Bas van de Haterd 8 augustus 2016 0 reacties Print People before strategyEnige tijd geleden was ik op de HR directors conference en het adagium daar was “People before Strategy”. Het maakt niet uit hoe goed, of slecht, je strategie is, als je de verkeerde mensen hebt, heb je er niets aan. Mensen maken je organisatie. Punt. Geen mits, geen maar. Mensen maken natuurlijk ook de strategie, die mensen noemen we vaak management of directie. Mensen vertalen die strategie, dat heet middle management. Mensen bepalen de beloning en beoordeling, een combinatie tussen HR en Middle Management. Mensen voeren die strategie uit. De ‘gewone’ werknemer. Hoewel ik management en in de meeste gevallen directie ook ‘gewone werknemers’ vind. Cultuur veranderingen Recent kreeg ik in het kader van het HR Business Development Programma van HR Praktijk de vraag “hoe krijg je de verandering in gang. Want als de wereld verandert zoals jij stelt, met alle nieuwe technologie, hoe krijg je de organisatie zo ver dit te zien en hier iets mee te doen?”. Mijn antwoord was simpel: zorg voor de juiste mensen op de juiste plek. Heel flauw misschien, maar mensen maken je strategie, mensen voeren hem uit en mensen kunnen hem maken of breken. Een voorbeeld Een monopolist, leverancier van drinkwater, wilde klantvriendelijker worden. Het is één van de weinige organisaties die ik dat (als klant) ook heb zien doen. Echt serieus klantvriendelijk worden vanuit een totale ambtenaren cultuur waar je toch niet weg kon als klant. Hoe men dit deed? Iedereen heeft getekend voor de definitie van ‘klantvriendelijk’. Hierop is vervolgens een assessment gemaakt en alle managers moesten daar doorheen en als ze niet slaagde gingen ze in de exit-regeling van de reorganisatie. Het gevolg. 50 van de 52 managers is binnen een jaar vervangen. Als klant kan ik zeggen dat ik er erg gelukkig van ben geworden. Ook heb ik recent, vele jaren later, mogen meedenken met een project waarbij men is gaan nadenken over de waarde van hun afval. Ze betaalde nu miljoenen voor de verwerking, terwijl het afval zelf heel waardevol is. Het blijkt ongeveer kostenneutraal te kunnen. Nooit eerder had iemand daar gedacht aan het feit dat hun afval zoveel waarde had voor anderen. Mensen maken de cultuur. Mensen op de werkvloer, mensen in het management die de werkvloer steunt in hun activiteiten, mensen in de directie die de richting bepalen. Culture eats strategy for breakfast Een bekende uitspraak is ‘culture eats strategy for breakfast‘. Hoe verander je de cultuur? Nou, door eenvoudigweg mensen aan te nemen die het gedrag vertonen dat je wilt zien en die te belonen. En belonen is niet alleen in geldelijke vormen, maar ook in waardering. Wil je dat je marketing afdeling meer online doet, zet dan een manager met online achtergrond voor de groep. Wil je dat je IT afdeling menselijker wordt, maak je HR manager eens hoofd IT Wil je dat je HR afdeling meer met technologie doet? Zoek een HR manager met een passie voor techniek en/of IT. Recruitment is prioriteit 1 van elke organisatie Recruitment is daarom wat mij betreft prioriteit 1 van elke organisatie. De juiste mensen op de juiste plek. Niet alleen mensen vinden, maar de juiste mensen. Toch is het schokkend om te zien hoe weinig budget recruitment vaak heeft. Schokkend dat er 10 keer zoveel aan een site voor nieuwe klanten uitgegeven mag worden dan aan een site voor nieuw personeel. Terwijl die klantensite met het juiste personeel misschien wel 50% beter / goedkoper kan. Daarbij is het opvallend hoe weinig de organisatie zich bemoeid met recruitment. Hoe lastig het soms is voor recruiters om met lijnmanagers te praten over de toekomst van hun afdeling. Over de echte kwaliteiten die ze wensen bij nieuwe medewerkers. Ook zou het andere afdelingen niet misstaan, en recruitment/HR moet hier voor open staan natuurlijk, als er mee wordt gedacht over nieuwe vormen van selectie. Want het CV en het gesprek zijn niet bepaald goede selectie methoden, zo blijkt wel als we kijken naar het aantal ‘mis hires’. Print Over de auteur Over Bas van de Haterd Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd