"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Lars Evers (Jellow): ‘Opdrachtgever, begin geen eigen freelanceplatform’

Grote bedrijven zoals Philips en EY beginnen eigen online platformen voor hun zzp’ers. Goed idee, maar allemaal je eigen pool is geldverspilling, vindt Lars Evers van freelanceplatform Jellow. “Ze denken te veel vanuit zichzelf en niet vanuit de behoefte van zzp’ers.”

“De zoektocht naar een geschikte zzp’er begint bij het eigen netwerk van een organisatie”, zegt Lars Evers, oprichter van het freelanceplatform Jellow. “Daarom is het heel belangrijk dat bedrijven overzicht hebben van hun freelancersnetwerk. Maar een eigen online platform, dat is geen goed idee.”

Hij reageert op het feit dat consultant Ernst & Young (EY) een eigen platform introduceert voor zelfstandig professionals in de marketing, financiële sector en cybersecurity. Het platform heet GigNow en via deze online marktplaats koppelt EY zelfstandig professionals aan adviesopdrachten bij klanten.

Lees meer daarover in:EY-platform GigNow: voor ‘de coolste klussen’

Eigen platform als trend

EY is niet de eerste grote corporate met een freelanceplatform. PWC introduceerde twee jaar geleden al Talent Exchange, ook een online marktplaats om freelancers aan projecten te koppelen. Ook Deloitte, KPMG en Accenture hebben al langer een eigen pool.

De bedrijven zijn geïnspireerd door platformen als Upwork en Fiverr, online marktplaatsen voor freelance professionals. Via dit soort websites kunnen bedrijven kandidaten vinden voor tijdelijke klussen. Ze hoeven dus niet meer rond te vragen in hun eigen kringen of een tussenpersoon in te schakelen. Dat maakt de zoektocht naar freelancers sneller en transparanter, beloven de platformen. Bovendien hebben bedrijven meer te kiezen: online vinden ze ook freelancers uit andere branches en soms zelfs uit andere werelddelen.

Lees ook: ‘Bemiddelaars moeten zich zorgen maken over de platformeconomie’ 

Denk vanuit de zzp’er

Lars Evers (Jellow)

“Het is mooi dat ze de voordelen zien van een eigen freelancepool”, vindt Evers. Hij is expert op het gebied van online marktplaatsen, maar niet onpartijdig. Hij is namelijk de oprichter van freelanceplatform Jellow. Hij heeft in totaal 21000 freelancers in zijn database en in zes jaar tijd maakten 1400 organisaties gebruik van zijn platform. De doelgroep is de zakelijke dienstverlening, uurtarieven liggen tussen de 45 en 125 euro.

“Bedrijven die een eigen online pool beginnen, denken nog te veel vanuit zichzelf”, vindt Evers. “Als zzp’er wil je niet op tien verschillende platformen actief zijn. Een groot voordeel van platformen is juist dat vraag en aanbod elkaar vinden op één plek. Ieder een eigen database, dat gaat op lange termijn dus niet werken.”

Waar is Frank gebleven?

Toch is het belangrijk dat bedrijven hun eigen freelancenetwerk in kaart brengen. “Vaak hebben ze weinig overzicht”, vertelt Evers. “‘Waar is de ene Frank ook alweer, die twee jaar geleden zo’n goed werk leverde voor ons?’ Het is heel handig als je alle contacten en informatie op één plek hebt, naast een grote database aan andere profielen. Ook met een platform begint de zoektocht naar een geschikte kandidaat in je eigen netwerk.”

Pool opbouwen via platformen

Hij ziet samenwerken met bestaande platformen als oplossing. Dat doet bijvoorbeeld softwarebedrijf Microsoft. Het bedrijf werkt samen met Upwork aan een freelance-toolkit voor bedrijven. Verder heb je als opdrachtgever al de mogelijkheid om je eigen pool op te bouwen binnen het platform van netwerken zoals Upwork, Toptal en Catalant. Ook bij Jellow kan dat.

“Wij geven bedrijven een netwerk en software waarmee ze zelf zzp’ers kunnen vinden en inhuren”, zegt Evers. “Daarnaast kun je bijhouden met wie je eerder gewerkt hebt. Bedrijven bouwen zelf een pool bij ons op en vragen freelancers een profiel aan te maken.”

Voordeel van samenwerken

De freelancers kunnen ervoor kiezen om ook zichtbaar te zijn voor andere partijen. Zo groeit de pool van Jellow ook via klanten. Handig voor de freelancers, want zij hoeven op die manier maar op één plek hun gegevens up-to-date te houden.

“Er zitten legio voordelen aan gezamenlijke platformen”, vindt Evers. “Je hebt geen ontwikkelingskosten voor een eigen platform en je hebt ook toegang tot de profielen van de beste freelancers van andere bedrijven. Maar het belangrijkste is wellicht dat het voor freelancers alleen relevant is om actief hun profiel bij te houden op een plek waar meerdere opdrachtgevers kijken. Zodra de freelancers niet meer actief hun gegevens bij houden, kun je beter een excelsheet bijhouden.”

‘Wij maken de match niet’

Evers kan niet exact vertellen hoeveel matches tussen opdrachtgevers en zzp’ers via zijn platform zijn gemaakt. “Omdat wij de match niet maken”, legt hij uit. “Dat doen de opdrachtgevers en zzp’ers zelf. Zij hebben de regie. Opdrachtgevers sluiten een abonnement af op onze tool. Ze betalen dus niet per opdracht, maar een vaste prijs per maand.”

Het is geen bemiddeling, benadrukt Evers. “Opdrachtgevers hebben direct contact met freelancers. Wij bieden de middelen om zelf je opdracht uit te zetten, een netwerk op te bouwen en mensen te vinden.”

Dit maakt Jellow anders dan anderen

Hij noemt Jellow een ‘SWAS’: Software with a service, afgeleid van SAAS (Software as a Service). “We kunnen bedrijven namelijk wel helpen. Voor die ondersteuning betaal je een vast bedrag fee per maand. Dit is optioneel, de meeste bedrijven kunnen prima zelf met onze software aan de slag.”

Evers vertelt dat je bij hem geen opslag per uur betaalt en dat hij geen marges inhoudt. “Dat vind ik een oneerlijk en raar verdienmodel. Waarom zou je voor een opdracht van 2000 uur meer moeten betalen dan voor een opdracht van 300 uur? Onze toegevoegde waarde en inspanning is immers hetzelfde.”

Jellow lijkt op het Amerikaanse platform Upwork. Het grote verschil is dat Jellow specifiek klanten heeft in Nederland en België. “En bij ons draait het meer om de lange klussen”, vertelt Evers. “Even een logo laten maken, daarvoor zoek je niet bij ons. Het gaat vaak om langere opdrachten waarbij de freelancer ook vaak op locatie werkt. Denk aan developers, communicatie-specialisten of SEA-strategen die een paar maanden komen helpen.”

5 reacties op dit bericht

  1. Eens met de auteur, het probleem is niet dat er te weinig platformen zijn, maar er zijn te weinig goede. Er is al jarenlang een enorme versnippering en als elke grote organisatie nu ook gaat beginnen met zijn eigen platform, dan leidt dat alleen maar tot meer overhead voor zzp’ers en minder transparantie en overzicht.
    Advies aan zzp’ers: Zoveel mogelijk platformen mijden (geeft ook kans op hoger tarief voor je als je je acquisitie zelf doet), niet jezelf daar inschrijven. Dat maakt dat er al snel weer een aantal mee gaan ophouden en zal andere organisaties ervan weerhouden om ook met een eigen platform te komen………..

  2. Ik begrijp waar Lars ‘vandaan komt’. De idee van Jellow is immers voor een groot deel tevens al tien jaar de idee van Planet Interim. Met dat verschil dat wij niet zoals Jellow traditioneel vanuit de opdrachtgever werken (die betaalt bij Jellow immers) maar daadwerkelijk een service aanbieden vanuit de interimmer.

    Daarbij heb ik ook altijd, net als Lars nu, aangetekend dat een eigen bedrijfsplatform geen marktplaats is maar een kraampje op de markt. Een eigen platform kan zeker waarde toevoegen maar is vooral een soort Werken bij… site gericht op de flexmarkt.
    (zie ook: https://www.zipconomy.nl/2016/09/ranking-the-stars-niels-van-berkel-over-reviews-en-innoveren-in-een-conservatieve-interim-markt/)

    Toch moet je die eigen platforms (kramen op de markt) ontsluiten. Daar kunnen marktplaats platforms als Jellow en Planet Interim ieder op hun eigen manier een grote bijdrage aan leveren. Het gaat nu zelfs in “dichtgetenderd Nederland” gelukkig ook de goede kant op 😉

  3. Ik ben zelf ZZP’er (freelancer), en spreek uit eigen ervaring. Met meer dan 200 marktplaatsen, 12.000+ bemiddelaars, 100+ brokers en 1.000+ platforms met freelance opdrachten is het een complexe wereld om je in te begeven.

    Wat ik wil als ZZP’er? Zo direct mogelijk zaken doen met de opdrachtgever. Zo min mogelijk overhead van bemiddelingsbureaus, waardoor mijn uurtarief niet wordt opgehoogd (soms wel 25%!) en waardoor mijn kansen op gunning van de opdracht toenemen.

    Bekende marktplaatsen, zoals de inhuurdesk van ATOS, bevatten ook weer doorgeplaatste opdrachten van marktplaatsen van eindklanten. Dit ‘gevaar’ zit ook in de marktplaatsen van andere consultancy bureaus, zoals EY en Deloitte die ook raamcontracten gegund krijgen. Extra overhead die niet zichtbaar is voor de ZZP’er die niet bekend is met de inhuurwereld.

    Ik ben daarom enige tijd geleden een website gestart, inhuurkaart.nl, met daarop een actueel overzicht van alle inhuurmarktplaatsen en gegunde brokerovereenkomsten. ZZP’ers/freelancers kunnen direct voor hen geschikte (locatie, vakgebied en type klant) inhuurmarktplaatsen en brokers vinden, of zien wat de ‘kortste route’ is naar een opdrachtgever toe.

    Ik ben van mening dat opdrachtgevers wel hun eigen marktplaats moeten beginnen, al is het maar om hun eigen inhuurbeleid transparant en overzichtelijk te maken. De Inhuurkaart zorgt ervoor dat ZZP’ers zelf een goede selectie van marktplaatsen die voor hen geschikt zijn.

    Uiteraard ben ik het met Mark Bassie eens dat ZZP’ers altijd nog het beste rechtstreekse acquisitie kunnen doen, maar dat is niet altijd mogelijk bij aanbestedingsplichtige organisaties.

    • Als je alleen maar uurbasis opdrachten doet via intermediairs bas, dan denk ik dat je beter nog even na moet denken over je bedrijfsmodel, ik zou dat niet bepaald als zelfstandig willen bestempelen. Grote kans ook dat je tijdens die opdrachten in een gezagsverhouding zit, wat het zelfs strafbaar maakt, zoals ik in een ander artikel hier heb gelezen.

      • Dank voor je reactie. Dit is volgens mij echter een ander punt dan waar het artikel over gaat. En persoonlijk maak ik me er niet zo druk om.