Bas van de Haterd 24 december 2016 0 reacties Print De impact van Uberisation van vervoerEerder schreef ik hier een stuk over de impact die Uber heeft op de huizenmarkt en de economie. Ik bepleite toen op basis van meerdere Amerikaanse onderzoeken dat Uber de huizenmarkt in de randstad een serieuze deuk zou toebrengen. Ik heb nu Nederlandse cijfers van het CBS en moet die stelling iets nuanceren. Wel kan ik nu ook kijken naar de snelheid waar Uberisation plaats kan vinden, want ook daar heb ik cijfers van het CBS voor gekregen die daar van grote invloed op zijn. De huizenmarkt In het vorige stuk schreef ik dat zelfrijdende auto’s die je niet meer bezig, maar via een app oproept, wat ik voor het gemak uberisation noem, een gigantische prijsdaling in de randstad teweeg zal brengen. De redenatie hiervan samen gevat: Zelfrijdende auto’s kennen op snelwegen geen maximum snelheid Je kan dus in een kwartier tot half uur point to point van Drenthe naar Amsterdam Je kan ook drinken en uitgaan en makkelijk met de auto thuis komen Mensen gaan dus veel verspreider door het land wonen De vraag naar huizen in de randstad daalt Er is geen parkeerplek meer nodig in de binnensteden, dus die kan bebouwd worden Dat laatste punt blijkt uit CBS cijfers is in Nederland veel minder van toepassing dan in de VS. Hieronder de CBS cijfers m.b.t. de hoeveelheid ‘wegverkeersterrein’ t.o.v. de totale bebouwde oppervlakte van de stad. Hierbij moet nadrukkelijk worden aangemerkt dat ‘wegverkeersterrein’ alle wegen, parkeerplaatsen en andere oppervlakte is die voor auto’s en andere verkeersdeelnemers aangelegd is. Niet alleen parkeerplekken. Het CBS heeft hier geen uitsplitsing van. De verhoudingen zijn dus heel anders dan in de VS, waar zo’n 25% parkeerplek is. Afgezien van het feit dat ‘parkeerplekken op eigen terrein’ hier dus niet bij zitten. Hoe dan ook, de impact op de ruimte in Nederland is veel, veel kleiner dan in de VS. Dat zal de impact van Uberisatie op de huizenmarkt significant verkleinen, hoewel de grotere spreiding zeker nog wel van belang zal zijn en van meer belang dan de extra bouwruimte. De snelheid Met welke snelheid zullen Nederlanders overschakelen van een eigen auto naar een abonnement op een app die je een auto voorschotelt? Dat is een goede vraag waar geen heel eenvoudig antwoord op te geven is. Wel kan je één ding met enige zekerheid zeggen: de verandering zal komen vanuit de lease rijders. Waarom? Omdat bedrijven zullen kiezen voor financieel de meest aantrekkelijke optie en dat is een abonnement op een app. In een relatief korte tijd van een paar jaar zal de lease markt volledig Uberiseren en overgaan op zelfrijdende auto’s via een app. Als we naar deze cijfers kijken zien we het volgende. 11% van de auto’s staan op naam van een bedrijf 89% van de auto’s staan particulier geregistreerd Dat wil niet zeggen dat 11% van de gezinnen enkel een particuliere auto heeft uiteraard. Dat zal ongeveer het dubbele zijn, want de meeste mensen met een lease auto hebben er een privé auto naast. Als dus bijna een kwart van de gezinnen een lease auto heeft en het gemak van een app snel ervaart, omdat ze wel moeten, zal naar verwachting de tweede auto ook snel verdwijnen. Normaliter is een kwart van de bevolking wel een ‘tipping point’ om heel snel viraal te gaan. Dan praat men er over, heeft iedereen het er over en in no time is de massa ook om. De snelheid van Uberisatie zal dus hoog zijn vermoed ik. Vanaf de introductie van volledig zelfrijdende auto’s, zullen we zeggen ergens tussen 2020 en 2022 zal het maximaal nog 3 tot 5 jaar duren voordat deze verandering (bijna) volledig is. Dus rond 2025 heeft de meerderheid van Nederland een abonnement op een zelfrijdende auto en zal de verdere gevolgtrekking van Uberisatie (dalende huizenprijzen in de Randstad, grotere spreiding door het land, snelle teloorgang van het openbaar vervoer) vorm gaan krijgen. Print Over de auteur Over Bas van de Haterd Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd