in het mbo trouwens) voor de klas die weinig of geen binding hebben met het vak wat ze doceren. Die gebonden zijn aan een contract waar de meeste steen en been over klagen … de binding is dus eerder afgedwongen bij deze mensen. Pedagogisch en didactisch zal het allemaal wel kloppen maar de inhoud van het vak komt het zeker niet ten goede. (maar zoals ik menig pedagoog, die zelf nooit voor de klas heeft gestaan, heb horen vertellen, vakinhoud is niet meer belangrijk, dat staat allemaal op internet)

    Uiteindelijk zullen we binnen een paar jaar weer steen en been gaan klagen, want dan kan iedereen mooie woorden op papier schrijven maar is er niemand meer om die woorden in daden om te zetten. Geen student die dat nog geleerd heeft van een “vakman”. Je oogst wat je zaait.

    De belastingdienst zal het ook worst wezen, die zijn alleen maar op geld uit. Van enige toekomstvisie en flexibiliteit is daar ook geen sprake. Maar wat wil je met een systeem uit 1950. Ook zij zullen binnen een paar jaar de vruchten van hun arbeid plukken wanneer iedereen werkloos thuis zit.

    • Stef, helemaal eens met je opmerkingen over ‘binding’. Natuurlijk bouwen zzp docenten een band op met hun studenten.

      De belastingdienst is niet op geld uit. Dat is de grootste mythe in dit hele debat. Uitgaande van de meest pessimistische schattingen van de belastingdienst is de maximale financiële schade voor de belastingdienst ongeveer 90 miljoen Euro. Daar koop je hooguit 2 JSF’s voor. Op de hele begroting is het ruis.

      De echte reden is politiek. Coalitiepartij PvdA heeft profielpunten nodig voor de verkiezingen. Vanuit FNV, SP en ook PVV wordt veel nadruk gelegd op “echte banen”. Arbeidscontracten met een hoge mate van bescherming (zowel contractduur als sociale zekerheid). Dat de wereld fundamenteel is veranderd wordt daarbij om electorale redenen even genegeerd.

      • Beste, Ik blijf achter mijn opmerking staan dat geld, voor velen, een belangrijke drijfveer is. Al gaat het maar om een paar miljoen, ieder miljoen winst wordt breed uitgesmeerd in de media zodat er kan gezegd worden “kijk eens hoe goed wij het doen”.

        Maar het is uiteraard niet de belastingdienst die het probleem vormt. Dat is maar een uitvoerinstantie. Het compleet verouderde politieke systeem (en dat geld voor alle partijen), bejaarde ministers en oubollige medewerkers die iedere verandering met angst in de ogen bekijken, is de grootste oorzaak. Aan de ene kant worden er allerlei congressen georganiseerd over het nieuwe werken, flexibiliteit, zzp’en, enz… maar wanneer er dan op een nieuwe manier gewerkt wordt, wordt dat onmiddellijk de kop ingedrukt. Het lijkt er soms op dat men graag terug wil naar 1950 of een systeem met alleen een paar grote werkgevers en al de rest in loondienst.

        Ondertussen ben ik, om de gekende rede, zelf ook in loondienst als vakdocent multimedia en vormgeven. Twee dagen per week, want als illustrator, cartoonist, animator, 2&3d vormgever, heb ik al tientallen jaren een goedlopende zaak en een bomvolle planning. En voel ik mij steeds meer en meer ondernemer … Daar ligt ook mijn passie. Die passie en mijn vakkennis draag ik ook graag over op mijn studenten en dat is dan ook de rede waarom ik al een hele tijd ook “een beetje” les geef.

        Men heeft mij meermaals gevraagd om full-time te komen werken, maar dan wordt ik docent en ben ik binnen een aantal jaar mijn vakkennis en passie kwijt. Dan ga ik, zoals zovelen, dingen vertellen die hopeloos verouderd zijn… en als docent in loondienst ben je tegenwoordig meer tijd kwijt (zowat 60 tot 70%) aan randzaken (vergaderingen, ondersteunende werkzaamheden, oudergesprekken, intakegesprekken, slb, didactische cursussen, enz…) dan aan het lesgeven (20%) en het overbrengen van kennis (misschien 5%). Als zzp docent ben je in de meeste gevallen gefocust op het overbrengen van kennis. Bovendien is er in het onderwijs geen tijd om je vakkennis op pijl te houden, het gaat alleen maar om pedagogie en didactiek, vakinhoud is voor velen onbelangrijk. (Althans dat is wat ik zie als vakdocent in in beroepsonderwijs – iedere onderwijsvorm vraagt eigenlijk een andere benadering)

        Waarom ik dan niet helemaal stop met lesgeven? Omdat ik ook een beetje een gewoonte dier ben en enige zekerheid handig vind.

  4. Het zelfde geld ook voor alle docenten in het MBO die als zzp-er aan de slag zijn.

    De wet DBA is een gedrocht om onduidelijkheid te scheppen. Het geeft geen zekerheid vooraf, want hij word achteraf beoordeeld door een belasting ambtenaar, en bied daarin veel ruimte voor persoonlijke mening van die ambtenaar.

    Ik stop in elk geval wel met lesgeven als ICT docent.

    Overigens tot mei werd ik elke week wel een keer gebeld voor een nieuwe opdracht. daarna is erg stil geworden. Ik ben alleen twee keer gebeld om een klus te doen basis een tijdelijk contract. Wellicht wel een leuke opmaat om na ruim 25 jaar hard werken eens een paar jaar WW te gaan genieten, en een nieuwe bizz ergens buiten bereik van de belastingdienst op te zetten.

    • Als zzp’er van WW gaan genieten lijkt me tamelijk lastig…