Bas van de Haterd 6 maart 2017 0 reacties Print Arbeidsmarkt belangrijkste ‘non thema’ in verkiezingenDe arbeidsmarkt is volgens een onderzoek van banensite Indeed voor bijna de helft van de Nederlanders een heel belangrijk thema in de verkiezingen 15 maart. Dat klinkt best logisch toch? Helaas heb ik gisteren in het Carre debat geen enkele lijsttrekker kunnen betrappen op ook maar iets van visie op dit thema. En ik ben niet de enige. Zo’n 55% van de ondervraagden in het Indeed onderzoek geeft aan dat de politiek de huidige problemen niet serieus neemt. Zo’n 42% geeft aan geen idee te hebben welke partij een programma heeft dat bij zijn of haar positie past op de arbeidsmarkt. Belangrijkste issues Indeed heeft ook gevraagd wat de belangrijkste knelpunten zijn als het over de politieke keuzes voor de arbeidsmarkt gaat Werkloosheid in zijn algemeenheid (23%) Jeugdwerkloosheid (13%) Gelijke salarissen tussen de sexes (11%) Positie 50 plussers (11%) Ongeveer de helft (53%) van de ondervraagde geeft aan dat de politiek geen idee heeft van de issues op de arbeidsmarkt. Robotisering Hoewel 67% van de ondervraagden verwacht dat automatisering en robotisering een grote invloed gaan hebben op de arbeidsmarkt stelt 57% dat de kans klein is dat dit hun eigen baan betreft. Dat geeft waarschijnlijk aan waarom dit geen thema is bij de verkiezingen. Mensen geloven nog niet dat het hen zelf gaat raken, hoewel ze er wel in algemene zin bang voor zijn. Maar stemmen doen de meeste met het eigen belang in het achterhoofd. Print Over de auteur Over Bas van de Haterd Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd