"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Nieuwe baan: digitale ambassadeur

photo posted on post-gazette.comEen nieuwe baan, en dit keer niet één die er nog moet komen, maar die er al is. In Denemarken. Het NRC meldt dat Denemarken de eerste digitale ambassadeur in het leven heeft geroepen. Net als Nederland, Amerika en vele andere landen heeft de digitale economie nu dus een eigen ambassadeur uit Denemarken.

. De Deense minister van Buitenlandse Zaken Anders Samuelsen zei in een interview met de Deense krant Politiken:

Dat het land met een ambassadeur betere contacten kan onderhouden met grote technologische multinationals, vooral nu hun invloed op de Deense economie soms groter is dan die van sommige landen.

Een digitale ambassade, met alle taken van een normale ambassade, lijkt misschien gek, maar is dat niet.

  1. De invloed van de grote technologiebedrijven in de wereld op een land is groter dan van veel landen waar we een ambassade hebben;
  2. Veel van deze technologiebedrijven gedragen zich als een land, of toch minimaal als een stadstaat, met eigen regels en wetten;
  3. Burgers zouden ook in de digitale wereld op steun vanuit de overheid moeten kunnen rekenen, zoals bij de zaak Facebook-Chantal.
  4. Economisch is er veel te winnen voor een land door goede relaties met grote technologiebedrijven.

Eigenlijk allemaal taken van een ambassade, dus zo gek is die digitale ambassade en digitale ambassadeur dus niet.

Een zoveelste politieke vernieuwing uit Scandinavië die niet heel moeilijk te implementeren is, maar wel heel veel positieve effecten kan hebben. Ik ben ook nog steeds groot voorstander van om naar Zweeds idee een minister van Toekomst te installeren.

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd