ZiPredactie 20 maart 2019 0 reacties Print Stephane Kasriel (Upwork): ‘Vergeet je vooroordelen over talentmanagement’De directeur van ‘s werelds grootste freelancemarktplaats Upwork heeft een duidelijke visie op de toekomst van werk en personeelsmanagement. In een artikel op Forbes vertelt hij hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden.Ceo Stephane Kasriel van platform Upwork houdt een jaarlijkse enquête onder freelancers, waarin hij ze onder andere vraagt voor hoeveel geld ze een vaste baan zouden aannemen. “42 procent zou zijn freelancepraktijk voor geen goud opgeven”, aldus Kasriel. Auteur en HR-expert Jon Younger interviewt Kasriel voor zakenblad Forbes. In dit interview vraagt hij de baas van Upwork naar de aantrekkingskracht en de uitdagingen van werken als zzp’er. Kasriel doet daar namelijk veel onderzoek naar. Hij gebruikt onder meer data van zijn platform, ‘s werelds grootste marktplaats voor freelancers. Upwork is actief in 180 landen en er staat profielen op van miljoenen zzp’ers. Minder dan 4 procent van de ingeschreven freelancers verdient geld via Upwork Freelancen is aantrekkelijk, maar niet eenvoudig, blijkt uit de cijfers. “Slechts 400.000 van de 12 miljoen freelancers op ons platform verdienden afgelopen jaar geld,” zegt Kasriel. “Om op lange termijn succes te hebben moet je kunnen concurreren en jezelf blijven ontwikkelen. Je bent ondernemer, dus je moet investeren in je techniek, vaardigheden en klanten. Actief verkopen, leveren en blijven innoveren.” Dat brengt hij in de praktijk, zijn platform Upwork vernieuwt continu. De nieuwste dienst is Upwork Enterprise. Dit is een dienst waarbij bedrijven makkelijker geschikt talent uit de pool van Upwork kunnen selecteren. Daarnaast kunnen ze via het platform freelancers aannemen, hun prestaties bijhouden en betalen. Organisaties bouwen eigen platformen Bedrijven bouwen dit soort tools ook zelf. Microsoft, PwC, EY en Accenture ontwikkelen cloudbased talentecosystemen in samenwerking met bedrijven als MBO Partners, Kalo, and Talon FMS. Dit zijn interne talentplatformen als verlengstuk van online marktplaatsen. In Nederland doet Jellow dat voor een aantal van haar partners. Een goede ontwikkeling, vindt Kasriel. “Dat bedrijven hun eigen platformen beginnen voor talent laat zien dat ze zich beseffen dat ze aan de slag moeten met total talent management.” Kijk ook buiten je eigen kring Maar met een eigen platform ben je er nog niet, zegt de ceo van Upwork. Juist die koppeling met talent buiten je bestaande pool is zo belangrijk. “Je hebt er pas echt iets aan als jouw platform gelinkt is aan een groter ecosysteem”, zegt hij. “De kracht van online marktplaatsen is dat je talent ontdekt dat je nog niet kende, maar wel past bij je behoefte.” Een pleidooi dus voor marktplaatsen zoals de zijne. “Talent vinden via online netwerken wordt steeds logischer voor bedrijven”, zegt hij. “Onderzoekers schatten dat de helft van de Amerikaanse werknemers in 2027 als freelancer werkt. Vooral jongeren zien de voordelen van het zzp’erschap. Dat betekent dus een flinke organisatorische verandering voor bedrijven. Zij moeten op een andere manier omgaan met talent.” Dat de markt blijft groeien blijkt ook uit onderzoek van de Oxford Internet Institute. Lees meer in dit interview met onderzoeker Greetje Corporaal. Van beperkingen naar mogelijkheden De tagline van Upwork is ‘work without limits’, oftewel werken zonder grenzen. Kasriel legt uit: “Traditionele arbeidsrelaties hebben alles te maken met grenzen. Denk aan tijdsbeperkingen, plaatsbepalingen, roosters en functiebepalingen. Freelance gooit dat allemaal overboord. Via internet werk je op afstand, met flexibele schema’s en vanuit andere tijdzones. Door te freelancen heb je een portfolio vol mogelijkheden, in plaats van een beperkte rol of baan. Je kunt wonen waar je wilt en toch een goed salaris verdienen, ondanks lokale economische beperkingen.” Vergeet wat je weet over talentmanagement, aldus de ceo van Upwork. “Gooi al je vooroordelen overboord. Flexibele werken verandert werkrelaties, maar tegelijkertijd zijn freelancers helemaal niet zo anders zijn dan vaste werknemers. Zij willen ook interessant werk, respect en een eerlijke beloning. Inclusiviteit is het toverwoord: betrek juist ook de mensen die niet regelmatig op kantoor zijn bij je organisatie.” Flexibel omgaan met fulltime, parttime en zzp De directeur van ‘s werelds grootste freelanceplatform denkt ook niet dat we in de toekomst allemaal zzp’er zijn. Kasriel: “Fulltime, parttime en freelance zijn allemaal onderdeel van het geheel aan talent. Het is voor individuen en organisaties belangrijk om flexibel om te gaan met al die vormen. Kijk wat past bij de taak en de persoon.” De keuze voor een arbeidsrelatie hoeft niet permanent te zijn, vindt hij. Integendeel. “Op een bepaald punt in je carrière ben je fulltime in dienst, maar misschien is het op een ander punt wel logisch om te freelancen. En daarna ga je weer fulltime aan de slag, als dat zo uitkomt. Wie weet combineer je wel een parttimebaan met een freelancepraktijk.” Forbes, freelance, Platformen, Upwork, zzp Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie