Leni Minderhoud 31 juli 2018 2 reacties Print Op zoek naar je sweet spot als ondernemer: wat zou je doen in de Middeleeuwen?Waar zit jouw ‘sweet spot’? Leni Minderhoud vertelt hoe je kunt vinden waar je voor jouw opdrachtgevers het meeste waarde kunt toevoegen. Door eerst eens even terug te gaan naar de tijd ver vóór internet. Mijn vorig blogartikel ging over de winnaarsformule ‘Van werknemer naar ondernemer’. Ik had het daarbij over zeven elementen die in de juiste volgorde een stappenplan vormen naar vrij ondernemerschap. Dat stappenplan begint met je ‘Waarom’. Dat ‘waarom’ draait om een duidelijke motivatie, drijfveer of missie en het verhaal daarover naar buiten toe. Het ‘waarom’ draagt bij aan jouw aantrekkingskracht naar potentiële klanten. Zij zullen zich hierin herkennen en in een maatschappij waar veel aanbod is, kun je jezelf met dit verhaal onderscheiden. Wat zou jij doen in de Middeleeuwen? In mijn coachingstrajecten naar zelfstandig ondernemerschap worstelen klanten vaak met vragen als ‘Waarom wil ik ondernemen?’ en ‘Wat ga ik dan ondernemen?’ Als je nog geen duidelijke missie hebt, kun je deze afleiden uit de activiteiten die voor jou betekenisvol zijn. Ik gebruik daarvoor vaak de vraag: ‘Wat zou jij doen in de Middeleeuwen?’ Deze vraag zet de worsteling naar een ‘waarom’ in een ander perspectief. Het brengt een complex gedachtespinsel terug tot eenvoud. In de Middeleeuwen was er geen internet, bestonden er geen grote bedrijven en organisaties, met functieprofielen en functiehuizen en bovenal bestonden er geen sociale zekerheden. Je deed dus waar je goed in was én waarnaar vraag of waaraan behoefte was. Voorbeelden: smid, verhalenverteller, chirurgijn, mysticus, hofnar of ridder. Dit perspectief laat een verlangen zien Dit perspectief laat ook een verlangen zien, wat vaak niet gezien wordt als werk; als een bezigheid waar je geld mee kunt verdienen. En het is juist dit verlangen dat blootlegt waar de diepere behoefte ligt. Je kunt het ook je essentie noemen. Degene die je bent, met de bezigheden die daarbij horen. Nu is het in deze tijd met zoveel mogelijkheden en kansen een lastige opgave als je naar een antwoord zoekt op de vraag wát je gaat ondernemen. Oefening: ‘jouw sweet spot‘ De oefening ‘jouw sweet spot’ kan hierbij helpen. In de figuur hieronder zie je vijf cirkels. Die staan voor: Talent, Passie, Professie, Missie en Wens. De figuur van vier cirkels wordt ook wel genoemd: Ikigai (Japans voor: ‘reden van bestaan’). De vijfde cirkel heb ik er zelf aan toegevoegd: jouw wens of verlangen. Voor de oefening moet je, los van elkaar, bij elke cirkel jouw activiteiten invullen. Dus voor Talent vul je in wat je goed kunt, bij Passie wat je graag doet, en bij Professie waar je voor hebt geleerd of lang in hebt gewerkt. De Missie kan ook dicht bij jouzelf zijn, zoals: onafhankelijkheid of al je talenten en potentie inzetten. Je Wens is je verlangen. Wees niet bescheiden en betrek ook je hobby’s en interesses. Een voorbeeld voor drie cirkels: Talent: Leren, studie, persoonlijke ontwikkeling, schrijven, analyseren, bewegen/sport, natuur en reizen, coachen, creativiteit, out of the box, overview, muzikaal (ritme), zingen, inspireren, veranderen, ondernemen Passie: Ondernemerschap, kunst, leren, muziek, mystiek, boeken, pers. ontwikkeling, natuur en reizen, bewustwording, universum, kennis, schrijven, innovatie, wandelen en fietsen Missie/bijdrage: Mensen vooruit helpen, innovatie, kennis overdragen, bewustwording, bewegen, oog voor de natuur, ondernemerschap, muziek, beweging en creativiteit belangrijke plaats in werk, ruimte scheppen Dit vul je ook in voor Professie en Wens/Verlangen. Als je alle rijtjes hebt, bekijk je welke woorden in alle rijtjes staan. Die woorden, die steeds terugkeren, dat is jouw sweet spot. Misschien staat bij een categorie iets dat ook bij een andere categorie hoort. Je sweet spot kan ook meerdere activiteiten betreffen en bepaalt jouw product of dienst. Natuurlijk kun je er ook in stappen naartoe groeien als het niet direct realiseerbaar is. Dit ben ik zelf Bovenstaand voorbeeld gaat over mezelf. Deze oefening gaf mij in elk geval al een waardevol inzicht dat ik op de goede weg ben door voor ondernemerschap en coaching te kiezen. Deze activiteiten passen ook in de cirkels ‘professie’ en ‘wens’. Ik zie dat ik ook nog een stap kan zetten naar iets in de natuur of het buitenland. Wandelcoaching zou daarin kunnen passen bijvoorbeeld. Of een centrum vormgeven, gastvrouw zijn. Creativiteit, muziek en beweging nemen daar een belangrijke plaats in. Als jij nog meer ideeën hebt, wees welkom! In mijn boek Van werknemer naar ondernemer en dit blog staan meer oefeningen om bij jouw betekenisgevend werk te komen, zoals je levensverhaal schrijven of jouw levensdoel achterhalen.Wil je het boek bestellen, stuur me dan een bericht en ik stuur je desgewenst een gesigneerd exemplaar. De volgende Introductietraining Van werknemer naar ondernemer in Leiden is op 20 september 2018. kracht, missie, ondernemen Print Over de auteur Over Leni Minderhoud 25 jaar werkte Minderhoud voor corporate bedrijven als Shell en Delta Lloyd, maar ze raakte er naar eigen zeggen wat “afgestompt” door. Steeds als ze van baan veranderde, was de omgeving anders, maar het werk bleef – doorgaans – hetzelfde. In 2009 trok ze de stoute schoenen aan en nam ze ontslag. Minderhoud deed een opleiding voor coaching en counseling en begon als zelfstandig carrièreadviseur. Vorig jaar verscheen haar boek Van werknemer naar ondernemer, waarin ze uitlegt hoe iedereen ondernemer kan worden. Bekijk alle berichten van Leni Minderhoud
Hoi Leni! Goed artikel, dank je wel! Die vraag naar de Middeleeuwen is heel aardig. Ik heb ook wel de vraag “als je maar 1 ding kunt verkopen, wat zou dat dan zijn” gehoord – van Ninke van der Leck. Zelfde idee denk ik he? Wat betreft Ikegai, wat ik hier mis is de cirkel “waar mensen voor willen betalen” – niet onbelangrijk voor ondernemers ;-). Ik ga gelijk eens even kijken naar je boek!
Dag Marisa, dank voor je reactie. Die vraag van Ninke is zeker een goede en zou je in combinatie met de Sweet Spot oefening kunnen uitzoeken. Ik heb hem hier niet helemaal uitgewerkt, maar de vraag ‘ waar mensen voor willen betalen’ is je professie, je vak en/of studie. En dat kunnen ook activiteiten zijn die onderdeel van je vak zijn. Het gaat hier om activiteiten te omschrijven. Je kunt ook de activiteiten die uit deze oefening voortvloeien daarna naast jouw vraag leggen. En misschien moet je het dan wat aanpassen naar een product waar mensen voor willen betalen. Leuk dat het je interesse wekt! Je kunt het inkijkexemplaar van mijn boek op de homepage downloaden.