Peter Boerman 14 november 2017 0 reacties Print Help, de groei in de uitzendsector is weg! (Of valt het toch mee?)Opvallende zinsnede in een recent ABN Amro-rapport: ‘de groei in het aantal uitzenduren zit in een neerwaartse trend’. Een voorbode van een economische neergang? Of valt er nog weinig te vrezen?De uitzendsector staat bekend als graadmeter voor de stand van de economie. De branche lijkt op een of andere manier aanstaande verandering altijd als eerste te voorvoelen. Gaat het goed met de uitzendbranche, dan volgt daarna meestal een opgang van de economie, en vice versa. Dus als ABN Amro in zijn recente Stand van Sectoren schrijft dat de groei in het aantal uitzenduren ‘in een neerwaartse trend’ zit, gaan wel even de alarmbellen af. Is de positieve stemming die elders in het rapport opduikt, dan een farce? Is in werkelijkheid een economische omslag nabij? Of heeft de uitzendbranche afgedaan als kanarie in een kolenmijn? De groei is bestendig Ontwikkeling Uitzenduren Bron: ABNAMRO Volgens Casper Burgering, senior sectoreconoom en auteur van het rapport, is vooral het laatste het geval. ‘Er is nu een daling van de groei in het aantal uitzenduren. Maar de groei is er nog steeds. En het is zeker niet structureel, de groei is behoorlijk bestendig. Het is gewoon zo dat de uitzendsector een paar jaar extreem heeft gepiekt. Dat is nu voorbij. Nu is de groei weer normaler. Ik zie het echt niet als een voorbode van een economische kentering. Ook voor de rest zien wij daar eigenlijk nergens signalen voor.’ De Nederlandse economie beleeft dit jaar een ongekende groeispurt, aldus de bankiers van het Economisch Bureau. ‘Ondernemend Nederland heeft veel vertrouwen in de bedrijfsactiviteit’, staat in het rapport te lezen. En daar profiteren uitzendbureaus ook van, aldus Burgering. ‘Met name in de industrie gaat het erg goed en is de vraag naar uitzendkrachten groot. Ik geloof dus zeker niet in een sombere, neerwaartse trend.’ Nog meer geruststellende woorden zijn overigens in het rapport zelf ook wel te vinden. Want de groei in het aantal uitzenduren mag dan afnemen, nog steeds is er geen enkel ander onderdeel van de sector ‘zakelijke dienstverlening’ dat qua groeitempo ook maar in de buurt komt van de uitzendbranche. En als je het zo bekijkt kun je dus ook beargumenteren dat het de komende tijd alleen nog maar beter kan gaan met de Nederlandse economie. Sector Barometer Zakelijke Dienstverlening _ ABNAMRO marktonderzoek, uitzendbranche Print Over de auteur Over Peter Boerman Peter Boerman was tussen 2016-2018 (eind)redacteur bij ZiPconomy. Hij is hoofdredacteur van Werf& ; over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken. Bekijk alle berichten van Peter Boerman