Hugo-Jan Ruts 23 juni 2019 0 reacties Print Amerikaanse freelancemarkt groeit, bloeit en versnippertMBO partners, een grote Amerikaanse dienstverlener aan zelfstandigen en opdrachtgevers van zelfstandigen, maakt elk jaar de balans op hoe de Amerikaanse markt voor zelfstandigen er voor staat. Hun rapport is nu voor het negende achtereenvolgende jaar verschenen. MBO partners telt 41,1 miljoen Amerikanen die als zelfstandige werken. En dat op een totale beroepsbevolking van 160 miljoen. Het is wel goed om helder te hebben wat MBO partners hieronder verstaat: “consultants, freelancers, contractors, temporary en on-call workers”. Een brede definitie dus, waarbij ze ook iedereen meenemen die op enig moment het afgelopen jaar in een van die vormen betaalde arbeid heeft verricht. Met name de groep die er af en toe een klus bij doet als zelfstandige groeit hard: In 2019 zijn dat er 15 miljoen, 40% meer dan in 2016. Over hoeveel mensen er via een ‘niet-traditioneel’ contract werken in de VS, daarover lopen de meningen flink uit een. In de officiële statistieken is van een groei van dit type werkenden geen sprake (sterker nog: daarin daalt het aantal zelfstandigen ten opzichte van 2005, zie hier). Het duo Katz en Krueger, die de groei in de gig-economie onderzoeken, stelde hun eerdere groeiverwachting begin dit jaar flink naar beneden bij (zie hier). Vijf trends Los van de exacte aantallen is het nog wel aardig om de trends te zien die MBO ziet: Zelfstandigen zijn echt zelfstandigen: meer dan de helft van alle echte zelfstandigen (geen andere inkomsten) zegt dat hun financiën er nu beter voorstaan dan toen ze een arbeidscontract hadden. 7 op de 10 zegt van plan te zijn zelfstandige te blijven. Opkomst van de millennials: die groep is nu het grootst. 38% van het totaal (in NL is 30% van de zzp’ers onder de veertig, met het opvallende gegeven dat dat in 2009 40% was. [cijfers CBS]) Economische waarde groeit: de totale omzet van deze groep is nu $ 1.300 miljard Technologie, de digitale revolutie, zorgt er voor dat zelfstandigen kunnen doen wat ze leuk vinden. Mond-op-mond reclame is nog steeds de grootste bron van opdrachten. Een op de drie geeft ondertussen aan dat social media en marktplaatsen met opdrachten in de top drie van acquisitiekanalen staat. Husselen: zoals gezegd, het aantal Amerikanen dat klussen als zelfstandige naast hun vaste baan doen steeg sinds 2016 met 40%. MBO partners, VS Print Over de auteur Over Hugo-Jan Ruts Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts