Arthur Lubbers 22 september 2020 3 reacties Print ‘Borstlap, waar blijft detacheren?’Mooi, dat rapport van Borstlap met die drie rijbanen, maar ze zijn één belangrijk ding vergeten. “Er had in ieder geval een rijstrook voor detacheren in moeten zitten”, stelt Maikel Pals, voorzitter van de Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN). Tijdens een themabijeenkomst op 28 september gaan de detacheerders de discussie met de politiek aan.De Commissie Borstlap adviseert de regering om voortaan nog maar drie rijbanen (contractvormen) te hanteren op de arbeidsmarkt. Eén voor de werknemer (arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd), één voor de zelfstandige (overeenkomst van opdracht of overeenkomst tot aanneming van werk) en één voor de uitzendkracht (uitzendovereenkomst). “Waar blijft detacheren?”, vraagt VvDN-voorzitter Maikel Pals zich af. “Waarom is er geen rijbaan voor detacheren of in ieder geval een aparte rijstrook?” Want detacheren heeft volgens hem niets te maken met (klassiek) uitzenden, maar heeft wél grote waarde. “De detacheringsbranche neemt juist een bijzondere positie in. Het biedt opdrachtgevers de gevraagde flexibiliteit, terwijl wij geen flexwerkgevers zijn. Detacheerders zijn keurige werkgevers die hun werknemers fatsoenlijke, vaak vaste contracten bieden en die meer dan gemiddeld investeren in duurzame inzetbaarheid en opleiding van werknemers en waar je dus een mooie professionele carrière kunt maken.” Pals vindt het dan ook volkomen onterecht dat in de maatschappelijke discussie detacheren op één hoop gegooid wordt met alle andere flex. Dat ook Borstlap zich daaraan schuldig maakt, verbaast hem. “Alle onderdelen uit het eindrapport die Borstlap noemt als belangrijke waarden – vastigheid, werkzekerheid, investeren in opleiding en ontwikkeling, et cetera – zitten in detachering. Maar in de voorgestelde uitvoering is daar niets van terug te zien!” Lees ook: “We worden ten onrechte in verdomhoekje gezet door commissie-Borstlap” Detacheren ideale driehoekrelatie Ook verscheen begin deze zomer het rapport Driehoeksrelaties waarin wordt gepleit voor meer regulering van de intermediaire markt. Pals heeft daar namens de VvDN eerder op gereageerd door te stellen dat detachering juist een mooie oplossing is voor de gevraagde flexibiliteit op de arbeidsmarkt. “Het interessante is dat dit rapport erkent dat de behoefte aan flexibiliteit niet weg gaat, die blijft”, zei Pals eerder in een reactie op dat rapport. De driehoeksrelatie met intermediairs geeft volgens hem invulling aan de behoefte aan flexibele inzet van specialisten bij bedrijven. “Daar is niets mis mee. Je moet alleen zorgen dat je op een bestendige manier invulling geeft aan die behoefte aan flex. Detacheerders doen dat.” Themabijeenkomst De VvDN houdt op 28 september a.s. een themabijeenkomst over de actuele ontwikkelingen in de wet- en regelgeving rondom flex. VvDN-leden kunnen hier in discussie met Kamerleden en vertegenwoordigers van de Commissie Borstlap. Een belangrijke bijeenkomst, aangezien de Tweede Kamer zich deze periode buigt over de werking van de arbeidsmarkt, waarbij de bevindingen van de Commissie Borstlap en het rapport Driehoeksrelaties de basis voor de discussie vormt. Geïnteresseerden kunnen fysiek of digitaal deze bijeenkomst bijwonen door zich hier aan te melden. Borstlap, Detacheren, VVDN Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij ZiPconomy Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers
Die rijbaan komt er vanzelf wel. Als vluchtstrook voor zelfstandigen die niet meer op een normale manier hun werk kunnen/mogen doen vanwege bange opdrachtgevers.
Telkens weer blijkt dat de overheid en hun advies colleges heel goed in staat zijn om een degelijke analyse te maken van de situatie maar dat ze voor oplossingen alleen maar kijken naar wat ze al kennen uit de geschiedenis. Deze keer de drie rijbanen van de 20ste eeuw. De overheid krijgt het gewoon niet opgelost zonder hulp uit de samenleving. Of het nu gaat om het woningentekort, de testcapaciteit in tijden van een pandemie, de armoede(en honger) in de samenleving, herziening van het pensioenstelsel et cetera. Steeds zie je een machteloze goed bedoelde strijd zonder resultaat. Ik vind dat ze moeten stoppen met nog langer de verwachting te wekken dat de volgende minister het zal oplossen. Asscher, Koolmees, Wiebes en al hun voorgangers. Ze zijn meer dan slim genoeg maar ontberen een ambtenarencorps met creativiteit en lef. Ze hoeven het nu alleen nog maar toe durven te geven
Als detacheerder pas je prima in de eerste rijbaan, de arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd. Daar hoeft geen extra rijbaan voor gemaakt te worden. Zoals Maikel Pels zelf al aangeeft geven detacheerder vaak vaste contracten, en dat is precies was Borstlap wil. Dat de medewerker dan ergens anders zijn werk verricht verbied niemand. Je moet dan als werkgever ook investeren om aantrekkelijk te blijven voor de medewerker. Je neemt dan als werkgever het risico van even geen werk voor je werknemer, precies wat opdrachtgevers missen bij de uitzendbureaus. Mijn grootste zorg is dat de 2e rijbaan (ZZP) niet voldoende duidelijk geregeld wordt, terwijl het niet zo moeilijk is. Een nieuwe rechtsvorm, 1e 2 jaar ziekterisico voor eigen rekening (of verzekeren – eigen keus), afdragen aan UWV voor WGA, geen doorleen toestaan, geen recht op WW. Inkomstenbelasting via de aangifte, Zekerheid voor opdrachtnemer en opdrachtgever.
nieuws - ‘Beeld dat gedetacheerden die even geen opdracht hebben op de bank zitten te Netflixen klopt echt ...
nieuws - RIM, Bovib, NBBU, ABU en VvDN willen dat concept wet VBAR wordt aangepast: ‘Lost het probleem niet...