Saskia Postma 8 maart 2019 0 reacties Print Ben jij ook zoveel leuker dan je CV of LinkedInprofiel doet vermoeden?Veel CV’s, en ook de profielen op LinkedIn, zijn een slappe afspiegeling van de boeiende mens die daarachter schuilgaat. Als consultant, organisatiecoach of interim manager doe je jezelf daarmee jezelf serieus tekort.Als headhunter zat ik regelmatig aan tafel met mensen die vele malen boeiender waren dan ik aanvankelijk had verwacht. ik las een CV vol standaard jargon en tref vervolgens tot mijn verbazing iemand tegenover mij met een geweldige droge humor en een voelbare passie voor het ontwikkelen van medewerkers. Tijdens het gesprek hoor ik ook nog hoe iemand als vrijwilliger betrokken is bij jongeren die een beetje begeleiding kunnen gebruiken. En ik zie al helemaal voor je hoe hij bij mijn opdrachtgever een ingeslapen team weer tot leven zal wekken met zijn directheid en enthousiasme. Wat jammer dat je die zaken nauwelijks terug kunt vinden in het CV! Hoe laat jij zien hoe je werkt, wie jij bent en waar je voor staat? Veel consultants vinden het moeilijk om meer van zichzelf als te laten zien terwijl dat juist een belangrijke factor is. Want je wordt niet gekozen vanwege je vakkennis of je methodieken maar omdat mensen een klik met je hebben én het gevoel dat je verstand van zaken hebt. Maar hoe krijg je dat op een aansprekende manier over de bühne? Als dit voor jou een puzzel is dan ben je daarin echt niet alleen. Ik heb zelfs met salesmanagers en communicatiespecialisten gewerkt die niet goed wisten hoe ze zichzelf moesten verkopen. Bijna ieder mens heeft een persoonlijke blinde vlek als het gaat om de kwaliteiten en eigenschappen die jou onderscheidend maken. Even je CV pimpen? Even snel je CV pimpen leidt vaak niet tot een onderscheidend resultaat. Als je echt meer van jezelf wilt laten zien dan is het slim om er eens een keer goed in te duiken wat jou precies onderscheidend maakt. En doe dat liever niet alleen want je ziet jezelf al jarenlang iedere ochtend weer in diezelfde spiegel. Dus herken je zelf vaak niet meer wat jou bijzonder maakt. Veel mensen hebben zelfs allerlei testen gedaan maar ze weten nog steeds niet wat hen uniek maakt als persoonlijkheid. Daar heb je anderen voor nodig. Kennis etaleren is een mooi begin… Ik zie vaak dat adviseurs proberen zich te onderscheiden door hun kennis te etaleren. Ze vertellen over hun ervaring, hun accreditaties en de modellen waarmee ze werken. Op zich is dat een manier om geloofwaardigheid te creëren. Maar vakkennis an sich is geen onderscheidende factor meer, maar slechts de basis. Het is niet de reden waarom je wordt gekozen. Laat wat meer zien van jezelf En doe dat liefst niet op dezelfde manier als het gros van adviserend Nederland dat doet. Kijk eens op LinkedIn en lees over de vele adviseurs die zich profileren als mensgerichte changemanager die samen met de mensen veranderingen realiseren. Lees over bruggenbouwers die mensen bij elkaar brengen en teamcoaches die mensen in hun kracht zetten. Bij die grauwe massa met een 13-in-een-dozijn-profiel wil jij toch niet horen? Kijk dus eens of je jezelf op een wat minder generieke manier kunt beschrijven. Ben jij ook zo’n handig duizend-dingen-doekje? Als je al een aantal jaren meeloopt in het adviesvak en een brede belangstelling hebt, wordt je vanzelf heel veelzijdig. Het is lastig om jezelf te verkopen als alleskunner. Klanten snappen jouw profiel niet, ze zien niet waar ze jou voor moeten hebben en je wordt niet ‘gekocht’. Je kunt echter wel degelijk een herkenbare rode draad aanbrengen in al die verschillende mooie dingen die jij in huis hebt. Als generalist pur sang, met een wereld aan interesses, kan ik mij als geen ander inleven in mensen die maar niet kunnen besluiten waar de focus van hun profilering moet komen te liggen. Zelf bleef ik lange tijd aarzelen tussen marketing, executive search en coaching. Totdat ik het begrip ‘personal branding’ ontdekte: dat gaf mijn passie opeens een heel concrete vorm. Connecting the dots Juist vanuit een veelzijdige ervaring kun je vaak een interessante combinatie maken die jou onderscheidend maakt. Ik noem dat altijd “een strik om je bagage leggen.’ Het gaat erom dat je de accenten uitlicht die interessant zijn en dat je er een goed verhaal bij hebt. Persoonlijk leiderschap Personal branding gaat ook over persoonlijk leiderschap. Niet de dingen doen die iedereen al doet op de manier waarop iedereen doet, maar blijk geven van een eigen visie. Dat vraagt soms even wat soulsearching maar het levert je mooie inzichten op. Het leven is vele malen boeiender als je het aandurft om je eigenheid te bewaren. Lenette Schuijt schreef als organisatiedeskundige diverse boeken en publicaties over bezieling en leiderschap in organisaties. Zij zegt heel terecht: “Kom achter de bastions van je kennis en dienstbaarheid vandaan en laat je zien met jouw visie, je opvattingen, je drijfveren en wat jij graag voor organisaties wilt betekenen. Inspireer met iets dat zijn product of dienstverlening werkelijk verbetert. “ Mensen zijn op zoek naar jouw eigenheid, naar adviseurs met een aantrekkelijke visie en een eigen aanpak. Durf kleur te bekennen en ga staan voor waar je in gelooft. Personal branding gaat in de kern over jezelf leiden en anderen inspireren vanuit jouw waarden en visie Juist als je het lef hebt om meer buiten de lijntjes te kleuren, word jij interessant voor je klant. personal branding Print Over de auteur Over Saskia Postma Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma
achtergrond - Hoe bereid je je voor op een krimpende arbeidsmarkt? Frank Roders (Compagnon) geeft vijf tips