Claartje Vogel 10 december 2020 0 reacties Print Overtuig de CFO als flexleverancier: van ‘stoelenvuller’ naar strategisch partnerHoe overtuig je de CFO als flexleverancier? Volgens Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group is het tijd om een nieuwe rol aan te nemen. “Help de financieel directeur zijn concurrentiestrijd te winnen.”Het overtuig je jouw CFO? ToTalent ondervroeg acht CFO’s en één CEO van Nederlandse bedrijven en de publieke sector. Op basis van die interviews presenteren zij een whitepaper met tips voor recruitment leaders om hun financieel directeur te overtuigen van hun plannen voor 2021. Flexleveranciers kunnen hier veel van leren, vertelt Geert-Jan Waasdorp, een van de initiatiefnemers van ToTalent en daarnaast eigenaar van de Intelligence Group. In de meeste organisaties speelt de CFO namelijk een hoofdrol als het gaat om recruitment en inhuur. Hij is niet alleen de baas over de begroting, maar ook medeverantwoordelijk voor de strategie van zijn bedrijf. Strategisch gesprekspartner “Of een organisatie erin slaagt talent aan te trekken en de juiste competenties binnen te halen, bepaalt voor een groot deel of het lukt om de strategische doelen te halen”, vertelt Waasdorp. “Uit de interviews blijkt dat CFO’s op zoek zijn naar een strategische tegenhanger op dit gebied, een talent acquisition leader. Zo’n kundige partner kan de recruitment leader zijn, maar ook de flexpartner.” Wie de CFO kan vertellen welke skills hij nodig heeft en hoe hij die in zijn organisatie kan krijgen, mag bij hem aan tafel, vertelt Waasdorp. “Als je meer wilt verkopen, is het de kunst om strategisch gesprekspartner te worden. Praat je niet mee, dan blijft het bij mensen leveren tegen een bepaald tarief. Wie meepraat en adviseert, kan meer verdienen.” Van korte naar lange termijn Praat dus niet over de prijs, maar deel je kennis over de arbeidsmarkt. “Een CFO vindt dat leuk, die wil extra kennis. Sterker nog: hij is soms meer bereid om iets van jou aan te nemen als externe partij, dan van zijn eigen recruitmentafdeling”, zegt Waasdorp. “Maar dan moet je wel aan de slag. Consultative selling is een verkooptechniek waarbij de verkoper in eerste plaats optreedt als adviseur. Daar zouden flexleveranciers veel meer gebruik van kunnen maken.” Met flex kun je een organisatie van de toekomst inkleden Het gaat erom dat je de CFO op een andere manier laat nadenken over flex. “Een financieel directeur denkt bij flex op dit moment vooral aan de kosten”, legt hij uit. “Inhuur staat gelijk aan korte termijn, terwijl recruitment voor hem gaat over strategie, concurrentievoordeel en langetermijnplanning.” Aan de flexleverancier de taak dat beeld te veranderen. “Met flex kun je een organisatie van de toekomst inkleden. Dat doe je niet door alleen maar lege stoelen op te vullen met flexibele arbeidskrachten, maar door juist de kennis en vaardigheden die nog niet aanwezig zijn in de organisatie naar binnen te halen. Dat kan alleen als je strategisch nadenkt over inhuur.” Onderbouwing Daar kan de CFO zijn voordeel mee doen, want het is zonde om alleen maar na te denken over flex op korte termijn, vindt Waasdorp. “De directie zou zijn flexleveranciers dezelfde vragen moeten stellen als zijn recruitmentafdeling: wat zijn in jullie ogen de skills van de toekomst? Welke vaardigheden missen nog in onze organisatie?” Deel relevante kennis over de vaardigheden van de toekomst met de CFO Dat betekent dat je als flexleverancier moet investeren in data, kennis en kunde. “Ontwikkel jezelf als marktkenner”, adviseert de oprichter van Intelligence Group. “En deel relevante kennis over de vaardigheden van de toekomst met de CFO. ‘Wij zien dat anderen hierop inzetten’, ‘over twee jaar heb je hier teams voor’, ‘dit gaat je helpen de concurrentiestrijd te winnen’. Vervolgens zal de CFO jou vragen hoe je hem daarbij kunt helpen.” Dit rapport laat zien wat de CFO zoal verwacht van zo’n talent acquisition leader. Waasdorp: “Ten eerste is de CFO geïnteresseerd in de strategische kant van recruitment, verveel hem niet met de tactische en praktische beslommeringen. Zorg dat je aankomt met onderbouwde plannen en meningen en op de hoogte bent van ontwikkelingen. Verdiep je bovendien in de cultuur van de organisatie die je adviseert.” In het rapport worden de volgende 7 tips uitgewerkt: Recruitment draait voor CFO om strategie en een winnend competentieprofiel Val de CFO niet lastig met operationele zaken Recruitment moet de cultuur ademen Recruitment moet kennis hebben van trends en ontwikkelingen Recruitment leader moet zich durven uitspreken Onderbouw plannen en meningen Bestrijd de versplintering van recruitment Het volledige rapport kan hier opgevraagd worden. Print Over de auteur Over Claartje Vogel Claartje Vogel is redacteur bij ZiPconomy Bekijk alle berichten van Claartje Vogel