"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Flexmarkt Omzetranglijst: groei in versnipperde markt

Flexmarkt heeft de jaarlijkse Omzetranglijst Top-100 gepubliceerd. Op een enkeling na, zagen de meeste flexbedrijven afgelopen jaar hun omzet flink groeien. Wat verder vooral opvalt is de enorme diversiteit in de markt. Uitzendreuzen Manpower en Adecco zijn inmiddels ingehaald door HeadFirst en Brainnet.

Flex is complex. Wim Davidse, hoofdredacteur Flexmarkt en oprichter van flexadviesbureau Dzjeng, schat de totale omzet van de flexmarkt (op basis van CBS-cijfers) momenteel op zo’n 35 miljard euro. Tien jaar geleden was dat nog 20,5 miljard euro.

Als er één conclusie uit deze Omzetranglijst kan worden getrokken is het wel dat die uitdijende flexmarkt zeer divers is geworden en heel hard groeit. Tachtig van de flexbedrijven uit deze Top-100 zagen de omzet vorig jaar stijgen. Ooit begonnen als een lijstje met uitzendbureaus, omvat de Omzetranglijst tegenwoordig bedrijven met uiteenlopende vormen van dienstverlening met betrekking tot werving en selectie en inhuur van personeel.

Naast het traditionele uitzenden, is payroll hard gegroeid de afgelopen jaren en zzp-bemiddelaars en MSP-dienstverleners stomen op in de ranglijst. Dat de ranglijst hierdoor een ratjetoe aan dienstverleners in flexwerk is, geeft aan hoe versnipperd de markt is.

Dalende trend in uitzenden

De traditionele ‘Grote 4’ in uitzendland maken dan ook allang niet meer de dienst uit. Alleen marktleider Randstad boekte in 2018 een omzetgroei (van 3,8% naar bijna 3,5 miljard euro in Nederland). Concurrenten USG People, ManpowerGroup en Adecco Group zagen hun omzetten in 2018 in Nederland allemaal dalen. Voor die laatste twee uitzendreuzen geldt zelfs dat zij op de ranglijst voorbij zijn gestoken door HeadFirst Group (3e positie), Brainnet Groep (4e ) en Timing (mede door de overname van In Person).

Dat er een dalende trend is in uitzenduren en omzet in de uitzendbranche (volgens de ABU Marktmonitor ) is dus ook terug te zien in de Omzetranglijst. Vooral de grote, generieke spelers die het moeten hebben van volume, hebben het moeilijk. Kleinere, meer gespecialiseerde uitzendbureaus bewijzen in deze krappe arbeidsmarkt hun toegevoegde waarde in hun niches en weten hun marges daardoor beter op peil te houden of zelfs te vergroten.

Grootste groeier: HeadFirst Group

Voorbeeld van een speler die groot is geworden door meerdere vormen van flexdienstverlening aan te bieden is HeadFirst Group, gestegen van positie 7 naar 3 in de Flexmarkt Omzetranglijst (met een totale omzet van 893,1 miljoen euro (+79%). HeadFirst Group is hiermee de grootste groeier in de Flexmarkt Omzetranglijst (gemeten in euro’s). Het flexbedrijf streeft er nadrukkelijk naar marktleider te worden op het gebied van inhuur van externe professionals. Nadat Source Group en HeadFirst begin 2017 zijn gefuseerd, is het bedrijf verder op overnamepad gegaan in de markt voor managed service providers en brokers. Zo nam het vorig jaar Managed Service Provider (MSP)-dienstverlener Staffing MS over en zp-bemiddelaar (IT) en contractbeheerder Myler. Met de merken Source, HeadFirst, Staffing MS, Myler, Pitch Payroll en Select is HeadFirst Group nu een grote, brede speler op de inhuurmarkt en dienstverlening in flexwerk.

Brainnet Groep klimt naar plek vier

Ook inhuurspecialist Brainnet Groep steeg een plekje naar de 4e positie in de Omzetranglijst. De totale omzet van de MSP’er bedroeg 757 miljoen euro in 2018, wat neerkomt op een omzetgroei van 35%. (Let wel: het betreft hier de omzet ‘spend under management, oftewel de omzetcijfers van de partijen die leveren onder de MSP.) Brainnet blijft het dus heel goed doen en de groeistrategie werpt duidelijk zijn vruchten af. Naast autonome groei, komt een deel van de groei door acquisitie. Zo heeft Brainnet vorig jaar de broker-activiteiten van Novisource overgenomen.

Contractbeheer/brokers

Enkele partijen uit de Flexmarkt Omzetranglijst die als hoofdmoot contractbeheer verzorgen, hebben een goed jaar achter de rug. Dat geldt bijvoorbeeld voor Harvey Nash, dat de omzet vorig jaar zag stijgen met 28% naar 483,1 miljoen euro.

En ook de omzet van TCP Solutions groeide in 2018 fors, zelfs met 44% naar 142,4 miljoen euro.

En Between Staffing

Between Staffing zag door de overname van FastFlex (broker/contractmanagement) de omzet met zelfs 80% groeien naar 413,5 miljoen euro.

Dalers

Het is niet alleen maar hosanna bij flexbedrijven. Driessen Groep kende vorig jaar een heel lichte omzetdaling, maar bezet met een jaaromzet van 273 miljoen euro nog altijd een keurige 15e positie in de Flexmarkt Omzetranglijst. Verklaring voor de stabilisatie in omzet kan zijn dat na jaren van stevige groei de focus van het Helmondse familiebedrijf afgelopen jaar vooral lag op de transitie van HRM-dienstverlener naar drie bedrijfstakken; Driessen uitzendbureau, IJK (software en services) en Reijn Staffing en Contractmanagement.

Onder de weinige dalers zitten enkele payrollers. Opvallende dalers zijn: Please Payroll (omzet 110,1 miljoen euro, -4%). Payper (76,8 miljoen euro, -6%) en Ziezzo (30,1 miljoen, -9%).

De Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2019 staat online op flexmarkt.nl.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

2 reacties op dit bericht

  1. Interessant stuk, alhoewel de lijst zelf toch appels met peren vergelijkt. Zeker in deze branche is ‘omzet’ een nogal onduidelijk begrip. Veelal wordt de ‘bruto-bruto’ omzet gerapporteerd, terwijl de ‘echte’ omzet, de marge na aftrek van te betalen urenvergoedingen of salarissen aan de uitgezonden professionals, bij velen slechts een fractie is. Zeker bij payrollers en brokers (vergelijk het met de bloemenveiling). Daarom is het in mijn ogen eigenlijk niet heel zinvol om deze verschillende soorten spelers bij elkaar op een lijst te zetten en op basis van omzet ten opzichte van elkaar te ranken. Wel op basis van marge en / of per soort dienstverlening.

    • Eens Niels, omzet alleen zegt niets over een gezonde bedrijfsvoering. Los daarvan wordt een groot deel van de omzetstijging bepaalt door overnames. Interessanter is de autonome groei van bedrijven als je echt wil bepalen hoe organisaties het in 2018 gedaan hebben.

      Dat gezegd hebbende… het blijft natuurlijk wel interessant om de omzetontwikkeling in de branche te volgen.