Magnit 17 mei 2020 Eén reactie Print Moet je als interimmer van de daken schreeuwen dat je beschikbaar bent? En zo niet, wat dan wel? Tips van drie experts.‘Ik ben beschikbaar’. Als zzp’er of flexwerker moet je zorgen dat je in beeld komt bij opdrachtgevers. Maar hoe? Is dat nu nog een tandje lastiger geworden nu de hele economie plat ligt? BNR Werkverkenners, mede mogelijk gemaakt door Brainnet, ging op zoek naar antwoorden. Wanhoop op LinkedIn Als je als zzp’er op zoek bent naar een nieuwe klus is er een ding wat je vooral wel moet doen; luidkeels aangeven op LinkedIn dat je beschikbaar bent, zo leren we van Aaltje Vincent. “Ik help mensen in het veroveren van nieuwe klussen en ben expert op het gebied van solliciteren en LinkedIn.” De vraag is: Moet je op LinkedIn aan geven dat je beschikbaar bent? “Ja, maar je moet laten zien wat voor een oplossing je bent voor een opdrachtgever. In je titel op LinkedIn benoem je eerst je functietitels en daarna dat je beschikbaar bent. Vroeger was het wanhopig als je aangaf dat je beschikbaar was. Nu accepteert iedereen dat je plotseling beschikbaar kan zijn, we leven in een andere wereld.” Koen Maas deed precies dat, zonder Aaltje Vincent ooit gesproken te hebben. Hij is nu 1,5 jaar zzp’er en verloor door het coronavirus een grote klus bij een theater impresariaat. Hij zette een hele duidelijke boodschap online: hij is beschikbaar. En dit werkt. De post is meerdere malen gedeeld en hij heeft nu een uitnodiging voor een gesprek. “Ik schaamde me niet om dit te plaatsen, ik vind dat LinkedIn hier te weinig voor wordt gebruikt.” Onderhandelen George van Houtem begeleidt onderhandelingen als partner Holland Consulting Group bekijkt het vanuit het perspectief van de onderhandeling: “Ik vind het niet wanhopig. Je moet mensen duidelijk maken dat je beschikbaar bent om te helpen met de bedrijfsvoering. Je moet vervolgens alleen niet je drift laten zakken in het gesprek. Als je wanhopig bent, ben je je onderhandelingspositie kwijt.” En hoe pak je dan vervolgens die onderhandelingen aan? “Het begint bij niet meteen ja zeggen. Neem initiatief! Probeer de ander voor te zijn met je offer maar kom niet gelijk met een corona korting want dan is je offer niks waard. Een ander optie is het voorstellen van varianten waar de opdrachtgever uit kan kiezen.” En als de opdrachtgever vraagt om een prijsverlaging? Stel dan vragen en onderzoek waar de pijn zit. Zo kom je samen tot een passende oplossing. Netwerken, netwerken netwerken Maar, als zzp’er moet je nog steeds je best doen om klussen binnen te halen. Aaltje Vincent kan het niet vaak genoeg zeggen: “Netwerken, netwerken, netwerken. Online of op LinkedIn.” Voor de corona tijd was een kopje koffie de meest belangrijke weg naar de sollicitatietafel, maar nu moet dat anders. Haar tip? Mensen praten graag over hun vak. Houd het informeel ook al zit je achter een scherm. Maar geef niet aan dat je aan het netwerken bent voor een nieuwe baan. Praat over het werk, over wat iemand bereikt heeft. George van Houtem bedankt voor dat koffie drinken. “Ik wil gezelligheid, en dan wil ik niet mijn werk meenemen. Ik zoek het meer langs de inhoud: Boeken schrijven, je werk goed doen, af en toe op het podium staan. Maar ik heb een broertje dood aan die netwerkborrels.” Luister hier de uitzending terug: Brainnet, personal branding, werkverkenners Print Over de auteur Over Magnit Een goed ingericht inhuurproces kan naast tijd- en kwaliteitswinst ook forse kostenbesparingen opleveren. Bij strategische personeelsplanning hoort een professioneel ingerichte flexibele schil. Magnit (voorheen: Brainnet) adviseert organisaties bij het inrichten van hun flexibele schil. Wij ontzorgen organisaties volledig als het gaat om het zoeken en vinden van de juiste professionals, het opstellen en beheren van inhuurcontracten, de facturatie, realtime management informatie, leveranciersmanagement en het minimaliseren van inhuurrisico’s. Wij geloven in transparante samenwerkingsverbanden waarbij talent waarde toevoegt aan ondernemingen. Bekijk alle berichten van Magnit
achtergrond - Hoe bereid je je voor op een krimpende arbeidsmarkt? Frank Roders (Compagnon) geeft vijf tips