"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU
marc loo fastflex

Waarom FastFlex de handen ineenslaat met de Between Groep

Meerwaarde voor de klant. Meer kansen op de sourcingmarkt. En versterking van de onafhankelijke positie. FastFlex-directeur Marc Loo is maar wat trots op de overgang naar de Between Groep, die hij vandaag bekend mag maken.

Voor de klant verandert er zeker de eerste tijd niet veel. En ook de professional die via FastFlex aan het werk is, zal er als het goed is niet veel van merken. De positie als onafhankelijk label binnen een ander bedrijf blijft gewoon bestaan. Zelfs voor de medewerkers van FastFlex is het voorlopig business-as-usual. Ze blijven in hetzelfde pand, met hetzelfde team, min of meer hetzelfde werk doen.

Contractmanagement als core business

Maar de overgang van Q24 Beheer naar de Between Groep is toch wel degelijk een grote verandering, zegt FastFlex-directeur Marc Loo (foto boven). ‘De andere dochterbedrijven van Q24 waren bezig met heel andere takken van sport. Hier verwachten we veel meer synergie. Wij zijn een broker, contractmanagement is onze core business. Between is op zijn beurt erg goed in search en in werving en selectie. Dat sluit erg goed op elkaar aan. We kunnen ook veel leren van elkaar. Wij zijn bijvoorbeeld al een aantal jaren bezig met Operational Excellence. Daar is Between nu ook mee bezig. En we hebben afgesproken dat Q24 en FastFlex – ook als onderdeel van de Between Groep – de komende jaren nauw blijven samenwerken als het gaat om sourcingvraagstukken.’

‘Consolidatie is niet erg’

Volgens Loo is er op de bemiddelingsmarkt momenteel sprake van een consolidatieslag, waarbij veel partijen besluiten samen verder te gaan. Met de combinatie FastFlex en Between hoopt hij tot de top-5 van de bemiddelaars toe te treden. ‘Consolidatie is niet erg’, zegt hij. ‘Mits er maar meerwaarde blijft ontstaan voor de professional en voor de klant.’

‘We willen samen meer kennis over de markt opbouwen’

Kennis opbouwen

Zelf ziet hij vooral kansen de positie als onafhankelijk kennis- en sourcingpartner uit te breiden. ‘Vanuit FastFlex biedt dit samengaan mooie mogelijkheden om kennis op te bouwen over de markt en over trends. Dat willen we de komende jaren verder doorzetten, omdat we daar meerwaarde zien en ons zo kunnen onderscheiden van anderen. Daarmee denken we onze dienstverlening naar een hoger niveau te kunnen tillen, terwijl we tegelijkertijd wel onze onafhankelijke strategie kunnen blijven voeren.’

Koesteren de onafhankelijkheid

De Between Groep bestaat uit ict-bureau Between, zzp-bemiddelaar Yellow Friday, en payrollbedrijf Treefold. FastFlex komt daar nu dus officieel bij, als onafhankelijk label. Elk is met zijn eigen specialisme actief in de markt van bemiddeling van kennis. Dagelijks zijn meer dan 3.000 professionals via de Between Groep aan het werk. Tot de klanten horen onder meer APG, De Belastingdienst, DUO, Microsoft, de ministeries van AZ, BuZa en EZ, de NS, NN, de provincie Noord-Holland, Universiteit Leiden en het UWV. ‘De overgang naar de Between Groep zorgt ervoor dat we nu onderdeel zijn van een groep waarin alle merken ook echt actief zijn op dezelfde markt. We omringen ons dus met andere specialisten uit de sourcingmarkt’, stelt Loo. ‘We koesteren natuurlijk onze onafhankelijkheid, maar zullen de komende periode wel kijken waar we van elkaar kunnen leren en waar synergievoordelen te halen zijn.’

Bedrijfsresultaat van 2 miljoen euro

De Between Groep had in 2016 nog een bruto-omzet van zo’n 145 miljoen euro. Doordat de omzet van FastFlex vanaf 1 augustus meetelt, wordt voor het komend jaar een omzet van ruim boven de 200 miljoen euro verwacht, met een bedrijfsresultaat van zo’n 2 miljoen.

Het zijn sowieso hectische tijden voor de Between Groep. Naast de samenwerking met FastFlex werd tegelijk bekend dat de oprichters het bedrijf weer overnemen van de Franse grootaandeelhouder Devoteam, aan wie 12 jaar geleden juist het merendeel van de aandelen was verkocht.

 

Peter Boerman was tussen 2016-2018 (eind)redacteur bij ZiPconomy. Hij is hoofdredacteur van Werf& ; over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken. Bekijk alle berichten van Peter Boerman