"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Freelancers binden en boeien is de taak van de manager: 4 tips uit de praktijk

Het is de taak van de inhurende manager om freelancers te boeien en binden, blijkt uit onderzoek. Hoe doe je dat? Ervaringsdeskundigen delen hun tips.

Of een freelancer zich betrokken voelt heeft weinig te maken met zijn soort contract, het HR-beleid en ook niet met het tussenbureau. Vooral de inhurende manager is bepalend voor de mate van toewijding, bleek in 2013 uit afstudeeronderzoek op het gebied van Strategisch Human Resource Management aan de Universiteit Utrecht. Of werkenden zich echt betrokken voelen bij de organisatie, bleek vooral afhankelijk van de direct leidinggevenden. Sterker nog: het hangt vooral af van de kwaliteit van de relatie met zijn manager of de flexwerker blijft of vertrekt.

“Dat klinkt herkenbaar”, vindt Paul Lokenberg, inhurende manager bij Leapforce. Dit bedrijf helpt bedrijven bij hun digitale transformatie, implementatie van digitale tools, consulting en growth hacking. Lokenberg werkt met een paar vaste freelancers en huurt regelmatig experts in als hij specifieke kennis nodig heeft. “Bij intensieve, lange opdrachten is het belangrijk dat iedereen honderd procent betrokken is”, vindt hij. “Dus zeker ook de freelancers. Het is een belangrijke taak van de manager om daarvoor te zorgen.”

Tip 1: verklein het verschil tussen flex en vast

Hoe doet hij dat? “Vertrouwen en open communicatie zijn essentieel”, zegt de projectmanager. “Net zoals de vaste mensen worden freelancers actief betrokken bij het bedrijf. Ze krijgen niet alleen toegang tot alle systemen, maar zijn ook welkom bij kwartaalpresentaties en borrels. Zelfs als ze maar een paar uur per week voor ons werken.”

Dat het werkt om je flexwerkers uit te nodigen voor de borrel, blijkt ook uit het onderzoek van de Universiteit Utrecht. Hoe minder verschillen tussen vast en flex, hoe meer betrokkenheid van de freelancers. Volgens de studie gaat het daarbij niet zozeer om primaire arbeidsvoorwaarden zoals salaris, maar om zaken als ‘autonomie, intrinsieke beloningen en ontwikkelmogelijkheden’.

Het blijken juist de ‘symbolische verschillen’ die de betrokkenheid van de flexwerker bepalen. Een praktische tip uit het onderzoek: krijgen je werknemers een kerstpakket? Stuur er dan ook een naar de flexwerker, want ‘het niet ontvangen van een kerstpakket kan de ervaren gelijkheid al teniet doen’.

Juriaan Matthijssen (Homerr): Wat opgaat voor vast personeel, geldt ook voor freelancers

Dat het loont om beide groepen gelijk te behandelen, blijkt ook bij startup Homerr. Oprichter Juriaan Matthijssen werkt met gemiddeld 15 flexibele medewerkers en heeft eigenlijk nooit moeite om mensen te vinden, zegt hij.

Dat komt deels door zijn focus op goed opdrachtgeverschap. “Wat opgaat voor vast personeel, geldt ook voor freelancers”, is zijn regel. “We streven naar een fijne sfeer tussen alle werkenden. Ons kantoor moet een plek zijn waar je vertrouwd bent en het naar je zin hebt. Of je nu een vast of een flexibel contract hebt.”

Tip 2: betrek freelancers bij je missie

Dat Homerr makkelijk freelancers aantrekt, komt volgens Matthijssen ook door de missie van het jonge bedrijf. “We zijn een beetje een vreemde eend in de bijt in de logistiek”, zegt hij. “We werken met een jonge groep mensen die achter de missie van ons bedrijf staan, namelijk zorgen voor meer duurzaamheid met een slimme oplossing. Ik denk dat dat een enorme aantrekkingskracht heeft.”

Zowel vaste werknemers als freelancers vinden het bedrijf om die reden interessant, denkt Matthijssen. “Ik zie dat steeds meer jongeren hun tijd liever inzetten voor een bedrijf met een missie. Ze willen niet alleen geld verdienen, maar ook zorgen voor een positieve verandering.”

Als manager is het dus verstandig om je freelancers te betrekken bij je missie of doel. Ook als jouw organisatie niet zo’n groot doel heeft als ‘de wereld verbeteren’.

Tip 3: focus op de opdracht

“Ken de drijfveren van je freelancers”, schrijft ook HR-expert en onderzoeker Jon Younger. Laat je team in elk geval weten waar ze het allemaal voor doen, tipt hij. Soms is het doel een beter product bouwen, klanten blij maken of zorgen voor betere dienstverlening. Deel die doelen met je hele team: werken aan een gezamenlijke missie motiveert namelijk.

“Tijdens een eerste gesprek met een freelancer gaat het vooral over het probleem dat ik heb als opdrachtgever”, zegt Lokenberg van Leapforce. Hij merkt dat zzp’ers vooral enthousiast worden van de opdracht, minder van het bedrijf. “Onze organisatie komt pas later ter sprake. Een freelancer vindt dat wat minder interessant dan een vaste kracht. Ik merk dat die zzp’ers vooral kiest om voor mij aan de slag te gaan omdat ik interessante opdrachten heb.”

Tip 4: biedt uitdaging en perspectief

HR-expert Roy Spaan van Mediahuis Nederland ziet dat zzp’ers ook op zoek zijn naar uitdaging en perspectief. Het mediabedrijf heeft zo’n 1200 medewerkers en werkt heel regelmatig met externe experts. De redacties regelen meestal zelf hun journalisten en redacteuren. Samen met de afdeling recruitment houdt Spaan zich vooral bezig met de werving van alle andere freelancers, bijvoorbeeld softwareontwikkelaars, productowners en marketeers.

“Freelancers oriënteren zich tijdens gesprekken minder op de organisatie en meer op de opdracht”, zegt ook Spaan. “Wat kan ik leren? Met welke technieken mag ik werken? En hoe kan ik mij als zelfstandig professional ontwikkelen op deze plek? Aan mij en mijn collega’s de taak om dat goed duidelijk te maken.”

Hij benadrukt het belang van de inhurende manager bij de selectie en de gesprekken. “Mijn vak is samenbrengen, de manager bepaalt uiteindelijk wie hij wil hebben”, zegt Spaan. “Daarnaast is de leidinggevende vaak expert binnen zijn vakgebied, hij weet wat hij nodig heeft.”

Spaan helpt kandidaten te overtuigen door perspectief te bieden. “Wij zijn een open huis waarin we elkaar willen laten slagen, ook de freelancers. En omdat we hier een thuis bieden aan invloedrijke mediamerken hebben we vaak meer te bieden van die ene opdracht.” 

Lees ook:

Jellow is een online freelance netwerk opgebouwd door bedrijven en freelancers, met als doel om sneller en eenvoudiger met elkaar in contact te komen zonder tussenkomst van een intermediair. Bekijk alle berichten van Jellow

Eén reactie op dit bericht