"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU
uurtarief zzp

Hoe bepaal je een goed uurtarief als zp’er

Het binnenhalen van klussen tegen een goed uurtarief is een van de uitdagendste bezigheden van zelfstandigen. Een aantal tips

Het binnenhalen van klussen tegen een goed uurtarief is een van de uitdagendste bezigheden van zelfstandigen. Een gouden tip of truc hiervoor is helaas niet zo eenvoudig te vinden; degene die deze bezit, geniet hoogstwaarschijnlijk op dit moment van zijn cocktail in de zon op de Bahama’s. Deze ondernemer is namelijk al binnen, omdat hij zijn kansen wist te grijpen op het juiste moment, op de juiste manier. Een tipje van de sluier kunnen we je wel geven. Succesvolle ondernemers laten namelijk een aantal specifieke gedragingen zien. Kopieer deze en verzeker jezelf van het uurtarief dat je waard bent.

Je waarde in theorie

Er zijn diverse boeken geschreven over hoe je je marktwaarde kan berekenen. Hierbij wordt er rekening gehouden met factoren als de hoogte van je opleiding, ervaring en hoe uniek het product is dat jij aanbiedt. Door deze factor te vermenigvuldigen met het minimumloon en het percentage dat jij declarabel bent, vind jij je waarde in theorie. Op loonwijzer.nl staat een stappenplan hoe je deze berekening kan uitvoeren.

Je waarde in de praktijk

Een goed uurtarief bepalen is mooi, maar wanneer klanten dit uurtarief in de praktijk niet willen betalen, is het slechts een formaliteit. Een getal op papier. En aangezien je kosten wel gewoon doorlopen, lijkt het verstandiger je niet te veel af te vragen wat je waard bent in theorie, maar je bezig te houden met die plek in de markt, waar ze jou het meest op waarde schatten.

Vragen kost niks

Een simpele Excel-sheet, waarin je je grootste concurrenten noteert en hun uurtarief, kan je al op weg helpen bij het bepalen van je marktwaarde. En ook opdrachtgevers waarbij je de klus niet kreeg, kunnen je een schat aan informatie opleveren. Vraag dus altijd even na waarom een concurrent de klus wel kreeg en jij niet. Zo leer je waar je je dienstenaanbod moet verscherpen. Tip: Noteer dit in je CRM zodat je dit ook altijd terug kunt vinden.

Speel in op marktontwikkelingen

Natuurlijk is een marktwaarde relatief: mocht de dienst die jij levert ineens een trend worden, dan zal je uurtarief kunnen stijgen. Past je dienst niet meer in de tijdsgeest? Dan zal je marktwaarde dalen. Het is nog beter dat je ervoor zorgt dat je je dienstenaanbod afstemt op de trends van het moment. Zodat jíj de trendsetter bent. Soms zit het dat puur in een functienaam. Ook hier kunnen je concurrenten en potentiële klanten uitkomst bieden: hoe noemen je succesvolste concurrenten zichzelf? Hoe zetten ze zich in de markt? Wat zoeken je potentiële klanten? En welk gat in de markt laten je concurrenten aan jou?

Kijk ook altijd goed naar de toekomst. Aan welk deel van jouw vaardigheden zal er in de toekomst nog steeds behoefte zijn? En welk deel zal verdwijnen? Met de komst van bijvoorbeeld robotica en het outsourcen van diensten naar lagelonenlanden, zullen bepaalde functies van de markt verdwijnen. Als boekhouder bijvoorbeeld dien je hier rekening mee te houden. De opkomst van online boekhoudprogramma’s voor het MKB bieden echter weer mogelijkheden. Kijk zo voor jouw vakgebied wat strategisch handige diensten zijn om jouw expertise in te laten groeien. Alleen zo kun je je klanten het uurtarief dat je verlangt vragen.

Het waard blijven: de factor passie

Uiteindelijk heb je natuurlijk niet voor het ondernemen gekozen om je voortdurend blind te staren op de cijfertjes. Je wilt vrij zijn en de klussen doen die jij leuk vindt, op jouw manier. Vergeet daarom de factor ‘passie’ niet en neem dit mee in de berekening van je uurtarief. Ook de factor ‘leerzaam’ kan een reden zijn om je uurtarief te verlagen. Door ook naar deze zaken te kijken, houd je het werken als freelancer leuk. Tevens zorg je er zo ervoor dat jij steeds meer waard wordt. Een win-win-situatie dus.

Variëren met je uurtarief?

Die super interessante klus binnenhalen door je uurtarief te verlagen? En de komende maand tijd om deze klus aan te nemen? Doen! Beter dan zitten duimendraaien, omdat je vindt dat je een bepaald uurtarief verdient. Uiteindelijk zal deze houding zich dubbel en dwars terugbetalen. Want zeg nou zelf: wie zou je zelf liever een hoger uurtarief betalen? Die freelancer die denkt veel waard te zijn, of die freelancer die ervoor zorgt dat hij veel waard blijft, door te werken met passie en echt enthousiasme voor zijn vak?

Passion first and everything else will fall into place – Holly Holm, meervoudig MMA-kampioen.

Ook voor je urenadministratie hoef je het niet te laten om verschillende uurtarieven te vragen. Veel urenregistratie software kunnen namelijk prima overweg met verschillende uurtarieven. Zo kun je bijvoorbeeld een specifiek uurtarief toekennen aan een klant of project.

Arjan Nieuwbeerta is Marketing Lead bij Appwiki , dé advieswebsite waar je als ondernemer de beste bedrijfssoftware vindt en selecteert. Denk aan software op het gebied van boekhouding, urenregistratie, CRM, webshop en projectmanagement. Door onze expertise met je te delen ontdek je hoe software je helpt het maximale uit je business te halen. Bekijk alle berichten van Arjan Nieuwbeerta

5 reacties op dit bericht

  1. Een opdrachtgever betaalt geen belastingen, sociale premies en dergelijke. Een zelfstandig professional betaalt deze zelf en dient hier via een passend tarief voor te reserveren. Door concurrentie, veranderingen in economie en markt en doordat opdrachten langer of korter lopen bestaat er géén altijd passend tarief. Het tarief is altijd het resultaat van onderhandelingen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever.

    Naast benchmarking, waarbij je opleidingsniveau, werkervaring en -prestaties met anderen in hetzelfde vakgebied vergelijkt, tref je via de link hieronder twee methoden die als basis kunnen dienen voor onderhandelingen over en het bepalen van een uurtarief:
    https://planetinterim.nl/tarief-indicator-interim-professionals

  2. Dit is toch alleen voor de startende zp’er een issue? Een ervaren zp’er kent zijn/haar plek en uurtarief wel mag ik hopen.
    Bovendien zouden zpers niet zo uurtarief gericht moeten zijn, maar meer project/product gericht, dan hoeven ze zich ook niet zo’n zorgen te maken over de WDBA.

  3. Hoi Gerrit,

    Ook voor een ervaren ZPer kan het mijns inziens goed zijn uurtarief en plek niet voor feit aan te nemen, maar mee te blijven bewegen met de markt. En tweede punt, inderdaad, daarom schrijft de auteur ook: staar je niet blind op de cijfers, maar onderneem met passie. Eens?

    • Ja eens!
      Maar het woord uurtarief komt zo vaak terug in de z(z)p discussies, dat het lijkt alsof zzper continue bezig zijn met hun tarief en of ze wel de laatste euro eruit geperst hebben, zowel qua gefactureerd tarief als fiscaal gezien.
      Durf ook risico’s te nemen en neem een opdracht in z’n geheel aan met resultaat beschrijving en een vaste prijs, dan is je uurtarief slechts een intern rekentarief.
      Geeft veel meer voldoening en vrijheid. Bovendien kan je dan het hele WDBA vergeten.

      • Mooi geschreven Gerrit, ik kan me er helemaal invinden! Risico nemen is immers een van de peilers van de Belastingdienst voor het zijn van een ondernemer :-). Maar dan wel goed overwogen risico’s 🙂