Magnit 5 juli 2019 0 reacties Print Zo werd DELA een Great Place to Work. Ook voor flex.Met haar FLEX-loket zorgde DELA voor een aantal forse verbeteringen in de organisatie van inhuur van zelfstandigen. Tijdens HR Horizon 2019, het kennis-event van Brainnet, zetten Lieke van Dongen en Chantal Grassère de winstpunten op een rijtje.Wie vroeger geen buffertje had voor ná de dood kreeg een achterafplekje op de begraafplaats. Vanuit het idee: voor iedereen een waardige uitvaart werd de coöperatie DELA opgericht. Dat was in 1937. Inmiddels zijn er nieuwe uitdagingen. Zoals: hoe organiseer je de flexibele schil van je organisatie? Bij DELA hebben ze een FLEX-loket ingericht maar dat ging niet zonder de nodige hobbels. De inhuur van flexibele krachten lag versnipperd bij DELA. Er was weinig zicht op: wie hebben we in huis aan externe krachten? Hoe lang werken ze bij ons? Waar? Betalen we ze genoeg? Of te veel? DELA huurde een duur consultancybureau in. Het advies: ze konden 17 miljoen besparen. Het verandertraject mislukte. Onder andere omdat inhurende managers van het ene op andere moment niks meer te zeggen hadden over wie ze inhuurden. “Dat stuitte natuurlijk op veel weerstand,” vertelt Lieke van Dongen, recruiter bij DELA. Lieke van Dongen Toen er een rondvraag werd gedaan wie het project opnieuw wilde oppakken keek iedereen de andere kant op. Van Dongen durfde het wel aan: “Voor de inrichting van de flexibele schil gingen we op zoek naar een partner. Vijf partijen werden uitgenodigd. Brainnet past in de kern bij ons. Ze zagen bovendien wat er de eerste keer fout was gegaan.” Brainnet wijst ons op wetten, zo kunnen wij achteroverleunen Er werd een FLEX-loket ingericht. Stukje bij beetje werd de flexibele schil opnieuw opgebouwd. Op dit moment is 80% in vaste dienst, 20% zijn krachten die DELA inhuurt. Met het FLEX-loket is inhuur een makkelijk en duidelijk proces voor de inhurende managers geworden. Bovendien is er nu zicht op het type inhuur, de kwaliteit van die inhuur, tarieven en ook of ze voldoen aan de regelgeving. Van Dongen: “Brainnet wijst ons op wetten, zo kunnen wij achteroverleunen.” In 2018 heeft DELA al aardig kunnen besparen. Het meeste door de tarieven van externen overeen te laten komen met de loonschalen. Van Dongen: “Sommige externen verdienden wel 30 euro per uur boven het markttarief.” DELA had het afgelopen jaar zelfs nog meer kunnen besparen maar ze wilden sommige hiring managers nog wel de ruimte geven om ook zelf in te huren bij drukte of schaarste. Van Dongen: “Met name voor IT’ers wordt nog wel eens een uitzondering gemaakt. Bij IT is 60% inhuur, vooral ook omdat daar voor kortere periodes specialistische kennis nodig is.” Great Place To Work Toen Chantal Grassère, HR adviseur, van haar vorige baan overstapte naar DELA verklaarden oud-collega’s haar voor gek. Een uitvaartverzekering, dat moest wel een dooie boel zijn. Maar Grassère werkt er graag: “Er is geen onderscheid tussen vaste en flexibele medewerkers, voor de tijd dat je er werkt ben je echt onderdeel van de organisatie.” Chantal Grassère Dit jaar is DELA uitgeroepen tot Great Place to Work. Grassère: “Eerlijk gezegd was ik wat sceptisch toen we aan het traject begonnen, maar we zijn het gewoon gaan doen.” Bij DELA peilen ze continu onder eigen mensen hoe ze hun werk ervaren. Daarbij hebben ze oog voor persoonlijke doelen van medewerkers. Grassère: “We zitten regelmatig met medewerkers aan tafel. Aan die tafel zijn dromen begonnen. “Wat is jouw gewaagde doel? Waar wil jij naartoe? Bepaalde vaardigheden aanleren? Opklimmen tot leidinggevende? Voor de één liggen die dromen binnen de organisatie. Voor een ander op een heel ander gebied, zoals een Bed & Breakfast in Italië beginnen, dat kan natuurlijk ook.” (tekst: Juliette de Swarte ; foto’s: Mirjam Akkerhuis) Brainnet, DELA, HRHorizon Print Over de auteur Over Magnit Een goed ingericht inhuurproces kan naast tijd- en kwaliteitswinst ook forse kostenbesparingen opleveren. Bij strategische personeelsplanning hoort een professioneel ingerichte flexibele schil. Magnit (voorheen: Brainnet) adviseert organisaties bij het inrichten van hun flexibele schil. Wij ontzorgen organisaties volledig als het gaat om het zoeken en vinden van de juiste professionals, het opstellen en beheren van inhuurcontracten, de facturatie, realtime management informatie, leveranciersmanagement en het minimaliseren van inhuurrisico’s. Wij geloven in transparante samenwerkingsverbanden waarbij talent waarde toevoegt aan ondernemingen. Bekijk alle berichten van Magnit