"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Freelancen in de VS: voor de jongeren een bijbaan, ouderen succesvoller

Het stereotype beeld van de freelancer als jong professionals moet volgens LinkedIn nodig worden bijgesteld. Ze blijken ouder dan gedacht, met herkenbare professioneel profiel.

Een nonchalant geklede eind-twintiger, hip baardje, Macbook voor de neus, en nippend aan een Latte in een coffeeshop in Brooklyn, Boston of Silicon Valley. Dat is zo’n beetje het stereotype beeld van de freelancer. Althans in de VS.

Maar dat beeld moet snel bijgesteld worden, zeggen Thogori Karago en Yu Liu van ProFinder, LinkedIn’s online marktplaats voor freelancers. Ja, er zijn veel gen-Z en millennials actief als freelancer, zeggen ze. Maar zij doen dat vaak niet uit volle overtuiging, maar meestal als bijverdienste. Het zijn vooral de 40-plussers die voltijds als freelancer werken. En bovendien succesvoller zijn.

Later voor jezelf beginnen

ProFinder ondervroeg ruim 4.000 freelancers die ingeschreven staan bij die marktplaats. Van hen gaf driekwart aan fulltime als freelance professional te werken. Driekwart van hen is boven de 40.

Volgens Karago en Liu is dat ook niet zo verrassend. Ze verwijzen naar een onderzoek van PwC waarin geconcludeerd werd naar maar liefst 65% van alles werknemers van boven de 50 aangeeft te overwegen om voor zichzelf te willen beginnen (als de dat al niet gedaan hadden). In de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar was dit ‘maar’ 33%.

Robuust netwerk

Van de LinkedIn-respondenten gaf 81% aan dat hun referenties en hun netwerk de belangrijkste acquisitiekanalen zijn. Van alle millennials gaf daarentegen 43% aan het ‘lastig’ te vinden om contact te houden met oud-collega’s en andere mensen in hun netwerk. De 40-plussers zijn daar volgens het onderzoek dus succesvoller in.

Daarnaast speelt natuurlijk ook de kwaliteit van het netwerk een rol. Nogal voor de hand liggend: het aantal beslissers (lees: opdrachtgevers) in het netwerk van de oudere freelancer is doorgaans een stuk hoger.

Niet alleen millennials willen autonomie

Ook met het beeld dat het alleen de millennials zijn die behoefte hebben aan autonomie, rekenen de ProFinder-auteurs graag af. “We zien dat meer dan de helft van onze professionals flexibiliteit en autonomie als de belangrijkste voordelen zien van het freelancer zijn. En inderdaad, het is makkelijk om je voor te stellen dat hoe hoger in de rangen je opklimt, hoe onafhankelijker je kunt worden.’

Nadere analyse van de data die LinkedIn heeft van de freelancers leert dat de leden van ProFinder een behoorlijk traditioneel profiel hebben. Dat wil zeggen: 70% heeft meer dan acht jaar gewerkt in loondienst en 70% beschikt over meer dan gemiddelde expertise binnen het eigen vakgebied.

Kortweg: de doorsnee fulltime Amerikaanse freelancer is iemand die eerst een stevige carrière in loondienst heeft gehad, inmiddels boven de 40 is en beschikt over een flink en rijk netwerk. Heel herkenbaar, met andere woorden…

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts