Hoofdzaken 1 november 2018 0 reacties Print Feedback van onbevangen ingehuurde professionals tillen medewerkersonderzoek naar hoger niveauGuido Heezen, oprichter van Effector was te gast in het ZP Radio programma HoofdZaken, waarin hij Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen vertelde waarom bevlogen- en betrokkenheid zo belangrijk is voor het succes van een organisatie.Wil jij jouw organisatie innovatiever, wendbaarder en klantgerichter maken? Volgens Guido Heezen, oprichter van Effectory, kan dit behaald worden door feedback binnen de organisatie op te halen. Niet alleen bij medewerkers maar ook bij extern ingehuurde professionals. Dat deze visie resultaat boekt, blijkt wel uit de groei van de organisatie naar 60 landen. Daarbij heeft Heezen inmiddels ook de organisatie Customeyes op zijn naam staan. Kracht van feedback Veel organisaties meten jaarlijks de medewerkerstevredenheid. Heezen strijdt echter voor het uitvoeren van een medewerkersonderzoek. Hij licht het verschil toe: “Tevredenheid is een passieve staat. Iemand kan heel tevreden zijn, zonder dat diegene daadwerkelijk ‘iets’ doet. Bij een medewerkersonderzoek wordt juist gekeken naar de bevlogen- en betrokkenheid.” Heezen vervolgt: “Het verbaast veel organisaties hoeveel mensen niet alleen feedback willen ontvangen maar ook geven. Het is de kunst om op hele specifieke momenten de juiste vragen te stellen. Maar let wel, geïnteresseerd zijn in de feedback is één ding. Deze feedback daadwerkelijk weten om te zetten in verbeteringen is een tweede.” “De kracht van feedback wordt enorm onderschat.” Guido Heezen, Effectory Betrek externen Heezen erkent wel dat de naam medewerkersonderzoek eigenlijk ook niet helemaal passend is, want hoe zit het dan met de flexibele schil? “Ik raad zeker aan externe professionals in het onderzoek mee te nemen. Zij werken tenslotte ook aan het succesvol maken van de organisatie. Het levert hele interessante informatie op, doordat externen minder politiek en onbevangener zijn. Daarbij voelen zij zich vaak autonomer en dragen geen historie van de organisatie met zich mee. Doordat externen doorgaans meer verschillende organisaties gezien hebben, kunnen zij de huidige situatie goed vergelijken met eerdere ervaringen.” “Ieder tijdperk heeft een andere reden om een tevredenheidsonderzoek te doen. Nu is dat de schaarste op de arbeidsmarkt.” Guido Heezen, Effectory Keurmerk als beloning Om zijn gedachtegoed te verspreiden begon Heezen met het uitdelen van een doos tompoezen aan organisaties die tevreden mensen aan het werk hadden. Inmiddels is deze versnapering ingeruild voor een waardevol keurmerk. Samen met Intermediair brengt Heezen goede ‘werkgevers’ in kaart en beloond hen met de Beste Werkgevers Awards. “Dit is het enige keurmerk die 100% objectief is. De benoeming komt namelijk niet voort uit het oordeel van een jury, maar is gebaseerd op de meningen en feedback van iedereen die binnen de organisatie werkt. Daarmee kunnen wij organisaties die het goed doen, een podium bieden”, aldus Heezen. “Als organisaties geen ‘employer of choice’ zijn, hebben zij – in deze tijd van schaarste – geen overlevingskans.” Guido Heezen, Effectory Startup als voorbeeld Delen organisaties dit gedachtegoed? Volgens Heezen verschilt dit heel erg per land. “De Nederlandse visie op het verzamelen van feedback ten behoeve van de organisatie komt erg overeen met Scandinavië. Wij willen met elkaar een organisatie ‘runnen’ en zien er daarom de meerwaarde van in. Latijns-Amerika en Azië staan hier echter lijnrecht tegenover, vanwege de hiërarchische cultuur. Zij staan meer voor de overtuiging: ik betaal jouw salaris, dus doe gewoon jouw werk. Amerika en Engeland bungelen hier een beetje tussenin, vanuit een veel meer resultaat gedreven houding”, legt Heezen uit. Heezen ziet nog een groot verschil in visie, namelijk tussen grote organisaties en startups. “Goede ideeën komen vaak van de kleinere en net startende organisaties. De gevestigde orde kan veel van hen leren, maar moeten er ook voor waken dat deze ideeën opgenomen worden in de massa en daardoor snel weer ‘gekild’ worden.” Beluister de volledige radio-uitzending met Guido Heezen hieronder. https://www.zipconomy.nl/wp-content/uploads/2018/10/ZP-Radio-HoofdZaken-Guido-Heezen-van-Effectory.mp3 goed opdrachtgeverschap Print Over de auteur Over Hoofdzaken HoofdZaken van ZP Radio is hét radioprogramma voor en over de Zelfstandig Professional. Wij bieden informatie en inspiratie voor ZP’ers én opdrachtgevers die hen inhuren. Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen gaan iedere week in gesprek met spraakmakende experts over interessante onderwerpen gerelateerd aan ondernemerschap. HoofdZaken wordt mogelijk gemaakt door kennisbemiddelaar HeadFirst. Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken. Bekijk alle berichten van Hoofdzaken
achtergrond - Waterzuiveringsbedrijf Aquafin implementeert innovatief project voor verbindende samenwerking met pa...