ZiPredactie 2 juli 2018 0 reacties Print Een derde van de zzp’ers slaat opdracht af vanwege het uurtariefWat maakt een opdracht aantrekkelijk voor zelfstandige professionals, en waar haken ze op af? Een onderzoek. Waar haken ZZP’ers op af bij de keuze voor een opdracht? Dit is de vraag die Intelligence Group aan 1.533 ZZP’ers heeft voorgelegd in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek. Hieruit blijkt dat een niet marktconform uurtarief de belangrijkste reden is waarom een derde van de ZZP’ers een opdracht niet aanneemt. “Wetende dat een goed uurtarief belangrijk is voor ZZP’ers, wilt u als opdrachtgever hier niet op stuk lopen in de onderhandelingen. Daarom is het belangrijk om te benchmarken wat een ZZP’er gemiddeld verdient, zodat u deze informatie goed kunt gebruiken tijdens de onderhandeling met de opdrachtnemer,” zegt Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group Dat ZZP’ers bij het aannemen van opdrachten veel waarde hechten aan financiële zaken, blijkt ook uit de tweede grootste afhaakfactor: bijna een derde gaat niet akkoord met een opdracht vanwege de ongunstige betalingscondities. Naast de financiële zaken zijn ook de inhoud van het werk, bedrijfscultuur en reisafstand bepalend. Helft ZZP’ers kiest voor de inhoud Niet alleen is aan ZZP’ers gevraagd waarop zij afhaken, zij zijn ook gevraagd waar zij juist verrast mee worden. Welke factoren zorgen ervoor dat zij een opdracht wél aannemen? In de top vier zien we wederom financiële zaken terugkomen, maar ook inhoudelijke zaken. Voor bijna de helft van de ZZP’ers (49%) is de inhoud van de opdracht de grootste factor die hen over de streep kan trekken om ‘ja’ te zeggen tegen een opdracht. Niet alleen moet de opdracht inhoudelijk interessant zijn, er moet ook genoeg uitdaging in zitten, vindt 28% van de ondervraagden. Een goed uurtarief (44%) en goede betaalcondities (27%) komen hier dus terug als redenen om wel voor een opdracht te kiezen. Op basis van het belang dat ZZP’ers hechten aan zaken als het uurtarief, betaalcondities en de looptijd van opdrachten, wordt het duidelijk dat zij behoefte hebben aan zekerheid alvorens zij aan een opdracht beginnen. Mannen kiezen zekerheid en imago, vrouwen voor flexibel werken en waardering Wat verder uit de resultaten blijkt is dat mannen de duur van de opdracht, de relatie met de werkgever en het imago van de opdrachtgever relatief vaker dan vrouwen noemen als pullfactor. Vrouwen hechten dan weer meer waarde aan het krijgen van waardering, flexibele werktijden en de mogelijkheid om parttime te werken dan mannen. Figuur 1: Pullfactoren van vrouwelijke en mannelijke ZZP’ers goed opdrachtgeverschap, tarief Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie
achtergrond - Waterzuiveringsbedrijf Aquafin implementeert innovatief project voor verbindende samenwerking met pa...