Peter Boerman 27 september 2018 Eén reactie Print ‘Mensen willen graag feedback. De gig economy stimuleert dat’Niet alleen snel aan flexibel werk kunnen komen is een oorzaak van de snelle groei van de gig economy. Ook de directe feedback is een belangrijke factor, zo werd onlangs tijdens een debat gesteld.De mens heeft nu eenmaal behoefte aan directe feedback op zijn of haar werk. Als je een klus gedaan hebt, wil je graag weten hoe je het ervan af hebt gebracht. Of beter: hoe anderen vinden dat je het ervan af hebt gebracht. En dat is iets, dat krijg je meestal maar zelden te horen in een klassieke organisatie. Direct contact met de klant is er zelden, en ook voor de meeste managers is het bepaald geen schering en inslag om minimaal dagelijks te reflecteren op het werk van de medewerkers. Er is het jaarlijkse functioneringsgesprek, en daarmee is het vaak wel klaar, zeker als de manager een wat grotere groep onder zijn of haar hoede heeft. Gig economy Juist die behoefte aan directe feedback zou wel eens een ‘vergeten’ oorzaak kunnen zijn van de kracht van de gig economy, zo werd woensdag gesteld tijdens The Talent Unconference, een evenement waar experts uit verschillende delen van de arbeidsmarkt vrijblijvend met elkaar in gesprek gingen over de toekomst van werk. ‘De gig economy laat je in principe doen waar je goed in bent’, aldus een van de bezoekers. ‘Ratings geven helderheid en directe feedback. Zowel voor de opdrachtgever als de opdrachtnemer. Het laat je tappen in de grote hoeveelheid talent in de wereld, en geeft daardoor mensen kansen die ze anders misschien niet zouden hebben gehad.’ Transparantie Hij kreeg daarin bijval van trackleader Bas van de Haterd, medeorganisator van het onder meer door Brainnet gesponsorde evenement. ‘Als ondernemer heb ik veel voordeel van de gig economy. Ik heb mijn boek via een platform voor een redelijke prijs kunnen laten vertalen, en ook het logo voor dit evenement is vormgegeven door een designer met wie ik via een platform in contact kwam. De ratings hielpen mij ook daarbij. Ze weten dat ze rated worden. Daardoor is de kwaliteit hoger, niemand loopt de kantjes er vanaf. Je creëert transparantie, en mensen die verantwoordelijkheid tonen voor hun werk. Ik heb er in elk geval nooit een slechte ervaring mee gehad.’ ‘Mensen weten dat ze rated worden. Daardoor is de kwaliteit hoger, niemand loopt de kantjes er vanaf.’ Veel positieve geluiden dus, hier, over de toekomst van de gig economy. Al moeten we niet denken dat werk dat we nu nog gewoon zijn te doen in een kantoor via een platform ‘zomaar’ zal verplaatsen naar de online platforms. In plaats daarvan zal eerder het hele concept ‘werk’ zoals we dat nu kennen de komende jaren veranderen, aldus de aanwezigen. ‘Als je 100 mensen iets laat doen en hen daar 5 euro voor geeft, neem je dan een baan weg van 1 iemand die nu 500 euro verdient?’, zo vroeg een van de deelnemers zich af. Sociale zekerheid niet op ingericht Van de Haterd haalde zelf het voorbeeld aan van Roamler, een app waarbij bezoekers van supermarkten producten in de schappen tellen en daarvoor betaald worden. Het is gig economy, maar tegelijkertijd geen verdringing, want hiervoor deed niemand dat werk. Alhoewel er dus wel economische waarde aan wordt gehecht. Zien de aanwezigen dan helemaal geen downside aan de groei van de gig economy? Nou, eigenlijk weinig. Mensen die ‘gedwongen’ freelancer worden, dat wordt zeker als issue gezien, zeker omdat het sociale zekerheidsstelsel nog steeds is ingericht op mensen in loondienst. Dat kan dus wel degelijk problemen opleveren, zegt menig bezoeker. En veel mensen hebben nu eenmaal ook wel behoefte aan enige zekerheid. Ongelooflijke kracht Maar aan de andere kant: ‘De gig economy kan ook een ongelooflijke kracht losmaken.’ Juist via de gig economy kun je doen waar je goed in bent en waar je plezier in hebt, omdat je laagdrempelig veel klanten kunt vinden. ‘Als je bijvoorbeeld alleen maar logo’s wil ontwerpen, kan dat nu makkelijker. Terwijl je bij een groot bedrijf allerlei dingen moet designen en ook bij bureaus nooit precies in je niche kunt zitten.’ Ook daar zit nog wel een kanttekening bij, oppert een van de bezoekers. Veel mensen hebben namelijk ook best moeite om hun talenten te ontdekken, en te blijven denken aan hoe ze zich op lange termijn zullen ontwikkelen. ‘Daar zullen we mensen dus mee moeten helpen.’ Hoe? Dat zou dan weer een mooie klus kunnen zijn om via een platform in de gig economy aan te besteden… Meer weten? Vrijdag 28 september staat de WebinarWeek helemaal in het teken van HR Tech & Flex. Op die dag spreken o.a. Mark van Assema, Bas van de Haterd, Hugo-Jan Ruts en Laurens Waling (van samenwerkingsapp Part-Up). Op verschillende manieren zullen ze dieper ingaan op de gig-economy & platformen. Inschrijven kan hier. Bas van de Haterd, gig-economy, HR Tech & Flex, The Talent Unconference, webinarweek Print Over de auteur Over Peter Boerman Peter Boerman was tussen 2016-2018 (eind)redacteur bij ZiPconomy. Hij is hoofdredacteur van Werf& ; over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken. Bekijk alle berichten van Peter Boerman
Een kleine nuance over de downsides. Die zijn er op individueel niveau zeker. Een treffend voorbeeld hierover vond ik dat er over de taxi chauffeurs gemaakt werd. De TCA chauffeur t.o.v. de Uber chauffeur, heeft de eerste ineens een probleem want hij met netjes gaan worden, een tas aanpakken en in de achterklep doen bijvoorbeeld. In India konden ze niet meer veel te veel geld vragen voor een ritje. Dat is een grote downside van de gig economy voor individuen. Ook is een groot probleem zoals al werd aangestipt, en daar is uitgebreid ook over gesproken, de manier waarop sociale zekerheid werkt. Momenteel koppelen we heel veel zekerheden aan een baan en dan nog een baan in loondienst. Niet aan werk of aan gewoon een basaal recht. Net zoals wij in Europa het krankzinnig vinden dat je (zoals in de VS) gezondheidszorg koppelt aan een baan, is het misschien wel net zo onlogisch om arbeidsongeschiktheidsuitkeringen te koppelen aan een baan. Alleen omdat we het altijd zo hebben gedaan, vinden veel mensen het heel lastig om daar op deze manier naar te kijken.