Annemarie Stel 7 november 2016 0 reacties Print HR, Tech en Flex (deel 2): de tools voor de foolsDe cloud en mobiele technologieën hebben hun onstuitbare opmars voortgezet en bieden nieuwe mogelijkheden voor een betere ‘employee experience’. Met daarin soms ‘zelfs’ ruimte voor non-payroll werkers als zelfstandigen. Annemarie Stel over tools for fools naar aanleiding van de HR Tech World Congress in Parijs. ‘Engagement en cultuur’ en ‘HR Technologie’ vormen – in Marxistische termen – de dialectiek van het moderne HR. De vroegste HR-systemen gingen vooral over het automatiseren en integreren van relatief eenvoudige processen, het stroomlijnen van taken rondom salaris en administratie. Toen dat onder de knie was verschoof de focus naar zaken als opleiden of recruitment. Ook dat is redelijk onder controle en inmiddels – we zijn duidelijk aangekomen bovenin Maslows behoeftenpiramide – gaat het om verwezenlijkingsvragen en het tegemoetkomen aan verwachtingen rondom autonomie en samenwerking. De cloud en mobiele technologieën hebben hun onstuitbare opmars voortgezet en bieden nieuwe mogelijkheden voor een betere ‘employee experience’. Dat is velen niet ontgaan. Onoverzichtelijke kluwen De opkomst van engagement als ‘hot’ HR-topic is opgepikt door veel softwareleveranciers, waaronder een flink aantal startups of net-niet-meer-startups. Daardoor is er een betrekkelijk onoverzichtelijke kluwen aan aanbieders op dit vlak ontstaan (van de aanwezige HRDisrupters bij HRTechWorld in Parijs ging ongeveer de helft over zaken als cultuur, engagement en feedback). Ze hebben er vaak schitterende teksten bij. Een greep uit de aanbieders ter plaatse, in no way uitputtend: Pulsetip uit Litouwen: ‘To empower people managers with a simple solution that enables taking immediate action on employee feedback in order to understand key drivers for successful HR practices’. teambay uit Duitsland: ‘Build a great company culture. React to your team’s opinions and feelings. Solve the real issue not the symptoms’. CultureScope (Alderbrooke): ‘A ground-breaking and advanced behavioural analytics engine which measures behaviours in a way that makes them relevant by tailoring the benchmarks against a company’s own culture statements or objectives’. Peakon uit Denemarken: ‘Peakon automatically collects employee feedback, analyses it, and then delivers you back the insights you need to improve your business. In real time’. Vibecatch uit Finland: ‘Allow everyone in your company to participate in improving your company’s productivity and work life quality’, e.e.a. gebaseerd op de methodologie van een adjunct professor van de Universiteit van Lapland. Impraise Nederlands/Amerikaans: ‘360 Degree Feedback, Real-Time Feedback, Coaching Conversations – dit kan met behulp van een Peer Coaching Chat – leidend tot Insightful Analytics’. Veel keus dus. Gelukkig kunnen we opnieuw rekenen op Bersin by Deloitte om ons in dit HR-doolhof de uitgang te wijzen. Strategie in twaalf stappen ‘Employee engagement is everything’ heette de breakout van Robin Ericksson, die bij Bersin gaat over ‘Talent Acquisition, Engagement and Retention Research’. 80 tot 90% van de werkgevers vindt engagement (heel) belangrijk, waarbij het lullig is dat maar liefst 68% van hun medewerkers (actief) ‘disengaged’ is. Engagement is volgens Bersin de ‘collective measure of employee’s attitudes, attentiveness and intensity of effort, related to their work and workplace’. Measure – dat betekent dat het gemeten kan worden. Dat gebeurt ook erg veel. Maar begin nooit met het instrument, is de waarschuwing. Om te voorkomen dat je een fool with a tool wordt, heb je volgens Bersin een strategie nodig. Hun strategie is een proces van 12 stappen, onderverdeeld in drie groepen: commitment & planning, assessment & analysis en evaluation & action. Wie dat braaf doet en vervolgens op zoek gaat naar een bijpassend instrument om daadwerkelijk aan het meten te gaan, komt terecht in de hierboven genoemde betrekkelijk onoverzichtelijke kluwen van aanbieders. Maar ook daar heeft Bersin iets op gevonden. De Employee Engagement Vendor Market Navigator Wie geen idee heeft waar te beginnen, kan hun Employee Engagement Vendor Market Navigator raadplegen. Dit is een soort metrokaart voor het bepalen van de mate van ‘employee engagement’, met doelen, soorten onderzoek, gewenste in- en output, frequentie en de daarbij passende applicatie. Bepaal je doelstellingen, bedenk wat je wilt weten en wat voor type onderzoek daarbij past – jaarlijkse of terugkerende surveys, ‘pulse’ surveys, interviews, focusgroepen of social media monitoring – en de juiste aanbieder kan gebeld worden. De volledigheid van de kaart waag ik te betwijfelen; de zes aan het begin van dit verhaal genoemde ‘disrupters’ staan er bijvoorbeeld (nog?) niet op. Maar het geeft een idee. Wie met engagement, cultuur, samenwerking, feedback of wat dan ook aan de slag wil, heeft de apps voor het uitkiezen. Als dat leidt tot een betere werksfeer, minder stress, een einde aan pesten op het werk en algeheel welbevinden, zou ik zeggen: go for it. Al denk ik dat er niets gaat boven een goed gesprek. Gewoon, live. Deel 1 uit dit tweeluik en andere artikelen over de HR Tech World Conference in Parijs zijn hier te vinden. (De volgende HR Tech World Conference is in het voorjaar in Londen) HR tech paris, tooling Print Over de auteur Over Annemarie Stel Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment. Meer informatie? Kijk op http://www.wervingsvisie.nl/ Bekijk alle berichten van Annemarie Stel